AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.497

Startar icke :(

Sida 6 av 7
Woodman
Du kanske har kortis i kablaget någonstans..?
Kanske ide' att felsöka innan nya pumpen kommer.
Tror ej att NFS skickar en pump till.
Att den gick i 15 min beror på att det tog ett tag att bränna motorn i pumpen.

OBS!! En Vild Gissning....
Strukt
Hmmm.... hur kan jag ha kortis i kablaget då jag HAR mätt på kontakten som går till bränslepumpen, där kommer det rätt spänning, 12Volt. Jag plockar ut själva pumpen och mäter direkt på pumpens kontakt = kortis.

Är det verkligen något i kablaget i bilen då?, eftersom den matar ju 12Volt som den skall göra...

NFS skickar mig en till pump, jag har pratat med dom redan....
Woodman
Testa förslagsvis med att ansluta en annan elförbrukare på max 15A till till pumpens ledning..tex: en gammal vindrutespolarepump. Då ser du ju om den också ev, slocknar...
Iså fall har du kortis i kablaget.
Woodman
Tillägg: Du skall ej pumpa bensin med spolarepumpen.
Låt den suga i sig ett par hinkar vatten. Funkar den efter detta så kan du nog utesluta kabelfel.
Strukt
Woodman: bra tips...har dock lite svårt att få tag på såna delar löst. Men jag fick faktiskt ännu en pump idag av NFS, (snabba ryck). Så efter jobbet blir det till att skruva. Meddelar ikväll hur det gick.
Woodman
Strukt: Känn då efter på bränslepumpen om den är het efter några minuter...Är så fallet stäng av. (felsök)
Strukt
Tjo!,

Nu har jag glädjen att meddela att bilen går!. Jag bytte till den andra pumpen NFS skickade till mig, skruvade i allt i tanken, på med slangar, kablar. Sätta sig i förarstolen...och spänt vrida på nyckeln:

*vrom*-*vrom*-*vrom*-*host*-*host*BRÖÖÖÖÖL <- Den Startade !!

Än så länge går den bra, har kört i en timme cirka, har inte tynat bilen något då den har stått ganska länge. pumpen verkar inte bli varm, så vi får hoppas det håller sig bra tills jag har pengar att köpa en helt sprillans pump ;)

Skulle vilja tacka ant, Woodman & Coolman för hjälpen, utan er hade jag inte fixat det & naturligtvis er andra som har kommit med nyttiga tips.
Woodman
Vi håller ALLA tummarna för dig....Så att pumpen håller länge.
Visa användare
216
what
E30 318is -90
japp vi håller tummarna!

/what

Min Bil: Länk
Strukt
Yes yes,!

nu har jag vart och kört åtskilliga timmar med pärlan och det verkar gå utmärkt!. Pumpen verkar vara schysst!

FAN Vad skönt...jag har ju vart utan bil i tre veckor. :)
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Någon som vet om man gör på ungefär samma sätt på e36?
Morsans bil bara stendog för henne idag och om man försöker lyssna efter surrande runt tanken så hörs det inget. Bilen drar fint på starten men den tänder aldrig (stiften ok).
Bilen är en e36 320i coupe -95 med M52 motorn.

Någon som har någon annan idee än att det skulle vara pumpen?
Vart sitter pumpen på en e36:a, är det under nått av hålen under baksätet?

/Persson

Co
125
Coolman
318is -90
Strukt : SKönt att det löste sig. Men 3 veckor var väl lite magstarkt att ha utan en bmw? :)

Strukt
3 Veckor, jo jag säger då det, jag har verkligen saknat pärlan. Och det var 3 långa veckor!.

Jag har dock en schysst polare som lät mig låna hans Mazda 323F -90 när jag behövde det :)
Persson, jag är hundra procent säker på att jag har samma fel som du har. Tog bilen hem från jobbet idag, och sen när jag skulle iväg en sväng så var den stendöd. Det "klassiska" surrande ljudet från pumpen lyser med sin frånvaro. Visserligen startade den till en lite stund, men dog sedan direkt, precis som en gräsklippare utan soppa!

I vilket fall, pumpen kommer du åt genom att ta ur sittdynan till baksätet (enkelt) och lyfta på serviceluckorna där under.

Till problemet nu då: Det sitter ju antagligen två st. pumpar där, eller har dom olika funktioner? Till den ena går det två st. kontakter, och till den andra bara en.

Till bägge pumparna går det dock två slangar, en grov in, och en lite smalare ut.

Skall kolla säkringarna också, men bilen har ju gått en bit, så det är inte omöjligt att det är en slitskada.

Tacksam för tips om vilken pump som är vilken mottages gärna och snabbt :)

// Björn
Säkringen till bränslepumpen är hel iaf, men vart sitter relä't då? Måste ju kunna mäta upp det med..

// Björn
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag bytte pumpen i förrgår och det var juh skitlätt. Nu går bilen lika bra som innan igen.

Det är pumpen som sitter på passagerarsidan (den med 2 kontakter).

Läste någonstans här att man kunde slå lite på tanken föratt få pumpen att hoppa igång för ett litet tag, detta göres samtidigt som någon försöker starta den. Detta gjorde jag och jag kunde då köra bilen ca 10m innan den dog igen, vilket betydde att jag konstaterat att felet var pumpen så då var det bara att byta.

Aha... då har man lite spännde felsökning imorrn då.. Den "pumpen" som sitter på förarsidan då, vad fyller den för funktion?

Då man skruvar bort skyddskåpan sitter det ju som sagt två kontakter i ett lock av något slag. Jag testade förut idag att skruva det motsol lite, men det sitter ju stenhårt. Är det bara att ta i som stryk helt enkelt för att få det att släppa, eller måste man göra på något speciellt sätt?

// Björn
Visa användare
76
Nikus
Bmw 520 E34 (525 motor)
Bmw 323i E30
har du kollat så bensinpumpen fungara?? relät till pumpen...
Ev glapp MM...

//NikkE
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Den sitter verkligen STENHÅRT.....jag tog en gammal fil och satte emot "greppkanterna" och slog loss den med en hammare. Det fanns inte en chans att man skulle få låss den med handkraft. Efter jag hadde bytt så fick jag slå tillbax den föratt få det tätt.

"Locket" som kontakterna sitter i är övre delan av bensinpumpen.

Ok, då är det bara att testa senare idag då alltså.. läckte det förresten mycket bensin då du plockade lös slangarna? Tänkte mest på hur många trasor man skall ladda upp med :)

// Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.