|
|
|
|---|---|
|
Har en 328ci -00, undrar hur man kan få lite kläm i stereon. Idag är en BMW org. CD installerad (ingen Harmann Kardon anl.) Tacksam för tips och ide´er! | |
Robsarve |
Misstänker att du vill ha kvar CD´n och bara få lite mer drag och välljud? Då rekommenderas byte av högtalare och en separat baslåda, ihop med en litet lagomt fyrakanalssteg med inbyggda delningsfilter. |
|
El loco: Anbefaler deg å søke på emnet her på forumet. Det er lettere å få idéer om hva du vil gjøre selv etter å ha lest om andres erfaringer. Det står en del bra grunnleggende, generelt om bilstereo på linken nedenfor. Under tekniska sidor: Länk På forumet har jeg lest at E46 Coupé har 6,5" høgtalare fram, og 5,25" bak. Det er ljuden som kommer forfra som er viktig for øra. Derfor bør du satse på å bytte til et bra framsystem (högtalere). De bak er egentlig ikke særlig viktige. En separat baslåda bak gir visstnok et realt lyft til ljudet i tillegg. Har lest at flere har blitt nøyd med merket DLS högtalare (DLS UP) og slutsteg (som taklar högnivå signal som BMW stereoen/CD-spelaren har). På nogra av de linkene nedenfor ser du hva bl.a "dominik" har gjort: 1. Länk 2. Länk 3. Länk 4. ...søk. "E46" under emnet Bilstereo, så finner du mange tråder. |
|
|
Tack för tipsen! Var på BRL idag, de rekomenderade Infinity 6,5" (1988:-) högtalare i dörrarna och 6,5" Infinty (1088:-) koaxialer i hatthyllan, ett Lightnin fyrkanalssteg (2995:-) + Pioneers aktiva sub TSWX20LPA (3288:-). Allt monterat med kablage för 12.000:- Jag är dock tveksam till slusteget! |
|
|
El loco: Tyverr har jeg inte greje på bilstereo, så jeg kan inte uttala meg om det.. Vet inte hvordan det er med BRL, men mange forhandlere rekomanderar utan at ha kunskap overhuvudet. Bruk den tiden det tar å finne ut hva som er best for deg og din bil. Tror det er smart å satse litt høgt med det samme, så slipper man å angre om nogre veckor på at man sparade de ett, två eller tre tusen. Når jeg får en E46 Coupe, vil jeg nog legge mer penger (om nødvendig) i framsystemet og heller droppe de i hatthyllan. Har inntrykk av at det er mest "riktigt" om man har begrenset med penger til stereo, men jeg kan ha fel. "Et kjede er inte sterkare enn det svakeste leddet i kjedet." |
|
Robsarve |
Infinity är bra grejjer, men provlyssna ALLTID högtalare innan du köper. T.ex så har Infinity en ganska ljus karaktär som inte passar alla smaker. Lighting Audio är bra grejjer för pengarna. Jag hade nog skippat att byta bakhögtalarna och istället bryggat två kanaler på en ordentlig baslåda med en tolva i. Då bör du spara en 3-4 tusen och få ungfär samma resultat, orginalhögtalarna duger bra bak, får man problem med att de slår genom när man drar på så fixas det lämpligen med en bipolär 100uF konding på varje högtalarledning. (en sån kostar ca 20:-) MEN provlyssna gärna lådan, det är inte jag som skall åka runt med det... :-) Läs gärna lilla bilstereoskolan på www.nordicaudi.com |
|
El loco: Har lest litt mer på forumet, og Infinity virker som et bra merke. Den har som Robsarve sejer, en mjukare karakter. Når min tid kommer skal jeg iaf kolla ut Infinity og DLS og finne min smak. Vil du ha en klar og snerten bas som gir ekstra trykk i musikken, kan 8-10" være et bra alternativ. Har lest at 12" ofte er mer upressis og buldrer i samme tone/rytme. Den gir høyere ljud og dypere bas tror jeg. Det kommer sikkert an på merke/låda. Valg av bas-typ beror ofte på hva slags musik man skal spele, og smak. Robsarve: Bipolär 100uF konding..? Hva er det, og hvordan funker det? |
|
Robsarve |
Det är det som även kallas 6 dB/oktav högpassfilter. Man delar helt enkelt bort basen ur bakhögtalaren, så att den inte dras bakåt. Den hörbara basen (midbasen) kommer då ur dina framhögtalare vilket ger en homogenare ljudbild. Dessutom ökar man effekttåligheten på bakhögtalarna mångdubbelt. Att tolvor skulle per defenition vara slöare än 10:or är rent nys, det är som att säga att en M5:a är slöare än en 316 compakt eftersom den väger mer... Vill du lära dig mer om basar så rekommenderas (igen) del 7 av lilla bilsteroskolan på www.nordicaudi.com. |
|
tänkte bara "flika in" att Lightning Audio´s steg tillverkas i samma fabrik som Rockford Fosgate´s,´vilket borgar för att d håller hög klass. Mvh Rutger |
|
Cribba |
El loco, jag har grejer från mds ligger hemma som bara e provspelat. Låda byggd av mds med 2 st mds audiophile 12" och ett steg som är anpassat för dom oxå mds 2 kanals..... Nypris ca 6000 kr , nu 2500 kr. Hör av dej om de låter intressant ! Mvh Christian Min förra bil Länk |
|
Cribba: Grejer från MDS som bara er provspelat? (He-he). Pus i pose? :) |
|
Cribba |
Morten M japp hade dom i bilen en vecka innan jag sålde min förra bil och nu behövs de ju inte i bmwn..... Allt måste inte va stulet... Min förra bil Länk |
|
Lite inspiration: Länk |
|
|
grizzly: Fy til grisen, han var smått rå! Før: Länk Etter: Länk og Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.