AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
557

Check your Brake linings?! Vad betyder det?

Tjenare.. idag blinkade varnings lampan för bromsen till.. och syndes en timme eller så..
Ett felmeddelande kom fram och så stod det
CHECK YOUR BRAKE LINDINGS

Vad är det?.. har bara en tysk inst. bok.. och ja, jag skall skaffa en svensk.. men ändå =)

Har en 528iT -99

- Fanatisk bmwpower besökare -

Min bil: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om den fortsätter att varna, betyder det att någon av sensorerna för slitna bromsbelägg säger till dig att bromsbeläggen är så slitna att det är dags att byta dem.

Sensorerna sitter vänster fram och höger bak. Om de har "löst ut" (slitit av en kopparbana), behöver man byta ut den mot en ny sensor, annars fortsätter den att varna trots att man bytt beläggen.

Om den har slutat varna, kan det vara ett glapp i ledningarna (oftast i kontakten mellan sensorn och sladden som slutar vid fjäderbenet).

Med tanke på årsmodell misstänker jag att det kan vara dags för nya bromsbelägg!

Mvh
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Tror inte att det spelar någon roll om du byter till en svensk instr.bok. Den hänvisar fortfarande till tyska medelanden som är defalut språk även på svensksålda bilar. Kolla under mektips så att du återställer den på på "rätt" sätt efter bytet.

Mvh. Patric

Länk
Hmm skumt.. igår drog lampan igång igen och varade hela dygnet.. så jag var säker på att det är dags att byta bromsarna då..

Idag så startade jag bilen och då var felmeddelandet borta!? haha.. skumt.

Men det gnisslar lite nu när jag bromsar i alla fall.. dags att byta ändå tror ni trots att den inte varnar längre? Eller kan gnisslandet betyda nåt annat?

- Fanatisk bmwpower besökare -

Min bil: Länk
max f
har du riktig otur så är det metall mot metall om det gnisslar annars kan det vara att ytan på beläggen oftst bak på automat växlade bilar har fått en glasartad yta som man kan få bort ibland om man bromsar hårt, men jag skulle nog kolla på skivorna så att dom inte har någon repa för då har beläggen försvunnit och nya skivor kanske måste köpas in.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.