AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.164

Vad är rekordtiden på 402m för en M3 E36 ?

Sida 3 av 3
Låter som om tiden 12.98 kommer ryka all världens fart snart.......
Intressant Tony. Enkelt: vi sätter m3johan i Barnmans bil mend m3johans däck :)

Tony, dessa fick jag med G-Tech på kvartsmilen på en vanlig väg med gatdäck:

Första: 13,24 s 174 km/h

Andra: 13,21 s 172,1 km/h

Tredje (andra hållet): 13,21 s 177,7 km/h

Fjärde (också andra hållet): 13,34 s 169,99 km/h

Samt 5,56 till 100 km/h med AP-22.

Antar att du hatar g-Tech men tycker AP22 är halvOK, eller?
Tony-Avesta
Om 12,98 kommer att ryka all världens väg, är väl att ta i, då det kan tolkas som att det lätt kommer att slås med bred marginal. Riktig så menade jag inte, utan bara att jag tror att t ex Barnmans M3 med samma yttre förutsättningar samt däck som "rekordbilen# hade, kan tangera och troligen putsa 12,98 en skvätt.

Även om jag personligen inte gillar GTech Pro, så hatar jag den inte. Min ståndpunkt grundar sig helt enkelt på kalla fakta och egna erfarenheter av dessa GTech. Att denna billiga manick stundom funkar väldigt bra, andra gånger inte alls så bra. Beroende på omständigheter och vilken bil den sitter i mm. Det svåra för användaren är ju att veta NÄR den funkar bra eller inte!?

När en produkt av denna avancerade art ligger i ett så utomordentligt lågt prisläge som t ex GTech, så kan man av naturliga skäl heller inte begära att den i alla situationer skall prestera lika stabilt och bra eller ha samma möjligheter och funtioner som en apparat som kostar "naken" ca 30 000 kr i USA, som t ex den Vericom jag använder. Med frakt tull och svensk moms, alltså ärligt intagen, så landar ju priset på runt 30 000-35 000 Skr. Det finns en anledning till det höga priset.

MVH Tony

Prestandamätning
med Vericom utföres.
Även effektmätning. Info på.
vericom_vc3000daq@hotmail.com
En liten update vad en E39 M5 kan göra orginal:

12.861sec @ 108.70mph

Han kör dragster också, kan ju vara en förklaring.
Barnman:
Ska du köra 402m på något event i sommar?
Skulle vara kul att se vad den kan prestera med lite mjukare däck och klistrigare underlag.

/Wille
Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Will W:Det vet man aldrig men jag tror inte det..

Tony:Vad tror du bevisar mest av bilens prestanda,0-200km/h eller 0-402m.Jag har kollat upp lite vad andra bilar gör 0-200km/h och det har visat sig att min 17.67sec är en väldigt bra tid.Ex Ferrari 348=20.50sec....Bmw M5 -99=18.10sec

Tiden jag fick är väl helt riktig va?

Tony-Avesta
Barnman.

Tja, bevisar och bevisar.....

Det beror ju naturligtvis på VAD man vill bevisa!? 0-200 visar ju inte helt hur bilen beter sig på 0-402 m, och tvärt om blir det ändå galnare. Nä egentligen så är väl alla typer av mätningar och tider bra bevis på sitt sätt, men för att få en hyfsad bra bild av ett fordons totala prestanda så är ju intervaller över lite större områden intressanta, särskilt då föraren inte kan göra mer än hålla stumt. Allt som har med start från stillastående att göra, kan ju en urusel förare sabotera rejält, så det vill man oftast undvika. Bäst är förstås om man kan mäta som jag gör med Vericom, och sen jämföra olika bilars acc-kurvor och acc-tabeller som man kan dela upp precis som man vill. Då kan man se mycket intressant lite varstans i accelerationsområdena mellan olika bilar. Ja det har du säkert själv sett på de grafer mm du fick från mig på de mätningar jag grorde på din bil och jämförde med andra bilar.

Klart tiden du fick är riktig, så riktig som felmarginalen på Vericomen är, d v s max 1% avvikelse ( i värsta fall) på sträcka och fart.

Gissa om jag skulle gilla att råka på en Ferrari 348 när jag är ute och luftar min Sierra "2,9i"........ Gissningsvis skulle Ferrariåkaren bli rätt snopen om han dristade sig till att visa tråkForden vem som har piggaste bilen.... ;-)

MVH Tony

Prestandamätning
med Vericom utföres.
Även effektmätning. Info på.
vericom_vc3000daq@hotmail.com
Barnman; inget snack om saken, du har en sjukt snabb M3 E36. 0-200 under 18 s är snabbt.

Nyaste Porrsche 911 320 hk gör på 17,8 tror jag.

Hartge Z4 med M5 motor gör på 14 s ;)

F355 gör på runt 16,5-17 s och Porsche 993 Turbo 16-16-5 s. Men de hade ju blivit rätt snopna att dra jämnt med en M3 E36.

Din bil lär gå ännu bättre i 200 + km/h, kan bli kul det där. Se till att varva ur den :)
Gustav: var tiden 12.861sec @ 108.70mph på vanliga DOT-däck ?
Standard Dunlop:

Länk
Hur mycket väger m3 e36 (ca) om man lättar den, kastar ut baksätet, en framstol och annat onödigt tjafs ?
::: Jag i ett inlägg på 3-serien frågat om det finns reggade e30 med M3 3.2L motor i Sverige. Svara gärna där om det är så att ni har aningar...... :::
::: Jag HAR i ett inlägg på 3-serien frågat.......... (ursäkta att jag var lite otydlig ovan)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.