|
|
|
|---|---|
|
Min BMW 525 1992 gick ej igenom besiktningen... så jag gjorde en test på BMW.. fel på kamgivaren eller kablar jag har bytt både givare och mätt upp kablarna och gjorde sen en ny test men samma fel ändå därför vänder jag mig hit för på BMW förstår dom inte vad det kan vara kanske katalysatorn .. värdena är 1.3 för co och 359 för hc:n frågan är om det kan vara datamodulen eftersom kamgivaren inte fungerar enligt diagnosen .. kanske någon här har en bra idé som kan föra mig vidare | |
|
kolla upp lamndasånden det låter som det kan vara den!!! Det går att mätta upp den !!!! MVH Thony... |
|
|
När var sista servicen gjord? Blev lurad och trodde att min var servad med det var tydligen länge sedan!! Bytte lamdban med resultat samma värden som innan, sedan gjordes en service och värdena ramlade ner ett antal hack! Varför kör inte alla BMW?/ mvh Roger |
|
|
Hej! Med mycket stor sannolikhet är lambdasonden trasig. Eller var det så att BMW-testet inte gav felmeddelande på den? Lambdafel? Se här! Länk Giza |
|
|
Jag har oxå problem med mina avgasvärden. CO halten på förhöjd tomgång är 1,3 (0,3) Jag har bytt Lambdan ,luftmängdsmätaren och oljeservice ingen förbättring. Det ända som inte är orginal är ett helsystem ifrån Ferrita där har jag sätt att det bara sitter en lambdasond på ena röret så den bara kan mäta värderna från cyl 1-3, orginal så går rören ihopp där lambdan sitter så den mäter på alla cylindrar. Ka detta ha med saken att göra eller räcker det att bara mäta ifrån dom 3 första. Någon som har lite mer tips på vad jag kan kolla, Kattarna som sitter på nu är inte av den vanliga keramiska typen som det är orginal utan racing kattar som inte kan brinna upp (om det inte blir härdsmälta i dom, knappast troligt) i övrigt så går bilen som en klocka. |
|
|
jag tackar för alla tips.. angående min bil så är olja stift luftfilter bytt ny lamda tog ner kattarna i helgen en var tom så nya monterades sen iväg hoppfull till besiktningen men bara marginellt bättre PHUUUUU!! det finns en felindikation på kamgivaren som är nybytt så jag bytte den för säkerhets skull jag har även mätt kablaget så där skall det inte vara något fel men felet kvarstår och bilen får bensin på cyl 1+6 samtidigt det kanske inte är så bra men på BMW trodde dom inte att det har med det höjda värdet att gjöra så nu funderar jag på om modulen till motorstyrningen är felaktig eftersom kamgivaren fortfarnade är felaktig.... |
|
|
Är bilen chiptrimmad? Vissa chip är "mindre bra" och kan ge konstiga avgasvärden.... Mvh |
|
|
jag har nu bytt lamda den såg inte bytt ut dessutom ej original som det skulle vara nya värden är co=0,57 hc= 217 så det går åt rätt håll skall kolla stiften imorgon kanske dom inte är bytta heller en sak är säker en viss bilverkstad skall få besök på måndag!!!!!!! |
|
|
Skönt att se en som är på rätt väg =) Var kollar ni era avgasväden? Jobbit att åka till besiktningen och vänta hela tiden. |
|
|
nej inte chiptrimmad .. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.