|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 525i touring -93 som har gått 14 000 mil och har lite problem med att den "bluddrar" ibland när man ger mycket gas och har hyfsat lågt varv (1500-2500). Den bluddrar liksaom en liten stund och öker inget nämnvärt i varv( låter som den går på 4 cyl "typ") sedan så slutar det och då går den bra igen, detta händer lite då och då framförallt i låga farter och hög växel. Känt Bmw fel?????? Har ni några tips på vad det kan vara för fel? ska byta stift på tisdag och se om det fungerar. Tacksam för förslag!!!! Mvh Pär M 525i Touring | |
|
Det kan ev vara t-stiften som är slut men det kan också vara tändkablarna ! Fast börja med tänstiften......det är nog dom... Billy B-10 Länk |
|
|
Tror du mer på tändning eller bränsle fel, låter ungefär som när man kör bränsle slut! Mvh Pär M 525i Touring |
|
|
Hur står det till med soppafiltret då ? Var det länge sedan det byttes ? Mitt tip är byt tändstiftena och bränslefiltret , dessa saker är ju inte så dyra , och är ju enkla att byta ! Billy B-10 Länk |
|
|
Det slog mig oxå att det kunde vara filtret men då borde det ju vara så hela tiden tycker man, men som sagt jag ska byta stift och se, har nyligen köpt den och vet ej när stift ocg filter är bytta!! Tack för hjälpen så länge men kom gärna med fler synpunkter Mvh Pär M 525i Touring |
|
| kolla även rotor och fördelare... | |
|
Dodger: Det finns ingen rotor och fördelare på den bilen det är en tändspole per cylinder, men jag hade samma problem på min och då fick jag tipset att en av spolarna kunde vara trasig så jag köpte en ny på motor nord och testade mig fram genom att byta en och en och det funkade. Det var spolen på treans cylinder som hade givit upp.... |
|
|
HAr liknande problem! Någon som vet hur man mätar upp en spole????? _____ -ridern- |
|
|
Med största sannolikhet är det en eller flera tändspolar som gett upp. Ett mycket vanligt fel på 24-ventilsmotrerna från -91 och framåt. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Men när det bara inträffar ibland och framförallt verkar det vara när den är varm så känns det ju som tändstift, tändkabel men spole kanske märks mer när den är varm. Mvh Pär M 525i Touring |
|
|
Spolarna ger oregelbundna symtom då gnistan slår över ibland och ibland inte. Testa spolarna genom att trampa gasen i botten vid 30-40km/h på fyrans växel. Rycker bilen och misständer så är det med stor sannolikhet fel på någon eller några spolar. På moderna bilar med avancerade insprutningssystem är det sällsynt med utslitna tändstift. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
bjoerck, exakt det symtomet har jag!!! _____ -ridern- |
|
|
Pris på spolar??? Original, mekonomen etc??? Mvh Pär M 525i Touring |
|
| sorry, gick lite för fort där. Tänkte inte på årsmodellen utan tänkte bara tbx på mina gamla 525:or... | |
Mowgli |
Fick en spole bytt för några år sedan på min E34:a. Vill minnas att själva spolen kostade ca 500 kr. |
|
Hej igen, nu har jag bytt lambda sonden på en verkstad, det var felkod på den som blev hela tiden, satte dit en begagnad tills vidare för de hade inga nya hemma och tänkte att jag kunde prova med en begagnad innan vi sätter dit en ny i "onödan", dem trodde oxå att det var en tändspole först. Efter ny sond så går bilen perfekt som en helt annan bil, piggare och inga ryckningar alls osv.............Men nu efter två helt problemfria dagar ocj 10 mil så är bilen precis likadan igen ... tyvärr KAn den lambdan oxå ha gett upp eller vad är det frågan om????? Mvh Pär M 525i Touring |
|
|
Hej ! Jag har en BMW 525i - 89. När den är kall går den bra, men när den är varm så går den lite konstigt. När man trycker på gasen så bluddrar den till på låga varv, går dock som en klocka på höga, kan detta vara dålig tändspole ?? Går tändspolarna att mäta upp på nåt sätt ?? //Håkan. |
|
|
Dåliga tändstift !?!? E-12 Billy B-10 Länk Min pärla ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.