AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.924

hur många e65

Sida 3 av 3
chrille70
E38B12,

Kompressor är ju ännu bättre! Det ger jämnare effektkurva eftersom kompressorn laddar vid alla varvtal och borde således ge en mjukare och följsammare motorkaraktär än en turbomotor. Turbokicken kan vara ganska underhållande, men inte i en 7-serie... Kompressorn borde passa bilens komfortinriktade karaktär som "handen i handsken"...

Men jag tycker E65 är snyggare i original, Alpina B7 är ingen vacker skapelse...

Hittade en länk:

Länk

/ Chrille
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Alpina B7 blir en riktig drömkärra :)

Tycker att den är läcker, MEN den har för stora fälgar! Det ser ut som cykelhjul nästan! 19" eller MAXIMALT 20" hade räckt mer än väl.

Hoppas att Alpina får sätta tänderna även i 760i ;-)

För att inte tala om Alpina E60 med samma motor som i B7, där snackar vi nya generationens "biturbo", den bilen lär smiska det mesta, AMG E55 inräknad :))))

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
chrille70,

turbo ger väl mer effekt än kompressor då det inte stjäl någon effekt från motorn om jag minns rätt. Fördröjning är väl inte så stort problem med variabla rotorblad och två olika turbostorlekar numer väl?

/Simon
chrille70
simon_en,

Den mekaniska kompressorn har den fördelen att den laddar hela tiden, beroende av varvtalet. Alltså: Ju högre varvtal desto högre laddtryck. Det ger bra "skjuts" från lågvarv. Men nackdelen med kompressorn (om man ser det som en) är att motorn får en ganska "platt" karaktär utan nån riktig effektkick. Mercedes (iofs riktigt trevliga) kompressormotorer i ett nötskal...

Turbon är effektivare på höga varvtal iom att laddtrycket inte är direkt beroende av varvtalet. Men innan turbon börjar ladda, ofta runt 2000 r/min så händer det oftast "ingenting" i turbobilarna. Ett sätt att bygga bort detta är att använda sig av två mindre turboaggregat, bi-turbo. Då går det snabbare att bygga upp laddtrycket vilket ger lite bättre respons. Men då finns det istället en risk för att motorn får en lite "platt" karaktär, som med en kompressor.

När det gäller effekten så är turbon effektivare. Det är svårt att krama ur lika många hk ur en motor med hjälp av kompressor jämfört med turbo. Så det är egentligen svårt att se några större fördelar med kompressorn framför turbon eftersom dagens moderna turbomotorer med variabla turbinblad är nästan lika smidiga som kompressormotorer på låga varvtal. Dessutom är jag inte så förtjust i det typiska "kompressor-tjutet". Jag gillar "turbo-svirret" bättre....

Jaja, det här är en hel vetenskap men jag hoppas du blev lite klokare i alla fall... :)

Mvh Chrille
Jag gillar turbo också, det är därför jag tycker det är riktigt trist att BMW:s bensinmotorer inte har turbo!

/Simon
chrille70
simon_en,

Jag citerar ur Teknikens Värld 10/03:

"BMW TAR TILL RALLARSVINGARNA: FYRHJULSDRIFT OCH V10-TURBO!

I förra nummret skrev vi att BMW gör ett nummer av att varken använda turbo eller kompressor för att skrämma liv i sina motorer. Men när jakten på de riktiga sluggervagnarna ska inledas får även BMW ta till "stressfläkte". Som en ersättare till den vackra och nog så snabba men inte särskilt framgångsrika Z8 planerar BMW en Z10. Vilka den ska utmana är självklart: Mercedes SLR, Porsche Carrera GT, Ferrari Enzo, Lamborghini Murcielago -det råder ingen superbilstorka i världen! Z10 kommer att få samma V10-motor som nya M5. Med turbo lär den enkelt ge 650 hk. Därtill fyrhjulsdrift, aluminiumkaross och keramiska bromsar. När? Ingen vet, men tror du att BMW tänker lämna över den här matchen?"

Så BMW:s nästa vapen i hästkrafts-kriget blir alltså, sannorlikt, turboöverladdning. Tekniken är bra och ger fina prestanda och massor av kraft utan att själva motorn behöver vara allt för stor och bensinslukande.

Men nog tar det väl ändå en del av charmen med BMW-motorerna om de tar till "stressfläkten"? En M3 Turbo? Nja...det är väl ändå något speciellt med över 100hk/liter utan mekanisk överladdning...!

Mvh Chrille

Mvh Chrille
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Känns lite konstigt att jämföra z8 och 760iL. Förutom likheter i högt pris är ju det i princip det enda som förenar. Skulle iaf. helt klart välja z8. Kommer att bli en klassiker framöver.
Skulle inte ha något emot en M3 turbo själv...skulle vara brutal, framförallt med ett brutalt vridmoment!

Själv tycker jag att en en önskvärd BMWmotor med turbo vore att sätta enkel eller dubbelturbo på 3,0 sexan och få ut kanske 300hk och kanske 500NM...vore toppen i en familjebil!

/Simon
chrille70
Hur är det egentligen med andrahandsvärdet på E65?

Jag tycker många bilar är alldeles för billiga (inte för att jag egentligen tycker att de är särskilt billiga, men...). Som denna Länk
, en maxutrustad 745 -02 som gått ynka 760 mil, men säljs till halva nypriset!

Visserligen är denna den billigaste som finns på bytbil.com, men man ser ändå flera liknande bilar för runt 600'-650', vilken även det är ganska "lågt". Priserna runt 550' motsvarar ju det som brukar begäras för en ett år äldre M5 som var ca 200' billigare som ny...

Vad jag har förstått så säljer E65 väldigt bra (Gamla E38 var en av de populäraste i sin klass och E65 säljer ännu bättre). Även i Sverige ligger den riktigt bra till i "lyxligan" vad jag sett. Så de "låga" priserna borde inte vara en följd av att det är svårt att bli av med bilarna(?).

Acey >>>

Jo, det vore inte så dumt med en 530t Touring eller X5 3,0t med en massa mjuk Biturbo-power under huven... :PPP

Mvh Chrille
Värdet på extrautrustningen är nog nästan borta så fort man kör ut bilen i hallen. Hur många begbilar begärs det mer för än samma modell som nya trots att de har väldigt mycket utrustning? Ganska få.

Tror att den faller som vanligt snabbt ned till 300KSEK (om ca ett år, de börjar på 400 KSEK på se.mobile.de), efter ytterligare ett år 200KSEK, sedan parkerar den på 100-150 KSEK i några år då många har råd att köpa den. Brukar komma efter ca fem år på en bil av denna kaliber. Jämför gärna med 740 e38 98or på se.mobile.de.....

/Simon
chrille70
simon_en >>>

Ok, då kanske drömmen inte är så långt borta, då...

En av mina absoluta drömkärror är nämligen en E65, helst en 745i eller 740d. Jag tycker den är så vansinnigt mäktig. Snudd på sportbilssnabb, snygg som stryk och så enormt välbyggd in i minsta detalj. Kupén ser ju ut som värsta vardagsrummet med rejäla skinnfåtöljer och eleganta design. Inte ens TV:n saknas ju!!! :)

Mvh Chrille
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
ja de är ju sjukt at en BMW förlorar ca 300 000 kr i värde på ett år!

Mvh Mohsen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.