AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
771

BMW 525 LUKTAR BRÄNT?

Fr
3
Fredin
525 Touring -93
Hej!!! Jag har ett problem med att min bmw 525 -93 luktar bränt vid olika tillfällen varm kall full fläkt eller avstängd spelar ingen roll.Det är inte hela tiden utan kommer och går.Så snälla någon som har varit ute för samma sak.Vad kan jag göra åt det?
Tack på förhand.
Mvh Benny
jo
14
jonwal
525i -94
ventilkåpspackningen kanske är paj, med följd att det droppar olja på t ex grenröret, det behövs inte många droppar för att lukta pyton. olja kanske har trängt ut där tändstiften sitter, som jag själv råkat ut för.
Fr
3
Fredin
525 Touring -93
Hej!!

Tack för tipset.Ska kolla upp det.Men om den inte har läckt någon olja vad gör man då?
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Sliten koppling eller slirande drivremmar (generator, A/C, etc.) kan också ge ifrån sig en mycket aromatisk doft. Beroende på hur det luktar kan man ganska lätt avgöra vd det är om man har känt de olika lukterna tidigare.

Drivremmarna kan du kolla genom att vrida upp dem så att du ser undersidan och se efter om de ser spruckna eller brända ut. Kopplingen kan du prova genom att dra åt handbromsen, starta motorn, frikoppla och lägga i en hög växel som 4:an eller 5:an, varva upp lite och släppa kopplingen, motorn ska då stanna direkt. Tänk bara på att inte stå med en vägg eller något annat rakt frmför bilen ifall handbromsen inte tar ordentligt.

Förutom detta finns det ett flertal olika saker som kan lukta bränt, som t.ex elmotorer, gummislangar som ligger på fel ställe, kortslutningar etc. så det är bara att leta...
Jag tror också på att det är ventilkåpspackningen !
mvh Billy

Billy B-10
Länk
Jag har samma lukt på min, ska prova att byta packningen.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Katalysatorerna ger ju också ifrån sig en speciell doft när dom är varma, speciellt om dom är skitiga.

Sex på alla fyra, roligast så!
Fr
3
Fredin
525 Touring -93
Hej!!!!!

Har fått det bästa tipset och den slutgiltiga orsaken var MICROFILTER Även kallat pollenfilter helt igensatt av gamla löv,barr,m.m när jag skriver helt igensatt så menar jag verkligen skitigt.Därav lukten.(Ganska logiskt nu när man tänker efter)Gamla torra löv m.m luktar ju med värme typ skogsbrand.Hoppas att det hjälper andra.Kollade bilen efter oljeläckage med snustorr.Kollade även rämmar m.m.Hittade inget konstigt.Fick ett tips av en kille med samma problem och det hjälpte mig.Pollenfilter går att köpa på typ mbd för 275:- och det finns ju sprängskiss här på Bmw-power.Ha det bra.

Låter ju som en vettig förklaring, får väl testa att byta filtret.
Tack för tipset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.