AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.256

525 tds svarar ej på gas

Vi
6
Viggo2
525 TDS -95
Bilen segar sig iväg vid gaspådrag. Jag inbillar mig att detta händer oftare när bilen är varm. Någon har sagt att det kan vara "matarlocket" vad nu det kan vara?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
gasen på dessa modeller styrs genom elektroniken "matarlocket" är nått som igentligen heter ställvärket och är den översta delen på diesel pumpen.
elektronikens innställning i pumpen kan ändras av olika faktorer men oftast kan man justera till den om nu inte pumpen är helt slut och då blir det renovering eller utbyte.

Lättast är nog att be en bmw mek att kika på det så ser de vad det är för fel och sen gå vidare från den punkten då man inte kan justera in elktroniken själv om du inte har grejjor för det.

Joakim Eriksson
Vi
6
Viggo2
525 TDS -95
Bilen har gått så här i 1 år och jag inbillar mig att detta ställer till oreda för automatlådan. Den verkar ibland inte "veta" vad motorn håller på med. Är jag ute och cyklar? Ska ut på Autobahn om en vecka och undrar om man kan förstöra något annat om man nu åker med detta segande? Det kanske är billigare att byta på en verksatd i Tyskland?
Ki
56
KilKenny
528iA Touring -97
Hade samma symtom på min bil + att den vandrade på tomgången. Växellådan fick ibland frispel och visste inte vilken växel den skulla lägga i. Så jag provade att justera matarlocket själv och gissa om den blev bättre, som en ny bil. Har skrivit om det under inlägget  525TDS VANDRAr PÅ TOMGÅNG. Och det var inte speciellt svårt.
Lycka till

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Viggo..det är billigare att laga i Tyskland det finns ett inlägg...det är inte jättestor skillnad som det var förr men billigare är det..gäller bara att hitta en verkstad samt få tid "verkstadspriser i europa"
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
om du inte har rätt kunskaper så ge dig inte in på att pilla i pumpen då denna kostar endel att byta ut och att repa, att lämna den till en bmw mek kostar ca 600kr för att justera in den elektroniskt.

Joakim Eriksson
Vi
6
Viggo2
525 TDS -95
Kilkenny: Vad kul att höra att du fått ordning på ditt strul. Framför allt så var det bra att höra att växellådsproblemet förmodligen hör ihop med matarlocket. Nu behöver jag inte byta den också. Har nämligen precis bytt topplock för 24 loppor. Roligare kan man ju ha!
Vi
6
Viggo2
525 TDS -95
Joakim: Jag ska brumma till Tyskland på torsdag. Är det smart att be BMW ställa in ställverket innan jag åker eller ska man vänta tills man är hemma? Kan det liksom bli ännu mer strul om man har otur?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
vet inte om du har automat om så är fallet vet jag inte hur lådan reagerar på detta.
Varför inte fixa detta i tyskland då de med har goda kunskaper om bmw av förklarliga skäl =)

Men om vi nu säger att felet ligger i elektroniken i pumpen så är det inga problem med att köra bilen kanske inte så kul men det går och ska inte resultera i några andra skador.
Men det tar inte många min på bmw att fixa detta om det bara är en juster sak det är frågan om, att justera pumpen elektronist hoss dem tar runt 5-10min så de borde ha en så liten tid över tycker man förusatt att det är det felet.

Så du har råkat ut för att toppe sprack eller?? har själv råkat ut föe detta, tycker att du betalat lite välö mycket för en topp då du kan köpa denna för 15,000 på bmw visserligen utan kamm mm men det sitter ju i din gammla.

Jag bytte motorn, köpte en hel bil för 10,000kr på en skrot i tysklan år mod 1994 krockad 1995 mätar ställning 2500mil och detta är kolad med bmws dator att det stämmer ett riktigt fyns pluss att jag sen har en hel del prylar att plocka från den skrotade

Joakim Eriksson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.