|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ang. skakningarna vid körning 60-100: Om det är bromsoken fram som på ngt sätt är defekta, hur vet man det. Köper man lämpligast helt nya ok (ej gratis!) eller? BMW har plockat isär dem noga och spottat ut kolv och så, allt verkade ok så de satte på dem igen. Vissa säger att hjulen ska snurra "obehindrat" (många varv!), medan andra (tex BMW) säger att beläggen kan sitta åt ganska mkt mot skivan. I mitt fall gör de det, ca 3 varv kan man snurra dem om man tar i mkt. Det är lika på bägge hjulen och bilen bromsar f ö helt perfekt. Någon med bromserfarenhet (mer än BMW)? Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. | |
BMW-Yoda |
Hej Har läst dina andra inlägg. Tvivlar på att dina problem ligger i bromsarna. Om du kan skjuta bilen framåt för hand ensam på plan mark, efter att ha trampat ner bromsen en gång hårt,då har du inga problem med oken. Beläggen ligger alltid och "vilar" lite mot skivorna. Hade för övrigt samma problem med en E-28. Efter mycken helvete, renoverad framvagn, och en massa annat så visade det sig vara en fälg som var deformerad.(ej synligt) BMW-Yoda |
|
Hej Yoda! Tycker inte heller att det borde vara oken, men så länge ingen kan säga att DET är felet så utesluter jag inget. Vad jag förstår så är bromsarna hydrauliskt "direktverkande", med undantag för ABS:en, och således överförs pedaltrycket direkt till beläggen. Pedal-rör-slang-kolv-belägg, så om oken inte kärvar och beläggen ändå ligger på för mkt så blir det eventuella problemet än mer svårlöst då det inte ligger där. Vi har mätt motståndet vid frigång, och fram blev det 190 och bak 210 Newton(?). Det är helt klart i överkant och därmed är bromsdelerna ej uteslutna i felsökningen, även om det verkar ganska orimligt. Bilen bromsar ju dessutom perfekt, jämnt och med bra kraft. Personligen är jag mer inne på alla de stag som finns kring hjul och styrning. Ingen har känt något glapp överhuvudtaget, då har alla dock känt med handkraft så att säga och sagt att "det här känns ju bra...". Jag ska försöka boka ett M-test i Göteborg, inkl chassikontroll och rubbet. Plus-test heter det och kostar knappt 2000kr(!). Hittar inte de något fel då ÄR det inget fel på den, då har jag papper på det iaf. Jo Yoda, din fälg var deformerad säger du, hade du samma symptom som min bil? De experter (såkallade) jag varit i kontakt med säger att ALL obalans registreras vid en balansering av däck+fälg och således kan man utesluta dessa delar. Samtidigt har andra här på forumet beskrivit sina historier om att det till slut visat sig vara en defekt fälg, nu även du. Lite konstigt är det dock att inte BMW erbjudit sig att prova andra hjul på bilen, det borde ju vara det första man gör då det i mina ögon är det enklaste. Med risk för upprepning: Det skummaste är att problemet kom över en natt. Innan gick den perfekt men så en morgon så höll jag på att skakas av vägen när jag skulle upp på E6:an. En bult som lossnat..(?) Överföring motor-låda som strular..(?) ...eller ngt hjul eller bromsdelar, eller stag...otroligt vad mycket som kan strula! M-test låter bra tycker jag!(?) Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Gunnar ! Hade du bytt "caster stagen" ? Nyfiken ! |
|
Gizzmo |
sitter här och e lite små lullig men min mor & far hadde typ det problemet på sin volvo 850 trodde att hela bilen skulle hoppa i sär i 100km/h visade sig vara grav rost på skivorna.... troligt vis har du kollat detta men vem vet... //Jerry G |
BMW540ia |
Har lite dåliga vibbar i min 540. Samma sympton som dig Gunnar fast inte så krafigt som du beskriver. Har ialla fall fått konstaterat att dämparna fram och casterstagen är slut. Antagligen det som gör att man får dessa vibbar. |
|
Mornings! bpo skrev för ett par dagar sedan: "hej gunnar. samma problem som dej,jag hittade två p ändar som var glapp,nu var problemet ur världen hoppades jag,men icke de vart värre.när jag bytte dom blev vibbarna ännu kraftigare,då fick ja ett tips om casterstag,dom får man inte fram något glapp i med bara handkraft,nu är dom bytt och vibbarna är borta.ska nu bara ställa framvagn så hoppas jag att problemet är löst." Jag igen: Jag vet inte vad två p-ändar är, men skulle gärna vilja veta det, för det första. För det andra har jag inte lyckats få det bekräftat vad casterstag är för något och var de sitter och om de är svårbytbara osv. Ringde runt igår, men tyvärr ingen kände igen ordet "Caster", BMW-specifikt? Någon som har erfarenhet av M-test, något som är värt att veta om tex sk Plus-Test? osv... Vad skönt det skulle vara om de sa "ja, här ser vi ett litet glapp, om än tydligt, i stag-led X, inget man känner för hand. Fullt möjligt att det ger hjulen tillräckligt spelrum för kast. Byt det omgående..á 300kr." Haha, det vore något! Någon med bra/dålig erfarenhet av M-test och/eller motsvarande bildiagnos hos svensk bilprovning? Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
BMW-Yoda |
Hej E-28-an jag nämnde gick vi den hårda vägen och bytte allt i framvagnen. Flyttade om fälgarna till bak och problemet kvarstod. Deformationen i fälgen blev upptäckt av Intera i stockholm. Bytte fälgar och däck och problemet försvann. Både e-28 och e34 har ju ganska komplicerad framvagn så det kan ju vara svårt att komma tillrätta med sådana problem. BMW-Yoda |
|
Gunnar ! Hittade denna felbeskrivning på Europadelar´s reservdels lista. De sk. "casterstagen" finns även hos Motornord. "Har du en vibration när du bromsar? Det är inte säkert det kommer från bromsskivorna, slitna bussningar eller leder i de övre(bakåtriktade)bärarmarna (casterstagen) ger mycket liknande symtom". Länk |
|
|
Hej "casterstagen" sitter från främre krängningshämaren, (ett på varje sida)till fjäderbenen. Stagen är ca 30 cam långa och ganska klena. Det går ganska snabbt att byta dem. Om du lyfter upp bilen så kan du vanligtvis lyfta i krängningshämarstaget och då se och det glappar i "casterstagen". Lycka till! |
|
KlantPelle |
Det Griffin pratar om är inte Casterstagen utan krängningshämmarstagen. Annars stämmer det han beskriver. Vilken Besservisser jag är ;-) |
|
Jag be om ursäkt! Det jag beskrev kallas för "knarrstag" och inte "casterstag". Casterstagen sitter från torpedväggen och snet framåt mot fjäderbenet, med en böj över styrstaget (tror jag att det är). Allra ödmjukast! |
|
|
Gunnar Jag har följt dina problem här på forumet ett tag och känner för dig. Jag kanske har missat någon del, men det verkar som om du aldrig har provat med andra fälgar. Kan detta stämma?? Eftersom många säger att obalans i fälgar/däck har varit problemet för dem borde du väl kolla detta. Om du har provat andra ber jag om ursäkt, men i inlägget ovan skriver du att det är konstigt att BMW inte provat andra fälgar, då det är det enklaste. Att inte du provar själv?? Hoppas allt löser sig :-) |
|
|
Jodå Pompe, vi har provat andra fälgar, eller snarare andra hjul. Kompisens vinterhjul som sitter på hans 520. Symptomen fanns kvar, fast betydligt mindre. Sedan dess fram till idag, 2 veckor sedan, har jag inte provat. Tänkte faktiskt sätta på hans hjul idag igen om det inte regnar, detta då skakningarna blivit betydligt värre nu. Mellan 60 och 110, och nästan alltid. Jag har även bytt framhjul mot bakjhul utan minsta skillnad tyvärr(?). Jag har för övrigt bokat tid hos bilprovningen för trafiksäkerhetstest, som de kallar det. Då kör man igen bland annat framvagn i maskineriet de har. Hittar det inget, så avbokar jag inte den tid jag skaffat hos M-Center i Gbg nästa vecka. Priset på M som jag nog nämnde ovan stämmer för en vanlig volvo eller dylik, jag får lägga på 700kr för min fina bil. Om varken M eller SBP hitta något felaktigt bland "Eifeltornen", hjulen, bromsarna, bussningar, låda osv. Ja, då ger jag förm upp, det är j-kligt tröttsamt och DYRT att hålla på så här. Tur att man iaf har någon att rikta sin vrede mot, B M W verkstäder ;)! Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Hej! Byt casterstagen och därmed BASTA!!!!!!! Eventuellt åxxå Dämparna = Ny bil PH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.