|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har erfarenhet av att små moderna dieslar som gått några mil börjar accelerera bra vid tex en omkörning men sen direkt kommer av sig och hämtar andan innnan de ökar farten efter förväntan? Turboslitage, dieselpumpen eller annat? Bilen har gått 16.000 mil och går hyfsat i övrigt men rycker om man belastar den under 1000 varv/min. Någon som har en ide? MVH Anders | |
|
Hej Skulle tippa att det är luftmängsmätaren som är kass har haft samma fel på min 320d -99 men viktigt att verkstaden programmerar om databoxen också efter byte så den passar nya mätaren , prata med auktoriserad verkstad är tydligen ganska vanligt fel på 320 dieslar |
|
| Tror också på det felet. Verkar vara vanligt på nyare dislar både farsan och brorsan har fått byta på sina vectra dti och det har varit vid lågt miltal... | |
|
Om den ryker och bluddrar när man ger gaspådrag kan det vara turbotrycksgivaren, den har gått sönder två ggr. på min diesel. Om luftmassemätaren inte fungerar tappar den bara effekt helt plötsligt utan att gå ojämnt. Jag har det problemet även efter rep på auktoriserad verkstad, kan det ha med programmeringen? |
|
| Har en 320d som har haft samma syntom ibland, luftmängds mätaren ska bränns ren automatiskt var gång man stannar bilen,men ibland räcker denna avbränningen inte till, vad jag har fått reda på kan man då skruva loss den och spola den i varmvatten så att den blir ren. men den kan förstöras om man tar med händerna på den. Har själv inte testat det eftersom min rättat till sig själv | |
|
Har själv en 320d touring - 00 på 15 000 mil. Den började plötsligt tveka (tapppa kraft under halv sekund) vid fullacc mellan 1500 och 2500 varv, men inget ojämnt under 1000 varv. Har felsökt på auktoriserad verkstad och de säger att en spridare är sönder....kostar 4 600:- att laga. John |
|
|
även jag har samma bekymmer att den "kippar" efter andan typ vid omkörning mellan 2000-3500rpm... funderar på att skaffa antingen kcr eller motornord chip till den också. Nån som erfarenheter av dessa? Diesel-räsern Länk |
|
|
Jag har även haft problem med en spridare, det var en kabel som var av till spridaren, då kunde bilen bara tappa effekt lite då och då, oberoende av varvtal. Drog en hästvagn på ca 1600kg i mellan -30 och -37 grader den dagen då den gick sönder!!!! BMW har en inbyggd effekt tapp efter ca 2300 varv då turbon ställer om för högre tryck. den känns som ett "ryck" under accelerationen. alltså inget att oroa sig för. |
|
hallgren |
KCR boxen suger, ger ingen effekt på en VOLVO D5 iaf, bara rök.. Eftersom turbon har variabel turbogeometri så kan ett igenkoksat (kärvande) aggregat ge dessa effekter med "effekt förlust/ ryck".. |
| Min bil tappar också effekt runt 2000 varv. Undrar om det beror på att turbon ställer om sig då eller om något är fel. Har idag rullat ca: 7300 mil och går bra för övrigt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.