AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.502

Startar icke :(

Sida 1 av 7
Strukt
På fredag, efter jobbet, skulle placera mig i min bil, starta den och åka hem som vanligt. Vrider om nyckeln, alla lampor som skall lysa "lyser". Men bilen startar inte!. Startmotorn går runt, batteriet är piggt, men absolut inget händer, ingen tändning ingenting... Fattar itne vad som är fel, eftersom bilen fungerade utmärkt på lunchen.

Gjorde lite enkel felsökning, kollade tändstiften, snusktorra.... jaha... sprayade lite startgas i luftfiltret, försökte starta.... den hostar till och tänder på stargasen för att sedan naturligtvis stanna igen. Så jag är hyffsat säker på att bilen inte får soppa och tändningen är ok. Däremot när jag slår på tändningen så hör jag det normala "surret" så bränslepumpen verkar vara ok. Kan det vara bränslefilter som är boven kanske?. Jag kände på några slangar som jag "tror" går vid bränslefiltret, ena slangen var ganska hård, andra var mjuk.

Har ni några fler ideér på att vad jag kan kolla? Lite ledsen i ögat när min 318is -90 står på jobbets parkering helt själv :/
ormen
skumt... leta upp bensinslangen in mot insuget, lossa o be nån hålla änden över ett kärl samtidigt som du kör startmotorn, kommer det soppa då... gå vidare o lossa ett stift, sätt på kabeln o en använd en tjock handske o håll/jorda stiftet mot motorn(samtidigt som nån kör motorn) o kolla efter gnista... om allt detta funkar... återkom! men jag gissar på bränslepumpen, den brukar bestå av för o huvudpump, den senare kan vara kass...eller i bästa fall filtret... brukar sitta framför vänster hjulhus bak

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
Strukt
Som jag skrev i förra inlägget så borde det vara gnista. Då motorn tänder på startgasen.
mp
21
mpson
BMW 318i -92
Har du ett sk. gammalt stöldskydd i bilen?, på vissa bilar finns det en knapp längst ner på listen där förarbältet sitter. Om du har det kan du kommit emot den! (Den stryper flödet av bensin till motorn,tror jag)

Pson
Strukt
Tack för dom tips jag fått. Har kollat efter någon knapp som du berättade om mpson, men jag hittade ingen. Jag har ett CarGuard larm har jag för mig. om det säger något.

Skall få upp en polare ikväll, så skall vi testa med lite startkablar... det kan vara att batteriet är kasst också... hoppas på det.
Woodman
Batteriet tror jag att du kan utesluta du skriver ju att det är piggt.
Tror att du däremot kan ha någon form av el-kontaktfel tex: det kommer ingen strömpuls till spridarna, en annan möjlighet är att larmenheten har gått sönder...försök att koppla förbi larmet en stor röd kabel som kommer från tändningslåset är skarvad inne i larmenheten (brygga över skarven) kolla även den sjupoliga kontaktdosan vid startmotorn så att stiften ej är oxiderade.
Strukt
Har kollat lite mer nu, kollade att jag verkligen hade gnista på tändstiften och det hade jag. Jag har även slitit ut baksätet / ryggen och lyssnat efter ljud som pump eller liknande men kunde inte höra ett smack. Det som däremot surrar är något i motorrummet när tändningen är påslagen, det låter som något som sörplar, eller något som snurrar och har ojämn friktion. Jag kopplade ut säkringen till bränslepumpen och slog på tändningen igen, surret fanns kvar vid motorrummet.

Jag har en bild där jag har ringat in där ljudet kommer från, tyvärr syns det inte så bra på bilden men det är en avlång cylinderformad sak, ca 6-7 cm lång, 3cm bred, som surrar och vibrerar när jag har tändningen påslagen. Bifogar bild om någon har en idé.

Länk
Woodman
Bilden visar kopplingdosan till motorpiskan, det kan ej låta om den finns ingen mekanik inuti ? Tror att du istället ev hör cupefläktmotorn som sitter precis intill.
Ett tips skruva loss dosan samt öppna den för att kolla att det ej luktar "kortis" eller dyl. koppla ifrån batteripolen innan du kollar.
Woodman
Tycker även att din batterijordkabel ser tvivelaktik ut. (13år)
Nog dags att byta ut den mot en i samma kaliber som pluskabeln
Eller allra helst grövre: 33mm.
Strukt
Men skall den låta när jag har cupéfläkten helt avstängd?.
På BMW 318is, var sitter bränslepumpen, är det i själva tanken eller utanpå, och hur kommer man åt den samt är den lätt att byta?
Woodman
Förmodar att den sitter på samma ställe som min: I tanken
Du kommer åt den genom att lossa sittdyna i baksätet.
Sitter under ett stort plåtlock som du får skruva bort.
GLÖM EJ ATT KOPPLA UR BATTERIET INNAN DU JOBBAR MED BRÄNSLEPUMPEN.
Strukt
Tjo!, tack för alla tips, jag har gjort en ytterligare felsökning med hjälp av några kompisar. Det blir lite text men jag hoppas ni orkar läsa, skall försöka förklara så utförligt som möjligt.

Jag gjorde följade: rev ut baksätet / ryggen igen, jag hittade igen "locket" över bränslepumpen som jag skruvade av, och jag hittade bränslepumpen. Slog på tändningen och la örat i princip på själva bränslepumpen för att höra efter ljud, knäpptyst, kände på den, ingen vibration ingenting. Så där börjar problemet, pumpen pumpar inte, och motorn får inte bensin.

Nästa steg var att snabbkolla säkringarna en gång till vilket jag gjorde, tog helt enkelt en multimeter och mätte om det fanns kontakt på säkring "11" som går till bränslepumpen, säkringen var helt ok. Nästa steg var att mäta om det ens gick någon ström genom denna säkring. Jag gjorde följande: pluskabeln från multimetern på själva säkringstråden, samt minuskabeln på bilens chassie, det gav inget utslag. Gjorde samma sak men med en annan säkring, det gav ett utslag på ca 11-12 volt, provade en till säkring, samma sak, gav utslag på 11-12 volt. Bytte säkring 11 till en annan, samma fel, det går ingen ström genom säkring "11" som är till bränslepumpen.

Vi kollade också var alla relän i säkringsboxen hade för funktion, och alla dessa relän fungerar verkar det som, eftersom funktionerna som dessa relän styr fungerar på bilen. Sedan sitter det tre relän till längst bak i motorrumet, högt upp, vid frontrutan. Dessa relän verkar gå till styrboxen i handskfacket. Kan det kanske vara någon av dessa som felar?

Sedan undrar jag om man kan tjuvkoppla bränslepumpen på något sätt, altså mata den med ström direkt för att se om den går igång utan att försöka med tändningen, är det farligt på något sätt eller inte rekommenderat? Skall bränslepumpen ha 12Volt?

Nu är jag faktiskt lite uttömd här, jag vet inte riktigt mer vad jag skall testa... det är dock konstaterat att bränslepumpen INTE går, och den får INGEN ström.
Woodman
Har du kollat upp den sju poliga kontakten intill startmotorm ?
den ger bl.a ström till bränslepumpen, dess förgrening har du där det "sörplar" enl din bif bild.
Tag isär dessa två kontakter så hittar du snart anledningen till att den ej startar....
Strukt
Hittade ingen 7-polig kontakt, och ja, jag kollade inte "lite snabbt" i motorutrymmet utan letade nogrrant vid startmotor-området. Plockade isär en massor av kontakter men dom flesta var 2 eller 3-poliga. Hittade dock en stor kontakt under plasten som täcker en del av baksidan av motorn (vid rutan, syns på bilden). Men det var nog fler än 7 poler där, kanske 13-15. (nej det var inte serviceåterställarkontakten) Nu vet jag inte om jag är blind eller något liknande, men om jag hittade rätt kontakt...vad skulle det vara för anledning att den inte startar?
Co
125
Coolman
318is -90
Har precis samma problem och har samma bil 318is -90 och blev drabbad idag.. suck!! hjäp behövs min bil är också ensam på en parkering!

Strukt
Coolman! Vad skönt! för, eh mig... att jag inte är ensam ;). Fyfan altså, jag har iallafall bilen här utanför (har bogserat den hit), så jag springer ut och in med jämna mellanrum när jag kollat forumet och testar en del olika saker. Jag saknar motorljudet på min älskling :(
Co
125
Coolman
318is -90
Ja, jag har What här som får hjälpa mig bogsera hem den till parkeringen. Sen ska vi kolla vad felet kan vara. Kan vara bensinfiltret. Vi tänkte lossna övre slang till bränslefiltret och se om det flödar ut nån bensin vid start. Om inte kan det vara bränslepumpen.

Startmotor kan det ej vara fel på för det hände ganska nyligen på min andra bil VW Passat och det var tvärdött.

Vi har lossnat några relä i säkringsboxen och skakat efter ljud men alla var fina och tysta.

Ska fika först och sen bogsera hit den! Men kusligt att du har samma problem och samma bil! 318is -90 pesten kanske? :)

Co
125
Coolman
318is -90
Nu har jag och What tittat på bilen. Vi tog bort slangen ovanför bränslefiltret och startade. Inget bensin kom ut alls.
Vi tittade på bränslepumpen istället. Tog bort övre kontakten (3-stift) och startade. Samma sympton. Satte tillbaka den och bankade lite på pumpen. Lika dött.

Så vi kan med stor säkerhet säga det är bränslepumpen som är felet.

Co
125
Coolman
318is -90
Kollade vad en sådan skulle kosta. Ugh 2200 kr hos Mekonomen...

Det kallar jag dyrt! Och man är ju inte 110% säker att det ÄR pumpen...

ant
Jävligt synd att What sålde sin tank med tillhörande pump till mig för några veckor sen..
Pumpen ska jag inte använda..
Vet iofs inte om den funkar men det skulle ju ha varit ett ypperligt tillfälle att prova den på din bil nu..

==========
Min bil:Länk
Strukt
Men det bör väl inte vara det svåraste att testa pumpens funktionalitet?. Jag funderade på om det går att direktkoppla pumpen till 12Volt, utan någon tändning påslagen, och försöka bara lite snabbt för att se om pumpen ens går. Det vore väl det ultimata ?

Men frågan är om det är säkert att göra detta?, kan bränslesystemet ta någon skada om man kör pumpen ett litet tag?

Coolman: det är ju lite onödiga 2200 kronor om nu pumpen skulle vara okej, eller hur?. Bästa är att vara riktigt säker tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.