AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
563

325i -88 Rycker

Dr
175
Drewl
520i - 91
Jag köpte en bil idag. Provkörde den länge med säljaren i bilen. Det var inga problem med någonting i motorn utan den gick som en klocka. Det var mycket lite bensin i bilen så jag fick tanka innan jag skulle börja köra hem. Jag var nästan uppe i Mariestad och handlade bilen, så jag hade 42 mil hem. Efter att jag hade averkat 30 av milen (helt problemfritt)

började bilen helt plötsligt rycka. Ungefär som den dog i en 1/10 sekund...Så höll den på hela tiden. Mystiskt...Jag tog det lungt de sista milen hem. Väl hemma hällde jag på lite Auto Injector för att rensa skit i bränslesystemet. Detta har inte hjälpt ett dugg. Bilen bara rycker hela tiden och det går inte att köra med den eftersom jag tror att man tillslut kommer skada bakaxelsbussningarna när den bara rycker hela tiden.

Någon som vet vad problemet är? Eller har någon idé vad man ska kolla upp?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Skräp i tanken? Skit i bränslefiltret?
Bränslefiltret sitter nere framför vänstra bakhjulet.
Obs jag är ingen expert.....bara rena spekulationer.

Testa att tanka fullt. Som du säger gick den ju bra första 30 milen hem då tanken var full.

mvh

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Det låter ju inte allt för bra.

Om det nu krävs reparationer så är det väl förra ägaren som får stå för kostnaderna? Om det är något allvarligt fel alltså.
Om du nu inte har skrivit på något papper som säger att du står för alla eventuella fel som funnits före eller som uppkommer efter att köpeskillingen överlämnats.

Har du råd att inte köra Tyskt?
Länk
Woodman
Kolla om du ev har fått en "loppa" på ett av stiften ?
Se även över samtliga "kontaktdosor" i motorutrymmet kan tyvärr förekomma "grönärg" på kontaktstiftena. (putsa rent)
Finns speciellt en mkt fuktkänslig kontaktdosa på just E30.
Den sitter placerad på motorblocket precis intill startmotorn.
skruva isär denna kontaktdosa med sju stift samt kolla de undre honstiften de brukar väldigt ofta vara typ: avrostade, klipp bort de gamla finns nya på BMW pris: 6:- st.
Putsa även av de övre hanstiften med fint våtslippapper.
Dessa stift etablerar kontakten till bl,a bränslespridarna.
Förekommer det oxider här så går motorn dåligt samt verka mkt kraftlös.
Drag även bort kontakterna till spridarna så att det blir ett nytt spår i dess kontaktbleck. (gör underverk på alla mod)
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Jag har varit med om ett fenomen där motorn bara slutat tända och man har bara kunnat rulla till vägkanten. Men motorn startar och går som den ska när man slagit från/till tändningen. Tydligen ska detta peka på ett relä som styr bränslet, det ska sitta till vänster i motorutrymmet bredvid insuget framför dämpartornet.
Det har hänt någon gång att motorn "ryckt till" ungefär som du beskriver det men det händer ytterst sällan, någon gång per 100 mil. Den dag det blir ett problem blir det väl att byta reläet, men jag ska titta på kontaktytorna först.

BMW 325iX Registry Länk
CS
79
CSi
320A -78
Highspeed_M5:
När man köper privat så sker det väl oftast "i befintligt skick". D v s, köparen har själv ansvaret för att undersöka objektet.
Dr
95
Dropkick
320i -83
325 IK -88
Hade samma problem när vi hämtade 325an. Den började rycka efter sådär 17 mil på hemvägen. Det var en temperaturgivare som hade gett upp, så bilen trodde det var 40 grader kallt ute och sprutade in bränsle därefter. Därmed blev bilen okörbar.

Highspeed_M5

Köpt är köpt! Räkna inte med att bli ersatt.

Min far sålde en båt för några år sedan (50.000 kr klassen). Den funkade bra vid provkörning förutom att tomgång krånglade vilken den aldrig hade gjort för. Nån dag efter försäljning skar motorn ihop. Renoveringen skulle INTE bli billig men min far hade inte skyldighet att betala nånting! (Såldes i befintligt skick)

Ger man sig in i leken får man leken tåla. Kan man inget om bilar bör man inte köpa privat!

Min far visste självklart inte om att något sådant här var på gång att hända, då hade han självklart inte sålt den.

Drewl

Hoppas du får ordning på bilen!
Dr
95
Dropkick
320i -83
325 IK -88
Han jag köpte bilen av tog då tillbaka den och fixade iordning felen.

Drewls bil är okej nu så ni vet. Det var ett stift som hade fått en ordentlig loppa...
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Ska nog kolla mina stift också. Rätt som det är så tappar den tändningen, men bara en kort kort stund, precis som om den missar en cylinder. Detta kan inträffa när som helst, oavsett pådrag eller tomgång och motortemp. Det började efter vintern och bilen har stått utomhus så det kan ju vara något stift som har ärgat ordentligt i dosan...
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
davidvpt: Rengör kontaktytorna på reläerna som sitter framför dämpartornet under den svarta plastkåpan i motorutrymmet.
Reläet längst fram (vit) är huvudrelä, mitten är bränslepumpsreläet och det längst mot kupen tror jag hör till Lambda-sensorn på något sätt..
Du kan ju prova ta loss plastkåpan med motorn igång, troligen kommer motorn att rossla till och rent av stanna.

BMW 325iX Registry Länk
sudden
Jocke_999
Har råkat ut för en liknande själv köpt en sak sen har den pajat.Kollade då upp det där med (såld i befintligt skick) det funkar inte med det enligt dom jag hade pratat med.Det man ska göra när man har sålt en sak skriv på kvittot, Av köparen besiktigad och godkänd skick.

Sw
212
Switte
325i -88
Om man inte ens hunnit hem å bilen börjar krångla så tycker ja att säljaren har ett litet ansvar i de hela, ja köpte min bil av en kille i helsingborg, han ringde mig efter en månad, lite längre tid kanske å frågade om ja va nöjd me bilköpet och om de vart nårra fel som han kunde hjälpa mig me.

men bilen va fel fri å är fortfarande.
Min bil är impoterad 99, å för dom som säger att import är skit har helt klart fel. ville abra säga de he he =D

///Switte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.