AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
535

Mer tickande med annan olja

-BeeMWe-
Tror jag har 10 w 30 i min motor, jag tycker den tickade lite mer när jag bytte till den oljan. Ingen aning vad som var i innan. Finns det tjockare oljor som gör att det tickar mindre eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En 10W30-olja är rätt tunn när den är varm (men samtidigt rätt tjock när den är kall!). Kort sagt en ganska dålig olja till äldre motorer som dessutom kan vara lite slitna!

Prova en olja med högre varmviskositetsvärde, t ex 5W40, 5W50 eller 10W50.

Min personliga erfarenhet är att bilar som har haft delsyntetisk olja, har blivit betydligt tystare vid byte till Valvolines helsyntetiska 5W40, eller Mobil1 5W50.

Mvh
-BeeMWe-
Vilken är den tjockaste oljan av dessa ?
-BeeMWe-
Eller vad i siffrorna visar hur tjock den är :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Första siffran t ex 5W, 10W eller 15W visar vilken viskositetsklass oljan har vid 40 grader C. Desto lägre värde desto "tunnare" olja när den är kall.
Generellt är det alltid bättre att ha en tunnflytande olja i en vardagsbilmotor, då man får igång oljecirkulationen snabbare. Ungefär 80-90 % av allt slitage i motorn sker vid kallstarter!

Andra siffran t ex 30, 40, 50 eller 60 visar oljans viskositet vid 100 grader C. Desto högre värde, desto "tjockare" olja.
Äldre motorer som har stora toleranser och som är slitna behöver generellt en tjockare olja.
Däremot kan en olja bli för tjock om man har högvarviga motorer som har mycket små toleranser!

I ditt fall tror jag att en 5W40 eller en 5W50-olja är att föredra!

Titta även på oljans API- och ACEA-klassning (som talar om vilka smörjegenskaper oljan har)!
Det finns ingen anledning att köpa en olja som har sämre klassningar än API SJ eller SL, samt ACEA A3, även om det inte fanns så "fina" oljor när din motor byggdes!

Mvh
-BeeMWe-
Tack för hjälpen. Ska byta till en annan imorgon :)
BMW rekommenderar Castrol SLX. Det finns bilar som låtit som tickande bomber som blivit helt klockrena med SLX:en. Men då kostar den sina modiga slantar också. runt 200 kr litern tror jag det var. Så jag snålade och kör med Catrol GTX Magnatec. Det går fint det med på min.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.