|
|
|
|---|---|
|
passar en 320i -94 motor i en 84as e30 kaross? | |
| Inte rakt av. Motorn i 320 -84 är en M20. Motorn i en 320 -94 är en M50. Finns säkerligen konverteringskit, men de kostar säkert en del. Insprutningen är inte heller samma. Du behöver buta databoxar växellåda mm. Det blir nog ett väldigt omständigt projekt att byta och inte heller så ekonomiskt. | |
ormen |
synd att du bor så långt bort.... annars hade man bara för nöjjets skull hakat på projektet.... allt går om man bara vill.... så fort jag kommer åt en egen lokal, ska jag sätta igång med ett sådant OMÖJLIGT projekt.... hade dock varit jäkligt kul o få ner en 3,8 M5 motor i en E30 M3 kaross o testa långlopp..... "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
ormen |
har i.o.f.s. sett en del projekt i racevärlden som har hamnat på "hyllan"... så det gäller o inte tappa suget.... "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
| Helt omöjligt är det inte. Har vid en bilträff sett en E30 med Alpinafälgar och stora M-paketet som gick utav bara hlvt runt banan. Det visade sig sedan att ägaren hade skohornat ner en M52 3,2 a i bilen. Han sa att det inte var ngt större problem. "bara att använda E36 TDS ens motorkuddar och knäcka till bakre raden av grenrören". Visst blir man sugen att utföra ett sådant projekt. | |
|
Intressant ämne. Hade en baktanke när jag köpte min E30 touring kan jag säga. Har lite planer på M50.ans teknik och kanske turbo. Har aldrig ägt eller kört en BMW med 6.a och turbo så det skulle vara roligt. Har hört och sett att dom får dom att gå utav bara helvete :-) Jan BMWCS # 3966 |
|
|
scnitzermann: Hade den 6 växlad låda? Jan BMWCS # 3966 |
|
|
Jantte: Skaffa dig en BMW med 6:a och turbo så kommer du säkerligen att trivas. Det gör i alla fall jag. Jag äger fnv 3 bilar med turbo, två med 6:or och en med en 4:a. Du kommer inte att bli besviken på körglädjen, dock eventuellt de kostnader som kan uppstå. Det blir alltid dyrare än vad man tänkt sig! |
|
|
stensth: Var du i Stockholm förra våren och på ett rejsade på ett industriområde med den svarta E30.an? Såg nämligen en svart E30.a med ett hål i huven där.. Är det stora skillnader i kostnaden av ett M50 och M20 bygge? Jan BMWCS # 3966 |
|
|
Du behöver inte byta låda i din 320 för att köra M50. Däremot behöver du oljetråg och oljepickup från E34 525. Och så måste du bygga/modifiera motorfästen för att luta motorn med samma vinkel som E36. Men det är inte tvärgjort. Och absolut inte omöjligt. Länk Kiip Spiiding! |
|
|
ett tips! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.