AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
369

Behöver lite synpunkter på bilbyte

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Hej alla,

Jag har under de senaste månaderna haft lite funderingar på att göra mig av med min 750i för att prova något annat.

En kille har en 525iA 24V -91 att byta med.

Info om 525:an.

Diamantsvart med svart skinn, 4x elhiss, ellucka, farthållare, rollo, 5-stegs automatlåda, stereo med cd-växlare + lite annat.

Import 2001, fint skick, rostfri förutom rost runt tankluckan som måste åtgärdas + en något defekt stöfångare fram. Annars inget att anmärka på, mycket fin svart skinn inredning. Allt fungerar, besiktigad och skattad nyligen, 16" BBS med fina däck, 4x vita blinkers, shadow-line mm. Ser bra ut.

Min 750i är i gott skick och fungerar perfekt, skattad och besiktigad osv., däcken måste snart bytas, man annars inget direkt att klaga på.

Vad tror ni? Är det bra för mig att byta rakt av?

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Från en perfekt 750 till en 525....hmmm tror du inte att du kommer att bli rätt besviken och längta tillbaka till en kraftfull tolva? :)

__
Länk
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
750 låter roligare i mina öron än en 525ia.....
Frågan är varför du vill byta?

Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
750 är en mycket glidare bil... behåll den!

Mvh Mohsen
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag känner att jag vill prova något nytt, tycker att 750:ns känns stor och gubbig, inte särskilt rolig bil även om den går som ett spjut.

Jag vill ha en mindre och sportigare bil, har även funderat på E36:or, men inte hittat något som känns riktigt intressant.

Sedan skadar det ju inte heller om 525:an är lite billigare att åka i, jag kör ganska mycket och det blir drygt i längden att tanka för 1500 kr/veckan:)

BMW CS #5139
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag tycker nog att du ska leta vidare på E36- fronten om du vill ha en roligare bil. E34 är mycket fina bilar, men speciellt sportiga är de inte (M5 undantagen).

Lycka till!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
540 E34 med manuell låda kanske en bra kompromiss om man vill ha en snabb och förhållandevis "snål" bil. På landsväg är de inte allt för törstiga. Undvik 530, lite för klen. Undvika automat om du vill att bilen ska vara snål i stan.

Lycka till JL!

/Simon
Tänkte på e36 323/328 borde vara ett bra val, de börjar på ca 70 KSEK, det dyrare inköpspriset(värdefallet+räntekostnader eller bortfall av sådana) borde du snabbt tjäna in på markant lägre förbrukning. Fartresurserna till upp till 120-130 skäms inte heller för sig, sedan är 750 överlägsen förståss....

/Simon
Gemini__
Har inget konkret att komma med, men jag personligen skulle aldrig göra ett byte rakt av. Skulle jag vara i valet och kvalet mellan dessa bilar skulle din kärra ligga bäst till.

Efter att ha kört en E32 som, förmodar jag har ett rel. stort kupéutrymme, kommer nog en E36 kännas lite väl trång. Men det bästa är väl att testa sig fram. Hoppas du hittar en lämplig bil som du känner att du vill byta med. Men skippa den där 525:an =) Simon_en:s alt. lät ju väldigt trevligt. Gäller bara att hitta ett fräscht exemplar, som alltid.

//Tompa
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Inte lätt detta, det finns för många olika bilar! Jag hade gärna haft en E36 328i, men jag kan för tillfället bara lägga max 50k på bilköpet, så det går nog bort ändå. Jag har kollat på lite olika E36, bla. 316i, 318, 320i och 325i, både sedan och coupe, men de har alla kännts spartanska och snikade och inte lockat fram några entusiastkänslor.

E34 tycker jag mer om, har kollat på både 525i och 535i, dock ingen 540i. Det känns om man knappast knappast får tag i en jättebra 540i för 50k, de flesta begär iaf 70k för fräscha -93:or.

Det är inget fel alls på min 750i, problemet är bara att jag har tröttnat, och det känns inte som ett alterativ att ha kvar den. Dessutom är den onödigt stor.

Vet ej om jag vågar skriva det här, men faktum är att jag har allvarligt funderat på att byta märke. Har kollat på Alfa 164 V6 super, mycket snygga och prisvärda bilar, underbara att köra, men frågan är bara om man vågar? Har också varit inne på Audi V8 Quattro, knappast billigare än min 750i, men en fet bil.

Just nu har jag ingen aning om vad jag skall köpa, men det är ju egentligen ett ganska angenämt problem:)

BMW CS #5139
Själv skulle jag inte byta bort 7an mot en 5a, möjligtvis mot en E36a ifall du vill ha mer sport men det är ju lite prisskilnad där som sagt. Nä ha inte bråttom och känn efter noga för som jag förstått är din 750 i fint skick och kan ju va rätt svårt att hitta liknande objekt den dagen du börjar sakna din pärla.

Mvh/Soki

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.