AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.501

Startar icke :(

Sida 3 av 7
Co
125
Coolman
318is -90
Jag är rena amatör när det gäller bilar.
Tar det enkla först dvs relä...
Ringde till BMW. Det ska tydligen vara TVÅ st relä för bensin.
Glömde fråga om öppet köp men det gäller väl :)

Ena för 100 kr (Humant)
Andra för hela 550 kr!

Kollade på bildelsbasen. Hittar inget... Är "armateur" eller "givare" relä?

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Öppet köp gäller sällan för bilelektonikdelar, då folk använder det som felsökning.
Strukt
Woodman: Som jag skriver tidigare upp i tråden så skall jag kolla detta, jag har ett jobb så jag har inte möjlighet att kolla det just NU. Men jag skall göra det när jag kommer hem...

Sw
212
Switte
325i -88

om bilen itne startar kolla att tanken e som den ska me pump osv.
en kompis hade de problemet att den inte startade.

///Switte
Woodman
Strukt: Känner du dig stressad..?
Som Gunde Swanh säger: Skynda-Skynda-Skynda-skynda-Skynda
Strukt
Woodman, stressad?, njae inte egentligen, jag har schyssta kompisar så bil har jag möjlighet att låna / få skjuts, eller liknande. Är bara det att jag saknar mitt lilla kraftpaket. Men jag skall ge mig fan på vad som är fel iallafall. Om jag har råd att fixa det om det är ett stort fel är en annan fråga, ger inte upp!

Ni är rätt hjälpsamma också, tur det finns ett forum som detta. :)
Woodman
Du fixar det innan helgen skaru se....finns ju bara två möjliga fel.
1. Bränslepumpen. (kass)
2. Avbrott i el-försörjningen till densamma. (ev.bränslereläet)
eller avbrott i en kabel....
Strukt
Tjo!

Var ute nyligen och mätte ännu mer med multimetern, körde startmotorn och mätte dom två kablar som går till bränslepumpen, det kommer ström i dessa kablar, ca 11-13 Volt. Kablarna och kontakten på pumpen såg för övrigt bra ut, så jag tror inte det är nogon korrosion eller så.

Diagnos: Bränslepump död / nu gäller det bara att hitta en ny / beggad.
Woodman
Det finns en kille på BMW börsen som skrotar mängder med BMW
Tror han heter P.Edvinsson har en firma. han brukar annonsera mkt om serviceåterställare.
Han har GARANTERAT en fräsch bränslepump till salu....kolla.
Woodman
Hittade länken: Länk
Lycka Till..hoppas det löser sig.
Co
125
Coolman
318is -90
Jag besökte Tobbe som äger Need For Speed affären i Malmö. Han lånade ut 3 relä till mig. 2 orange och en vit (Vita är för hela insprutningssystemet) och jag bytte ut dem. Lika dött så imorgon ska jag låna en el-mätare som ska mäta om det kommer ut nåt ström från kabeln till pumpen. Om det gör det - Pumpen!

Blir ju att leta. Men ska kolla med en skrot här i Trelleborg. Vill ha en före helgen :)

Men jättesnällt av Tobbe! Det har han alltid varit iofs :)

Strukt
Coolman: Det vore ju själva f*n om vi skulle ha samma problem, samtidigt dessutom!. Hoppas du fixar det. Kan väl ge ett litet tips. Du har en kontakt i mitten på bränslepumpen som är 3-polig, denna är nivåmätaren. Då har du bara en kontakt till kvar, mät i dom medans du försöker starta bilen. Jag gjorde så, och då visade mätinstrumentet att det kom spänning fram till pumpen, men pumpen gick inte.

Därav min diagnos, pumpen defekt ;)
Co
125
Coolman
318is -90
Jag tänkte mäta på den 3 poliga kontakten. Humm, finns det fler? :)

Min är 2-rör-pump eller hur man säger det. Vet ej vad det skiljer sig från en-rör-pump.

Kollade Jordningen dvs + och - och det såg bra ut - Inget glappande kabel problem.

Ska köpa en gul dosa idag som ger utslag vid ström. Lär kosta 50-100 kr. Bra att ha!

Tobbe lär ha några hemma. Dock 800 kr. Begagnade... Men de är testade och i mint kondition. Vet ej vad skroten tar i normal fall. De är bra på överpriser :)

Strukt
Okej...har mailat två ställen, dom tar 800 kronor för en pump, lite dyrt tycker jag men men...
Co
125
Coolman
318is -90
Ja, den har iaf druckit bensin i 13 år så klart den kan lägga av. 800 kr är billigt jmf med Njure byte på en alkolist som kostar staten 90.000 kr...
+ eftervård som kostar...

Ajaj, Ute ur banan men en riktlinje av pris bara :)

Co
125
Coolman
318is -90
Strukt : Hur går det?

Köpte en beggad pump och ska testa senare under dagen. Vill köra nuu! :)

Strukt
Coolman: jodu, just nu ligger det mesta på is eftersom jag behöver skaffa mig en ny pump. Vet bara inte riktigt var jag kan få tag på en, och mekonomen kan ni glömma, där går den på 2200:- !!
Woodman
Micro bildelar hade för ett tag sedan nya för drygt tusenlappen.
Co
125
Coolman
318is -90
Jag pratade med Micro. De har ej sålt sådana tidigare eller känner ej till att ha sålt sådan avancerat pump :)

Endast Original som gäller tror jag. Vet ej var Mekonomen får tag på sina. Undrar vad BMW tar för pris?

Strukt
Coolman: Hade du testat med den pumpen du hade köpt?

Funkade det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.