|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar följande : - Ska fläkten gå så fort man startar ACn ? - Är det två olika hastigheter på den ? - Vilka stift gör vad på kontakten ? - Vad triggar starten av fläkten ? Min står stilla trots att jag kör AC, vill inte ha den igång för långe eftersom jag tror att det kan skada om den inte får kyla på kondensorn. Tänkte mäta upp o testa fläkten om jag får lite tips. | |
|
Ja fläkten skall starta med AC´n på Det sitter ett motstånd på fläkten i fronten som tydligen brukar spöka ibland. Mvh. Patric Länk |
|
|
- fläkten ska starta när kylningen blir för dålig, t.ex. vid rödljus och kökörning. - det är två hastiheter på den - ett stift (tror kabeln är brun) är jord. Ett av de andra stiften ger spänning direkt till fläkten och det kvarvarande går via ett motstånd monterat på fläktramen och ger den lägre farten på fläkten. - vad som triggar fläkten är väl en tempgivare, tyvärr vet jag inte var den sitter. Jorda och testa att släppa spänning på de båda andra stiften. Även om motståndet är slut så borde den gå på helfart. |
|
|
Så här är det: 1. Den går INTE hela tiden när ACn är på. Bara när kompressorn kopplas in, dvs den slår av och till hela tiden. 2. Den har två hastigheter, den högre kopplas bara in vid behov. 3. Högt upp till höger på kylaren sitter en eltermostat, dra loss och bygla den. Den ena är låg och den andra är hög fart och beror av temperaturen. 4. Ofta har fläkten kärvat ihop och behöver smörjas alt byta. |
|
|
Okej, jag får ge mig ut o mäta lite. Min fläkt startar aldrig, oavsett om kompressorn är inkopplad eller ej. Jag har ju inte kört mer än en eller ett par minuter på tomgång av rädsla att paja sönder ACn. Tack för tipsen !! /Mattias |
|
|
Fungerar inte fläkten är det inte bra att köra den när bilen står på tomgång. Eftersom du inte har någon fartvind som kyler då heller så p.g.a värmen så ökar trycket i kylanläggningen, med resultat att säkerhetsventilen slutligen släpper ut lite av trycket. Det resulterar så småningom i att du får för lite köldmedium i systemet. Däremot är det inte lika farligt att köra ac:n när du t.ex åker landsvägskörning då den oftast får tillräcklig kylning ändå. När jag fixade min acfläkt för några år sedan så fick iaf jag förklarat att fläkten bara startade vid behov när man körde ac:n, men det kan ju vara som JanF säger att den hänger ihop med när kompressorn går. "Motionerar" man inte fläkten under vintern så är det som sagt mycket vanligt att den sitter fast. I mitt fall så hade även motståndet som sitter strax efter kontaktstycket i moteringsramen för fläkten brunnit av. |
|
|
Min fläkt till AC:en startar heller aldrig. Var ute och rotade lite nu. Plockade bort kofångaren och grill för att kunna se något. Hittade varken någon eltermostat eller fläkt motstånd. Är det samma sak?? Har bara en elanslutning med två kablar som går till fläktmotorn. Den har en skarvkontakt framför höger framhjul. Plockade isär kontakten och mätte, ingen 12V där. Lade på 12V direkt på kabeln till fläkten och då snurrade den, alltså inget fel på själva fläkten. I vänster nederkant av kylaren hänger en trepolig kontakt som ej är ansluten. Den har en blå, en brun och en svart kabel. Skall denna kontakt vara ansluten eltermostaten?? Om det nu går in tre kablar på termostaten hur många går det då ut var skall dessa anslutas? Har tidigare läst på detta forum att i reläboxen framför vänster fjäderben skall det sitta två relär men jag har bara ett som skall ha med AC:en att göra, stämmer detta. Tips önskas. AC:en kyler lite men borde rimligtvis kyla mycket mer om fläkten snurrade. Bilen är 525I E34 89. mvh Mackan |
|
|
Nu har jag allt färskt i huvudet o kan tipsa Mackan eller $Marten lite. På ramen till fläkten i nedre högra hörnet om du sitter framför bilen så sitter det ett motstånd och en trepolig kontakt. Den bruna kabeln är jord, den svarta går till motståndet och den blå går rakt in i fläkten. Mellan brun och svart ska fläkten gå i långsam fart och mellan brun o blå ska den snurra så man blir rädd. På min bil som tråden nu handlade om så funkade fläkten finfint men däremot var motståndet trasigt, konstaterat genom att lägga + via kontaktstycket. Så efter en del pyssel har jag plockat loss motståndet o ska byta mot likadant fungerande. |
|
|
Hittar som sagt inget motstånd. Har endast två kablar som går direkt in till fläktmotorn, en brun och en blå. Lägger jag på 12V där så snurrar fläkten. Har en lös hängande kontakt som ej är ansluten med tre kablar, brun, blå och svart som hänger nere till vänster om kylaren om du sitter framför bilen. Har lite svårt att se vart den kabelstammen tar vägen men den går i alla fall upp mot vänster signalhorn och där kommer ytterligare två kablar från signalen och sedan går den in vid lysena och vart den tar vägen sedan vette gudarna... Kan min icke anslutna kontakt vara till moståndet. Motståndet kanske sitter lite olika beronde på årsmodel. Finns det någon som har ett elschema och en bild hur motståndet ser ut och är kopplat. mvh Mackan |
|
|
Inte ovanligt att motståndet för lågfartsläget till fläktmotorn ger upp, men den borde ändå starta med högsta hastigheten vid behov. Iofs är det nog sällan som den går på högfart, så därför tror man kanske att fläkten är sönder. Motorn kan även kärva fast efter t.ex vinterns slask och salt, kollas enkelt genom att peta på fläktbladen, skall gå helt lätt runt. Styrningen till fläkten i bilar med AC sker på två sätt: Tempgivare i vattenkylaren (fläkten funkar även som hjälp för vattenkylaren vid kökörning osv) samt styrning från AC:ns högtryckspressostat. Vid ökande tryck dvs när gasen i kondensorn är varm så startas fläkten. Det finns ytterliggare en tryckvakt, om fortfarande trycket inte går ner så skall kompressorn slå ifrån, det skall inte vara någon fara eller risk med att köra igång AC:n, en kondensorfläkt kan ju alltid gå sönder utan att man märker det. Någon direkt pysventil finns nog inte i anläggningen isf är det läckage som släpper ut gasen. FP |
|
|
-->$Marten, i den trepoliga kontakten på min bil sitter ett kontaktstycke med tre stycken kablar till fläktmotstånd och fläkt. Det är alltså matningen som kommer i den lösa kontakten som du har. Antingen har du någon annan typ av system på din bil, eller så har någon löst fläktstyrningen på sitt eget sätt. -->folke, är du säker på att det inte finns någon övertrycksventil? Jag fick iaf förklaringen att det var den som släppt ut gasen i min bil när jag blev tvungen att fylla den för några år sedan. |
|
|
Jag kan inte påstå att jag är helt hundra, men på de system som jag har studerat, både i bilar och på andra kyl/värmepumpar mm så har jag inte sett nån övertrycksventil. Däremot så gott som alltid dubbla högtrycksvakter, för drift (fläktstart) och som "katastrofskydd", den senare är högre ställd och måste oftast återställas manuellt. På just roterande kompressorer i bilar brukar packboxen ge med sig vid för högt tryck/slitage eller uttorkning pga att kompressorn stått stilla för länge. Det finns även en naturlig förklaring till förlust av gas i bilar: De armerade gummislangarna som alltid finns mellan kompressor och de fasta rören är inte helt gastäta, efter några år har de släppt igenom lite gas, kanske tillräckligt för att lågtrycksvakten gör att kompressorn kopplas ur efter start. FP |
|
| -->folke, kanske man blev lite lurad där då. Förklaringen jag fick var nämligen att min fläkt inte fungerat, att trycket gått upp när motorn stått på tomgång och att säkerhetsventilen släppt ut lite gas... | |
|
Möjligt. Borde väl bygga upp ännu högre tryck med lite varv på motorn tycker man. Grejen är att man som förare givetvis inte kan veta om det är ett fel på t.ex kondensorfläkten när man startar AC-kompressorn. När trycket stiger och första tryckvakten (fläkten) inte sänker trycket efter en stund så skall nästa gå in och stoppa kompressorn. Det skall inte byggas upp farligt höga tryck, sprängt system osv, men ibland kan trycket tillfälligt stiga något, då vore det inte bra om det pös ut lite gas osv. FP |
|
|
Det skall mycket till om du ska få för högt tryck om elfläkten står still här i Sverige. Du har ju en fläkt till som går hela tiden på andra sidan kylaren. Men är den viskokopplingen också dålig så är det inte bra. Tänk på att bilen ska klara full last med släp uppför en backe i deathvalley med 60 grader varmt ute, då behövs säkert alla fläktar fullt ut. |
|
|
Någon som vet vad motståndet kostar på BMW? Vilken resistan o effekt är det på motståndet ? |
|
|
Hej! Till min bil har jag fått lära mig att det finns två varianter på motståndet, Bosch eller Siemens. Jag köpte Bosch, som tydligen är vanligast och fanns i lager, och det kostade ganska exakt 200 kr på BMW i Solna, inklusive BMW-klubbens rabatt. Jag upptäckte efter det att jag plockat ner störfångaren att jag självfallet hade Siemens. Ett tips är således att kolla märket innan köp! Erik Bromma |
|
|
Det finns inte fläktmotstånd på alla kondensorfläktar, min har bara en hastighet, den styrs över ett relä som sitter bredvid styrboxen för motronicen, detta relä styrs av högt tryck i ac:n samt hög temp på kylvatten. mvh lars |
|
| Mitt motstånd var varken Bosch eller Siemens. Det är säkert bytt tidigare till något pirat. Jag har köpt ett Bosch eftersom de är vanligast. Frågan kvarstår egentligen, vad är skillnaden på dem ? Är det olika effekt eller resistans eller bara så löjligt som olika anslutningar. (Siemens är dubbelt så dyrt som Bosch). Det som borde kunna hända med fel motstånd är ju antingen att fläkten går i fel hastighet eller att motståndet brinner sönder igen. Kan ingen som har Siemens mäta eller berätta motståndet i den ? | |
|
Hej! Min fläkt gick aldrig igång tidigare, men i samband med att jag renoverade generatorn så hoppade fläkten igång!! Troligen nåt med för låg spänningsnivå med den gamla generatorn på tomgång. Kanske nåt att kolla upp om ni inte hittar några andra fel. Mvh Lasse |
|
mackan325 |
Det finns två (kanske flera?) typer av fläkt, metallram med plastrotor (5 vingar) från siemens med motstånd och motor från samma firma samt plastram och plastrotor med ett 20tal vingar från BOSCH. I min 96'a satt Bosch prylar med skjuten motor, jag byggde ihop en ny av metalldelar och motor från siemens men propeller och motstånd från bosch. Funkar utmärkt, men jag har inte sett den gå av bilens styrsystem än. Någon som vet om man kan provocera ingng den, bygla et.c. någonstans? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.