|
|
|
|---|---|
|
Så, då hände det för första gången, fick ringa bärgaren efter att ha fått stopp på årstalänken mitt under rusningen i fredags! Det var inga som helst problem att köra landsväg/motorväg, men under köerna där så dog den bara, kändes som att hon tappade en cylinder i taget...höll plattan i mattan men varvmätaren orkade inte upp till mer än 2000 varv samtidigt som hon gick skit! Sen dog hon...rullade in i gräskanten... Bränslepumpen surrar väldigt högt och mystiskt, den följer liksom motorns gång ibland! Det går att starta bilen nu, men efter en halv minut så börjar den gå sämre o sämre och dör sen helt... Bärgningskillen trodde först på pumpen men sen efter ett telefonsamtal till en vän trodde vi på bränslepumpsreläet! Någon som har någon aning?? Reläet finns väl bara på BMW, vad kostar det? 320i, -83 e30 /Stefan | |
|
Hej! Du kan ta ur reläet och brygga med en kabel för att lyssna på pumpen. Sätt på en barmätare på bränsleledningen i motorrummet och kolla trycket. Jag tror det ska ligga på tre bar. Lycka till! Zodi@C |
|
|
Ok, vad är en barmätare och hur får man tag på en sån?? Ingen som "har en känsla" av vilket fel det kan vara? Bilen står parkerad 15 mil därifrån jag bor nu så måste ta med delar upp en kväll och meka... Har en gammal pump som visserligen surrar illa den med men den går iaf så tänkte ta med den! /Stefan |
|
| Jag skulle ta med riktiga grejjer,inte illa låtande pump.Jag menar,det inte kul att åka 15 mil i onödan.Det kan vara fel på tändmodulen oxå. | |
Woodman |
Min erfarenhet av bränslepumpar till just E30 Är att är den trasig så är den "helt borta" går ej att starta alls...? En fråga: När du får den att gå den här 1/2 min. Hur går den då ? Hade du mekat med något i motorn innan den stannade, byt någon del modifierat något ? Har du ej känt av problemet tidigare. (nästan stannat)? Kom det bara "Pang-Boom" ? |
|
Micki: Tändmodulen? Det är? Sitter var? Kostar? Woodman: Jodå den går ju att starta, men pumpen surrar utav helvete... Sen ju längre tid det går desto lägre blir tomgången, och om man trampar full gas så orkar den inte så högt upp, lägre och lägre... Låter som att den tappar en cylinder i taget, hela bilen börjar skaka när man gasar hårt... Sen efter det så dör den helt, och väntar man lite så går den igång igen men sen samma sak! Det har du rätt i, det kom inte bara direkt utan jag har känt av det lite tidigare...att den liksom lägger av när man kör men hoppar igång igen innan motorn stannar... att den liksom bara tappar orken och går ner i varvtal! Nej jag har inte mekat med någon del tidigare som kan orsaka det här vad jag vet... /Stefan |
|
|
Hej! Jag har precis haft problem med mitt bensinpumpsrelä Jag kollade upp nypriset på BMW och det låg på 730kr + moms =( Men dock fick jag tag på ett begagnat på skroten med garanti för 150 kr!! det fungerar utmärkt men tyvärrr så har jag andra problem med min bil nu!! Ps. Det finns 2 olika relä till din E30 kolla upp nummert på det relä som du har så att det överensstämmer med det du hittar om du nu inhandlar ett begagnat!! Linna |
|
|
Jag har oxå problems med bränsletillförsel. Startar inte. (hostar till lite -sen dör den, efter några försök hostar den inte ens). Pumpen hörs inte... Tändstiften är helt torra. Det finns en kabel under baksätet på min 325 touring -89. Den går att dela i ett vitt kontakt stycke, ingen spänning där dock. Enligt tidigare ägare är pumpen redan bytt (han hade kvitto på det me). Min fråga är vilket relä är till soppa-pumpen och vart sitter det? |
|
|
Mitt relä till soppapumpen sitter i motorutrymmet, under en svart plastkåpa framför säkringslådan...kostade runt 700 spänn på BMW! Dock är ju min en 83:a så jag vet inte med din... Kan ju på kul berätta att jag åkte de där 15milen, kom fram och skulle byta relä, då hade BMW såklart gett mig helt fel relä...så det var bara att åka hem... Nu ska jag ta hem pärlan på släpvagn för att kunna fixa hemma, ny pump, nytt relä, nytt bromsok... Förresten, om någon i stockholmsområdet har ett expansionskärl (kylarvattenbehållare) till en e30 så köper jag den omdedelbart! /Stefan |
|
|
hej!jag skulle ta bort o kolla o testa bränslepumpen,jag har själv hafft ett liknande problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.