|
|
|
|---|---|
jarlhov |
Tjena Har fått problem med min E30 strömen har börjat gå ur den när jag kör och startmotorn klickar i 9 fall av 10 när man försöker starta. När jag laddat batteriet så fungerar bilen i ca 4 dagar sen är bateriet dött igen , och nästan alltid när jag ska starta får jag försöka tiotals gånger innan bilen startar , kan även tillägga att startmotorn skriker när jag startar bilen dvs. den ligger på startkransen för länge. jag har kollat startmotorn den är ok har kopplat den "manuellt" på ett batteri . jag har renoverat generaton med ny kollektor lager kol mm. har ny jordfläta mellan tråg - chassi, har provat med annat batteri. inget hjälper ger snart upp . kan det vara så att startmoton tar så mycket ström från batteriet när den skjuter in kuggen mot kransen (får ju prova och starta ett antal gånger innan bilen går igån) att batteriet inte har tillräkligt med kraft att starta sen? Har provat och dra minus kabeln när jag inte kör så det är inget som drar tjuvström så antingen når väll inte laddningen från generatorn fram till batteriet eller så drar något grymmt mycket ström när man kör bilen. Någon som har några förslag? Mvh Micke |
|
Ett tips är att mäta hur mycket ström det går från batteriet när tändningen är avslagen... max typ 30mA... Mät spänningen ska vara ca 14 volt när motorn går... /MIkke |
|
|
Hade liknande problem som du med en gammal E21 320. Allt som oftast verkade det som batteriet var tomt när man föersökte starta, hände oftast när motorn var varm. Väntade man en timme eller två så kunde det funka igen om man hade tur. Ett nytt batteri hjälpte inte heller. Bytte startmotor och sedan fungerade det som en klocka. Har en startmotor till 320 E21 till salu. mvh Mackan |
|
Woodman |
Tror nog att felet ligger i den nyrenoverade generatorn. kolla att den ger ca: 14-15v ut. (Kolla även jordningarna) Laddningsprocessen av batt börjar först vid 13,8 volt. det betyder att ett mätvärde under 13,8V laddar ej batt alls. Uppgradera med fördel generatorn med en större laddningregulator typ: 15 volt Har själv kört min ga: e30 med en sådan i två års tid nu inga lampor har gått sönder, elektroniken har aldrig fungerat bättre. Du byter laddregulatorn på 10 min kostar ca: 150:- |
jarlhov |
Mätte lite igår har 14v på generatorn men bara 12v vid bateriet så antingen är startmotorn kass eller kablarna upp från generatorn till + polen på batteriet. Ska börja med att byta kablarna . Det skumma är att jag bytte startmotor för ett halvår sen. Kanske har något annat elfel som bränner startmotorn vad det nu kan vara Mvh Micke |
Woodman |
Byt med fördel kablaget från generatorns pluspol samt minuspol till 21mm kabel hela vägen fram till batteriet.(så slipper du ev spänningsfall) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.