AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.498

Nu var det igång igen med min otur "Plåtskador & Lack"

Visa användare
22
itundret
316i Compact -95
Ja vad ska man säga är riktigt ledsen då min bmw fått relativt små plåtskador på passagerardörren. Jag köpte min BMW 316I Compact-95 för ungefär 2,5 månad sedan, den har fungerar nästan fel fritt förutom att en polare lyckades att fixa in luft i kylarsystemet. Men problemet fixade sig efter alla goiga råd här på BMWPower.nu.

Idag var det dags igen med problemen, jag hade parkerat bilen. I samband med att jag vart in bjuden på grillfest hos klasskamraterna. Efter en härlig middag, och god stämning skulle jag åka hem. Dock tog det inte så lång tid förens jag märkte att min pärla var förstörd "gråt". Någon jävla idiot har repat med något föremål som orsakat en rätt enorm omfattade lack & plåtskada på passagerardörren. Från mittenlisten ungefär 20cm lång skada och en liten bit inpå bakidan nära passagerardörren.

Samt en liten puckla precis där bakhjuls fronten börjar på 3cm.
Man börjar undra vad det är föra jävla folk som går runt och förstör folks bilar, efter en snabb bedömning av skadorna kom jag fram till att något fordon måste kört på bilen. Dock fanns det ingen fin vit lapp om vem som gjort detta. Jag vart så ledsen att jag vill typ gråta floder, köpte bilen för 63.000kr och några månander efter förstörs den. Som alla andra försöker jag också få tag i billiga försäkringsföretag och har IF.

Dock råkade jag ut för en anna olycka för 6 månander sedan då jag vart påkörd av en taxi på passagerarfronten som körde mot rött och rakt in i min bil. Själv hamnde jag på andra sidan vägen rakt i en uppförsbacke men skador i huvudet. Denna jävla taxi var så ouppmärksam trots flera varningar med helljus för att försöka varna att jag fanns i närheten. Så varför råkar alltid jag ut för att folk kör på mig, och aldrig jag själv kört på folk.

Jag är inte precis rik, och har kämpat hårt för att tjäna ihop pengar för mina bilar. Bilen som taxin körde på var en Volvo 460 GL - 94 och hade ägt den i 1 månad. Den ligger idag begrav på skroten, efter att försäkringsbolaget bedömde att det var för dyrt att laga än att betala ut ersättning.

SUCK, så vad gör jag nu ännu en gång måste jag kontakta försäkringsbolaget som lär inte bli så glada. Plus antar jag att så länge inte andre parten träder fram blir det att punga ut självrisken och få en höjd premie. Detta bådar inte gått i mitt kära bonus system.

Vad gör jag, själv anser jag inte skadorna är så pass omfattande och jag tror att jag nästen kan fixa detta via en kompis. Problemet är bara hur i helsike jag måste gör med lackning, och vad kostnaderna hamnar någonstans. Måste man lacka om hela dörrren? eller har det skett fall där det går att lacka om skadan och ändå lyckas inte se skadan efter lackningen?.

Angående taxi olyckan var det i vintras, då det var halt ut på vägarna taxin körde mot rött i en korsning, och såg den precis när den blåste om mig. Jag minskade farten och varande taxin med helljus att jag fanns bakom, precis jämnsides då väljer taxi jäveln plus utan plinkers att köra rakt på mig utan att märka att jag är där. Taxi ville gör en usväng trots att jag var jämnsides. Slutade att min bil slungades på andra sidan av vägen med mötade trafik som sedan i sin tur körde rakt in i mig då bilen stod mitt i vägen precis i en uppförsbacke. Innan jag vaknat till kom nästa smäll.
Sedan kom taxifanskapet ut som i detta fall var en 50årig turk, som kört bil i evigheter. Och började skrika och gapa samtidigt jag försöker komma ur bilen och lägga mig ner.
Ren tur att jag överlevde, och att inte flera bilar körde in i mig tog ett tag innan jag lyckades vända bilen och flýtta den till rätt sida av vägen. Det visade sig att taxi killen var desutom onykter.

En mycke ledsen 18åring snart 19, med sömnbesvär inatt.
//David
Axel
Det kan iallafall bara gå uppåt från och med nu.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ibland är livet jävligt tungt. Det bästa man kan göra åt det är att se framåt

Visa användare
22
itundret
316i Compact -95
Ja nu har jag sovit ut, bara springa ner på måndag till bmw och köp nya lister, färg, spackel. Och ta sedan bilen till polarens morbror som jobbat länge med plåt & lack rep. Lång tur ner till småland men det kanske är det värt.;)

Tack för ert stöd.
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Känner djupt medlidande!
Jag hade ägt min iX i cirka en månad när jag en dag jobbade över en timma på jobbet. När jag kommer ut på parkeringen ser jag inte direkt vad som är fel på bilen men när jag just öppnat förardörren och ska kliva in ser jag i reflektionen på huven att något inte är korrekt:
Länk
Länk
Det var tur att jag inte såg snorungen som gjorde det, för då hade jag blivit polisanmäld.

Nu väntar omlackering av huven, men eftersom jag ska rostskyddsbehandla bilen och byta trösklar bland annat passar jag på och lackerar om hela bilen. Synd att man ska ha helförsäkring för att skydda sig mot sånt här..

BMW 325iX Registry Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jävligt trist att behöva läsa dessa skräckhistorier om och om igen :-((

Det är knappt så att man vågar köpa en nyare BMW med tanke på all vandalism och avundsjuka man ständigt läser om.

Jag lider med alla er som fått era bilar saboterade och hoppas för min egen skull att jag aldrig ertappar någon med att göra något liknande, för då ligger både vederbörande och sedermera jag också jävligt risigt till :-(

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
22
itundret
316i Compact -95
Fy sjutton alltså att komma ut efter en arbetsdag och hitta att det står "fitta" på bilens huv skulle nog göra mig riktigt riktigt förbannad. Tackar för ert medlidande och jag säger att även jag lider med er.
iXer: Fin pärla du hade innan den vart "omgjord". Körde en sådan bil förra helgen men den hade ingen servo och jämnfört med min 316i så var det jäkla mycke muskelkraft för att lyckas svänga med den bilen hehe. Så antar du har starka muskler;)

*Humor skadar aldrig, när bilen har blivit skadad.*
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
itundret: i ditt fall där bilen sannolikt blivit påkörd på parkeringen så behöver du inte använda din försäkring och påverka din bonus.
Kontakta Trafikförsäkringsföreningen, de handhar smitningsskador och skador från oförsäkrade fordon. självrisk runt 1800 har jag för mig. Men du slipper bonusförlust m.m.
Beträffande vandalism så är det bara ägarens försäkring som täcker.
Woodman
Hubbe325: När jag för länge sedan vart påkörd av en smitare som lämnade efter sig en stor buckla på min bakskärm.
Då kontaktade jag Trafikskadeföreningen för att slippa att ta skadan på min egen försäkring...men fick då höra att en viktig förutsättning för att trafikskadeförengen skall bet ersättning för skadan är att då får ej aktuellt fordon flyttas från platsen där skadan skett innan polis besiktigat skadan samt skrivit anmälan.
(bra att veta)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är ju bara att ställa sig på valfri parkering och ringa polisen då. De kommer med största sannolikhet inte ut för att titta, och gör de det så hur ska de veta att det inte hände där.
Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Det kravet finns inte längre(mej veteligen), men en besiktning och en polisanmälan måste göras. Fick en parkerinsskada för en månad sedan, kostar mej 1900:-. Obsevera att det är besiktningsmannen som godkänner om det är en P-skada.

Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar!
Nisse
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
itundret: Tur att jag har servo då! :)

BMW 325iX Registry Länk
Så originellt att skriva "fitta" och inte det sedvanliga "kuk"! En riktig konstnär har varit i tagen... Han kan säkert få någon form av konstnärligt bidrag av staten ifall han ertappas. Ertappas han av mig skulle han inte kunna ägna sig åt kulturbetingande gärningar på mycket länge.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Jag är den första i min bekantskapskrets som råkat ut för något liknade, kändes helt overkligt när man insåg fakta.
Numera om man ser något liknande hända med någon annans bil så skulle jag bli lika förbannad, även om det var en gammal golf ! ;)

BMW 325iX Registry Länk
3Mat
Ja, Jag vet hur det känns nu. Köpte en cab för ett par månader sen. Inget har hänt tills för 2 veckor sedan när jag ser en stor buckla mitt på huven, vid närmare granskning så avtecknar sig skoavtryck storlek 43 i lacken. bucklan poppade ut av sig själv men givetvis kvarstår en kant.

Sen i går kommer jag ut från Fredells och ser att vänster framskärm är intryckt av nån idiot smitar jävel, ingen lapp eller nåt som upplyser om vem som är den ryggradslöse saten.

Jag börjar få nog nu, Har grejat garage och får väl se om det hjälper.

Nu börjar processen med if... får väl se vad dom säger. Några tips?
Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Besiktia bilen hos en skade reglerare och gör en polisanmälan annars hjälper in Trafikförsäkringsföreningen (långt ord) dej.
ca 1900:- i självrisk blir det då dvs om skaderegleraren kan se att det är ett annan fordon som har orsakat skadan och inte en cykel, kundvagn etc.
Be besiktningsmannen skriva att det är en GODKÄND P-skada i protokollet.

Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar!
Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.