AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.573

Spricka i topplocket!

BM
11
BMW 535
Saab 9-5 Aero -00
Suzuki Alto -00
Jag har bara haft bilen i en vecka (535 -88)och redan fått problem!Två gånger har tempmätaren gått upp för högt,försöker man då skruva dän locket till expansionkärlet så är det ett enormt tryck i vattensystemet och det försvinner vatten in i motorn.Idag bytte jag motorolja och den var precis brun det är också precis vitt där man fyller på olja altså kommer det in vatten i oljan.Kan det vara en spricka i topplocket? Någon som har varigt utför detta?Kan någon hjälpa mig MVH Tony

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Finns det vatten kvar i expansionskärlet? Luktar det avgaser i expansionen? Kommer det "blå" rök ur avgassystemet?Låter som en spricka mellan oljeretur och kylkanal... Ganska vanligt med sprickor mellan 4 o 5 cylindern. Kan också vara en spricka i blocket. OM du har sprucken topp kan jag rekommendera att du försöker skaffa en beg. motor på skroten isf att byta topp. Blir inte mycket dyrare, har själv bytt topp 3 ggr, de verkar spricka ganska lätt om de går varma även om man momentdrar...
BM
11
BMW 535
Saab 9-5 Aero -00
Suzuki Alto -00
Vattnet försvann helt från expansionskärlet och det luktade inte avgas där.Den ryker varken blått eller vitt från avgaset.Den har (bara) rullat 20000 mil att det kan bli problem redan!

Visa användare
837
MetallicaMats
Låter som spricka nånstans.. Troligt mellan kylkanal och oljeretur. Ta med till en verkstad och provtryck toppen! Tragiskt. Min hade bara gått ca 15000 mil...
BM
11
BMW 535
Saab 9-5 Aero -00
Suzuki Alto -00
Är det svårt att ta dän toppen,behöver man specialverktyg

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Låter som kass toppackning eller sprucken topp. Inget särskilt ovanligt på en M30 som har rullat 20.000 mil eller mer.

Är du händig och har skruvat tidigare kommer det säkert inte bli några problem att riva toppen, M30 är ju ganska "basic" att skruva med.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
BM
11
BMW 535
Saab 9-5 Aero -00
Suzuki Alto -00
Hur mycket kan det kosta om man gör jobbet själv och köpa en begagnad topp och alla packningar som behövs?

BM
11
BMW 535
Saab 9-5 Aero -00
Suzuki Alto -00
Hur mycket kan det kosta om man gör jobbet själv och köpa en begagnad topp och alla packningar som behövs?

Visa användare
382
Micki
740ia-95
Du måste ändå plana den inköpta toppen.Vacumtesta att den är tät.Byta ventiltätningarna.Jag tror,om du inte gör ordentligt jobb,kommer att ångra dig.Det blir ganska dyr affär i vilket fall.
Visa användare
837
MetallicaMats
Mit råd är f.f att köpa en beg. icke isärtagen motor på skroten.. Värdet ligger i topparna då det oftast är de som går. Då kan du lika gärna köpa hela motorn för att slippa ta isär toppen och upptäcka att det är en microspricka i blocket med.. Sen kan du ju kränga din "överblivna" topp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.