|
|
|
|---|---|
|
Hur funkar det med bensinen som finns i den vänstra halvan? På min e30 touring verkar det som den inte suger det sista som finns i vänster halvan. Problemet kom efter tankbyte. Hur funkar det? Det verkar som om pumpen sitter på högra sidan ihop med lampgivaren.på vänster sida sitter mätargivaren. Mätaren kan stå på 20 l,lampan lyser o det blir stopp! Kan bara köra ca 45 mil. Det finns inget rör mellan underdelarna av tankhalvorna. Någon som vet vad jag kan göra Länk Länk | |
ant |
Det ska finnas ett kopparrör mellan tankhalvorna. Det sitter i underkant på tanken och sitter som jag förstår under kardanen. Om du har det röret så kanske det är stopp i det? ========== Länk |
|
Nej,det finns inget rör under kardan. fler förslag? Länk Länk |
|
|
Citat från annan tråd "Det är olika på 55l och 63l tanken. 55l tanken har mycket riktigt ett rör mellan. På 63l tanken finns inte detta yttre rör, istället går returledning först längs botten av tankhalvan på förarsidan och sedan över kardantunneln och till bränslepumpsskålen, som sagt allt detta är draget inuti tanken." Kan kanske vara tätt i röret mellan halvorna,du får väl ta ner och klyva tanken. Henrik |
|
|
Klyva tanken!!! Den är ju precis ny! Om nu retur-ledningen skulle gå via förarhalvan,hur skulle bensinen komma från ena sidan till den andra? Returledningen kommer ju ifrån motorn. Jag fattar inte hur det skulle påverka förarsidans halva. Länk Länk |
|
|
imix, Låt mig gissa, det blir ca 10 liter kvar i vänstra skålen. Dessutom kommer den nya tanken från Klokkerholm. Been there done that. /G |
|
|
Då jag var lite kortfattad i mitt förra svar skall jag fylla på lite. För att göra en lång historia kort så köpte jag en tank tillverkad av Klokkerholm. Denna tank var behäftad med vissa konstruktionsfel, där en av felen yttrade sig på ett sådant sätt att det blev kvar ca 10 liter skålen på förarsidan. Som jag sa så går returnledningen längs botten på förarhalvan och sedan över till bränslpumpsskålen på passagerarsidan. Den relativt klena returledningen ökar i diameter inne i tanken. Ökningen är konstruerad på så sätt att den klena returröret går in i ett grövre rör. Syftet med detta måste vara att mha ejektorverkan suga över bränsle från förarsideskålen till pumpskålen. En väsentlig skillnad mellan originaltanken och Klokkerholms var att på originaltankens returledning är det en "strypning" just efter att den klena röret går in i det grövre. Min gissning är att denna "strypning" är väsentlig för ejektorverkanen. I mitt slutade det hela med att jag lämnade in min originaltank på blästring och rostlagning. Sedan returnerade jag den felkonstruerade tanken och fick tillbaka pengarna. Jag valde denna lösning i samförstånd med generalagenten för Klokkerholm då de inte klarade av att leverera en korrekt tank. Till saken hör att jag reklamerade tanken inom en månad från köpet och sedan förde jag en dialog med generalagenten där jag beskrev alla fel och brister på deras tank. När de fortfarande ett drygt halvår senare inte lyckats ta fram en korrekt tank så hävde jag köpet. Om samma undermåliga tank fortfarande säljs två år senare så gör det mig bedrövad. /G |
|
| är det samma tank på sedan/cupé som på en touring (e30)? | |
|
Ja, det finns bara ett utförande av 63 liters tanken (och ett av 55 liters tanken). |
|
|
Jag har nu konstaterat att jag har samma problem fast tvärt om :) . Tankhalvan på passagerarsidan töms innan förarsidan. I min tank finns ”strypningen” ’gasa’ nämner, så jag antar att det är en original tank. Kan den ha för bra ejektor verkan? Tacksam för alla idéer om detta. Detta är förvisso ett angenämare problem för jag kan köra längre mellan tankningarna, men det irriterar mig dock lite grann för mätaren visar fel och jag har nu (tillsammans med min el-kunnige vän Peter) kommit fram till följande: Nålen går på två seriekopplade givare i tanken, en på varje sida av tanken. Lampan (i mätaren) går på givaren på passagerarsidan. På denna sida sitter även pumpen. Resultatet av detta blir: Med tom ”förarhalva” visar nålen tomt men lampan lyser inte, det finns fortfarande bensin i den halva av tanken där pumpen sitter. Så länge man kör efter lampan borde man således klara sig ifrån bensinstopp. Fast denna teori passar inte in på ditt fall ’imix’, eftersom din nål visar att det finns bensin kvar i tanken när det är tomt på passagerarsidan. Med serie kopplade givare borde den väl visa tomt? Det blev lång detta men problemet irriterar mig och just nu har jag inga egna idéer om hur jag skall lösa det. Tack /Anders |
|
|
Jag skulle gissa att du har fel på givaren på passagerarsidan. Fråga BMW vad den skall visa vid full respektive tom så är det lätt att kontrollera. /G |
|
|
Hallo! Min tank verkar ha gett upp. vet inte om de e stopp mellan halvorna eller hur de e men i vilket fall som helst läcker den i överkant om man fyller för mycket. Nån som vet vad en tank kostar ny ? Tror att det 63an som sitter på min bil. |
|
| en ny tank kostar 3400 på mekonmen... men är det nån som vet om det är samma tank (63 liters) till touringen som till sedan/cupé? | |
ant |
En 55 liters tank kostar cirka 3300 kronor hos BMW. Vad en 63 liters kostar vet jag inte. ====== Min bil:Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.