|
|
|
|---|---|
Emilio |
Hejsan, Jag funderar på att sätta in luftfilter i min E46 M3 2003. För att få bättre ljud. Negativa effekter? Risker? Tack på förhand! |
Emilio |
Alltså ett nytt sportljudfilter. Och även vilket man då ska använda sig utav för att få bästa effekt. Funtar även på Harmanns sportavgassrör. |
|
K&N har ersättningsfilter som passar i befintlig box, dessa ger mer ljud och bättre flöde. Nackdelen är väl högre ljud (är det en nackdel? :)) och att man måste göra rent det lite då och då. |
|
DONNIE.B |
JOHANN: Så du menar att ett ersättning filter ger mer ljud, dagens bästa skämt,måste jag säga.Emilio om du är ute efter ett grymmare ljud så måste du ett öppet sportfilter,dvs montera av luftfilterboxen och kränga på det öppna filtret påluft mängdmätaren,vill du ha ett ännu grymmare insugsljud så tar du ett alu-rör som är 45 grader och typ15-20cm lång o sätter mellan luftmängdmätaren o filtret.Har själv på min bil en 320-93 låter verkligen bra,du kan välja mellan många sportfilter,som tex BMC-dubbelkonad,JR och KN FILTER. Mvh Donnie.b |
|
Vet inte hur det är med BMW men vet en del som fått problem med luftmassemätarna när de monterat ett "direkt air" filter. Personligen skulle jag köra på ersättnigsfilter om jag skulle byta. Ännu bättre köp en nytt avgassystem. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
DONNIE.B Bara för att du inte kan höra att det ger mer ljud på din symaskinsmotor så skall du inte vara så snar att dra slutsatser om riktiga bilar. ;) Men visst låter ett öppet filter klart mer, på köpet går bilen sämre eftersom den suger i sig varm luft. |
|
|
hade en diskussion ang sportfilter med en god vän som kan betydligt mer om motorer än jag någonsin kommer att lära mig....fick förklarad den här myten med insatsfilter av sportvariant. efter 100 mil låter bilen visserligen snabbare men är i realiteten långsammare. Anledningen till detta är att det i nästan alla insatsfilter av sporttyp helt enkelt finns mindre material = mindre yta = skitar snabbare igen. Vad gäller BMW så är sportfilter helt meningslöst för de mer motorsvaga modellerna eftersom det sitter samma filter i en 320 som i en M3, det säger sig liksom självt att om den släpper genom tillräcklig luft för M3 an så nog fan räcker det till för att en 320 ska andas optimalt också. SJälv lät jag montera en kolfiberburk med koniskt filter på en M3 för några år sedan...först då märkte jag skillnad annat än via ljudet och jag mistänker att skillnaden hade mer med de luftvirvlar som skapades i den större burken att göra än med filtret. |
|
|
DonnieB: JAg kan bara citera Simba här på forumet som köpte 2 ggr öppna filter och monterade av filterhuset. "Vilket skit, dom åker tilbaka till leverantören ögonaböj!?" Mvh Asken |
|
|
emilio: inget illa menat men vilken fet bil du måste ha, M3 20003 :) PS. FLYGER DEN :) mvh tamer Länk Jag vet att det finns en sökfunktion :) |
|
| Funderar på att montera ett öppet filter i bilen har dock inte bestämt mig än så lite tips och erfarenheter skulle sitta fint. | |
|
Värkligen ingen som gjort detta? 2:an är den förste att förlora guldet. |
|
| Johan har rätt, öppet filter är skit, luftmassemätaren går sönder mycket snabbare eftersom luften den drar i sig är för varm, men gör ett hål i motorhuven och led upp filtret där :-) idealet är kallare luft än vad som finns inne i motordepon. | |
Bmw ludde |
gör man en riktig avskärmnings och drar fram flera luftrör från grillen så tror jag inte luften blir mycket varmare. |
|
Körde med öppet filter i ett par mil förra sommaren, värre skit får man leta efter. Först får man ju nästan stånd av ljudet, men när bilen sen nästan halvspikade lite så åkte tramset i soptunnan direkt. Nätack! Detta är godis för dom som har höfläkt som behöver vansinniga mängder luft. Länk |
|
| Jag hade ett "öppet" sportfilter och kan säga att det är skit. Filtret släpper in mer skit in i motorn och dessutom får den in varm luft. Första dagen jag monterade in filtret så försvann halva soppan dvs 30 liter på en kvart jag lovar det var det skummaste jag varit med om och ibland så dog motorn när man skulle backa och jag har automatlåda. | |
|
Verkar ju som alla har samma åsikt om öppet/sportluftfilter, Delar nog den erfarenheten med då jag en gång på dåvarande 325:a satte i ett JR-filter, det enda nya ljud från det filtret ja fick var rassel från ventiler/lyftare, bytte tillbax o vips va det borta igen... Teorin med att öppet filter tar varm luft i motorrummet verkar ju oxå stämma men här om dan fick ja en tankeställare, kika i motorrummet på den nya M3 CSL:en... Länk Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet* |
|
|
csl:en har ett liftintag i fronten, ett helt runt sådant, enbart till kolfiberboxen. viss skillnad på det och ett jr-filter =) Länk |
|
|
Jo klart ja sett det men på exempelvis en E36 kan man ju riktat befintliga luftintaget mot filtret direkt... Mr Vanos *Pedant är bara förnamnet* |
|
|
Det blir aldrig samma sak som en värmesvstötande låda, som sitter i org. E36. Visst kan man göra omständigheterna bättre för ett öppet filter med en bra avskärmning, men jag personligen litar på ingenjörerna på M Gmbh, de har lyckats ganska bra med bilen i övrigt. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.