AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.013

Ska Microfilter bytas vid service?

cane
Hej, har en E36 som är fullservad hos aukt BMW där det var dåligt drag i fläkten... misstänkte microfiltret och plockade ner handsfacket och drog ut det. Var nog det värsta jag sett, fullkomligt SVART med skit, helt omöjligt att detta någonsin blivit bytt sen bilen var ny 1998. (99% säker att det aldrig bytts då dessa filter måste "knäckas" på ett par tre ställen med brottsanvisning för att monteras om man inte river ut massa el kablar... det filter som satt i var oknäckt.) Detta ska väl bytas på Inspektion 1? Servad på BMW solna...
Jajamen, microfiltret i klimatanläggningen skulle ha bytts vid servicen.

Läge för reklamering....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Microfilter var tilläggsarbete på min senaste inspektion 1 på min gamla 330 vid Solna.
Mvh
Asken
stefannorr
Microfilter ska bytas vid varannan insp,men är tillägsarbete som man måste säga till om kostar extra.
Visa användare
533
Jackass
523i -99
det är på 6000 och 12000 mil den byts!
mackan325
Typisk grej som är svår att kolla och verkstaden blåser oss på, jag bytte själv nyligen i min E34 och hittade ett svart filter datumsämplat 97. Enligt min servicebok (bmw org. service) skall det vara bytt 4-5 gånger sedan bilen var ny 1996. Sure thing, undrar hur mycket annat den underlåtit att byta.
Fa
227
Falcon
325 -93
Jag byter mitt filter varje vår, och det är svart varje gång.
så hur era filter ser ut som inte är bytt på ett par 3 år törs jag inte tänka på.
Mvh Peter
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Inläggen bekräftar vad jag trott hela tiden, nämligen att den som lämnar sin pärla till den auktoriserade verkstaden skall vara glad och tacksam om oljan och oljefiltret har bytts.
Jag driver verkstad själv, och vet att det inte alltid byts oljefilter på gratisservicen. Det är inte alltid det fylls på kvalitetsolja heller, ty mekanikern kanske behöver den själv. Detta vet jag eftersom jag märkte upp delar som måste demonteras innan jag lämnade min 323-96 till den diplomerade BMW-verkstaden. Det visade sig att microfiltret aldrig byttes, att locket på oljefilterhållaren inte lossats vid andra gratisservicen och att ingen någonsin kollade i servobehållaren. Pluggen till växellådan och bakaxeln hade heller aldrig rörts innan jag servade bilen själv första gången. I min enfald trodde jag att tändstiften hade bytts vid inspektion 2 vid 4800 mil, men när bilen började misstända vid 6800 mil, visade det sig att originalstiften satt i. Lurad.
Köp bok och gör jobbet själv.
MVH
Harry: Inget illa menat men att en BMW verkstad skulle strunta i att byta olja tror jag inte en sekund på. Så mycket problem och badwill som det skulle kunna skapa är ingen verkstad beredd att riskera för att spara några hundralappar.

/T.P.
Länk
cane
Hm, det är snart dax för inspektion 2, tror nog jag ska ta och plombera själv och se vad som händer... tror också att det fuskas en hel del. Att microfilter är en "extra" grej kanske är sant, men eftersom det är STOR skillnad i luftvolym efter jag bytt det tycker man att en aukt verkstad borde märkt den dåliga genomströmningen och rekomenderat kunden att filtret borde bytas. Gjordes inte, vilket får mig att tro att någon koll av ACn inte alls gjordes.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.