|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bimmerman: Nu snackar vi inte riktigt vita blinkers här va?? Vi snackar 5 tums singelpipor och kitschig kolfiberduk som skulle få vilken Mugen/Type R fantast som helst att gå i spinn! Med all respekt för herr Qvarnis körstil och kompetens bakom ratten, så tror jag inte jag är ute på grumligt vatten när jag säger att 99% av alla bilköpare med någon slags överlevnadsinstinkt, skyr bilar som Q ägt och kört. Q är lite av en levande legend, det har han blivit genom två saker: 1. Han lyckas gång på gång fixa ihop sponsorer till de mest fantastiska bilprojekt. 2. HAN KÖR SOM EN KOMPLETT DÅRE! Självfallet vill ingen säga det rakt ut (inte jag heller) men så är det. BMW sålde (en av?) sina pressbilar i delar, den var beyond repair, efter att 100 motorjournalister kört den i ett år. Så nog går det att KÖRA sönder en M-bil... trots servicear och fri tillgång på reservdelar. Styling eller ej, snyggt eller fult... så tror jag att bilens livshistoria det är den stora haken med den här affären. Därför tror jag att bilen måste exporters, eller säljas till någon som inte vet/känner till för mycket om den. Skeppa den till USA vet jag, där finns det en stor marknad som dyrkar stylade europabilar! |
|
|
Bimmerman: Jag har inget emot stylade bilar. Är det gjort av en person med känsla för design och estetik blir det ofta mycket snyggt. Däremot är det ingen ekonmiskt säker investering att styla sin bil. Jag tror knappast "Qvarnis" stylade sin M5:a med motiveringen att höja andrahandsvärdet. De som är intresserade av styling vill helst styla sin bil själv för att få den utformad exakt efter egna önskemål. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Håller med bjoerck! Bimmerman: Att en M5 köps för att gasas med kan jag förstå. Det är ju en extrem bil redan i originalutförande. Att köparen däremot kanske använder den för att köra på bana och dra av rökridåer är betydligt mer slitsamt för bilen än "normal" hård körning. Tar ägaren dessutom foton för att föreviga detta kan man ju misstänka att det har hänt mer än någon enstaka gång. Qvarnis: Jag hoppas att du inte tar illa upp för det jag säger. Jag menar verkligen inget illa om sättet du kör på. Jag hade gärna velat ha en M5:a och ha råd att köra den som den ber om varje gång man sätter sig bakom ratten. Det är bara det att jag som bilköpare köper bil för alla pengar jag har och har således inga pengar över till sådant roligt. Därför skulle jag inte köpa en bil som jag VET har blivit extremt hårt körd. Om du skulle sälja bilen till mig hade du fått köra hårt med Johans argument om att du inte ägt den speciellt länge. :) Däremot tror jag att rätt köpare kan tänkas betala mycket pengar för din bil som bl a Hubbe säger, men det kan nog ta tid att hitta denne köpare. Lite OT: Schysst detalj med TV i nackstöden bak för ungarna. |
|
|
Bimmerman, själv lägger jag ingen värdering i om stylat/ostylat är snyggt/fult, har en egen åsikt, men den avgör inte när jag värderar. Försöker att bilda mig en uppfattning om värdet på bilen som den är. Självklart är utbudet av stylade bilar och efterfrågan efter sådana som avgör. Du utgör också en liten del av den totala efterfrågan och har då enligt din egen utsaga en högre betalningsvilja för en sådan. Dock måste jag när jag värderar bilar ta hänsyn till att för det stora flertalet fungerar det tvärtom. Generellt sätt tror jag att modifieringar man kan delvis få betalt för är turbo/kompressor konvertering, stora fälgar. De som man sannolikt inte får betalt för är spoilers, avgassystem, växelspaksknoppar t ex. Vad tror ni andra höjer/sänker värdet? /Simon |
|
| Bimmerman: Du som är bilförsäljare, vad skulle du värdera denna bilen till vid inbyte? Mer än en original M5a eller mindre? | |
|
Bimmerman: Som sagt tidigare. Smaken är som baken. Alla kan inte värdera allting lika. Om stora massan här på forumet värderar ner en stylad bil (liksom bilhandlare m.m.) så får man nog förvänta sig en nedvärdering av en stylad bil häromkring. Det gäller alltså att hitta rätt köpare. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Jag skulle inte byta in den i jobbet, vi håller inte på med den typen av bil.....Men skulle jag köpa den privat skulle jag absolut betala extra mot en orginal. Men hade jag haft en bilfirma själv som höll på med den typen av bil skulle jag ge extra, man får ju mer betalt för en sån. //Bimmerman Zim Zimma here's ma bimma Länk |
|
| Är du heeeeeeelt säker på det Jocke? Skulle du, som bilhandlare, byta in ett så pass svårdefinerat och ev. svårsålt objekt? Jag tycker det är en ganska stor affärsmässig risk du tar i sådana fall. | |
|
Bimmerman, du försöker ju själv sälja en ganska kraftigt stylad bil, vad är dina erfarenheter? Vilket pris började du med? Vad kostar den nu? Vad kostar motsvarande i originalutförande? Ringer många seriösa köpare? Vilka bud har du fått? Har du försökt byta in den på någon bilfirma, reaktioner? Många frågor blev det, jag har full förståelse för om du inte vill svara på vissa av dom, som vi egentligen inte har med att göra. Men det vore kul att få lite info från verkligheten. |
|
|
Vilket pris började du med? 199.000:- hade inget bråttom då, så jag chansa Vad kostar den nu? 169.000:-, nu är det skitnödigt.. Vad kostar motsvarande i originalutförande? allt från 110-140 Ringer många seriösa köpare? Jepp, men mkt inbyten som jag inte vill ha Vilka bud har du fått? 150 Har du försökt byta in den på någon bilfirma, reaktioner? Varför skulle jag det, jobbar själv som bilhandlare. //Bimmerman Zim Zimma here's ma bimma Länk |
|
|
quixotic2 Ja om jag höll på med den typen av bil. Det är faktiskt en liten dröm jag har, att starta en firma som håller på med stylade och trimmade bilar, specialbilar helt enkelt. //Bimmerman Zim Zimma here's ma bimma Länk |
|
| Ja, då är det ju en annan sak! ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.