AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.500

Vad begär man för en M5 -01 av speciell sort?

Sida 1 av 2
Länk som gått drygt 6000 mil?

Qvarnis
chrille70
En svårvärderad bil. När det gäller tuning och styling mm så sänker det generellt värdet på bilen. Men hittar man rätt köpare, någon som verkligen uppskattar modifieringarna och kan tänka sig att betala extra slant för att få det, kan man få ut ett visst mervärde. Vad det vmervärdet skulle röra sig om i det här fallet vet jag inte, men själva "grundbilen" borde väl vara värd 450'-500' i runda slängar.

Grym M5:a förresten! Riktigt fet! Mmmmm...5

/ Chrille
Den billigaste jag hittat i Tyskland kostar 350', enl BMW i Solna begärs för en svensksåld ca 500'.

Vad begär man här på annons?

Qvarnis
Verkligen ingen av alla BMW experter som har någon koll?

Qvarnis
Som sagts innan: dj-a svårt att säga...

I mina ögon har man sänkt värdet med ca 50-100K (jmf med orginal bilen) ( i och med modiferingarna ( om än mycket mycket profsigt gjort)

Men andra värder bilen tvärt om lika mycket över orginal bilen, så det krävs nog verkligen "rätt köpare" til denna bil ( kanske rent av en utlänsk köpare??)

Men du lyckas säkert kunde du sälja den "lätt modiferade sur-Sierran" till rätt pengar, kan du nog även hitta rätt köpare även till denna ( tålamod....)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Bilen är minst sagt svårvärderad. Håller med GM att de flesta former styling och tuning drar ned värdet på bilen för det stora flertalet. Vad man ska begära är lite intressant. Oftast ska det prutas, en annan taktik är att gå ut lågt och få budgivning, har funkat för mig en gång, gång nummer två ringde det massa folk som trodde som jag var desperat.

Vill knappt skriva detta men vågar mig på ett spann på 300-500KSEK...(ganska brett) allt beroende på att hitta rätt köpare, som ser modifieringarna som något positivt. "Fel" köpare som t ex jag skulle se modifieringarna som negativa.

Avslutningsvis vill jag önska dig lycka till med din försäljning

/Simon
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag är ledsen att behöva säga det Qvarnis, men jag tror knappt det är någon idé att försöka sälja bilen här... du skulle bli tvungen att släppa den för peanuts pga. att väldigt många powerbesökare är:

1. Originalmänniskor
2. Livrädda för bilar som körts som din bil har körts....

Jag hoppas du kan ta det här på rätt sätt, men din körstil... och det sätt du "demar" bilen på... jag tror nog att det gör mer för priset (denna gång) än man skulle kunna tro.

Kör på annonstidningar, börja på 390'... har du tur hittar du en spekulant där. Men som sagt... en del tålamod kommer nog att krävas.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har inte diverse "udda" byggen gått på export från detta land? Testa annons på mobile.de och även sätta ut en annons i våra grannländer (trots avgifter finns det folk som kantänkas betala frö en så pass "udda" bil). Kanske försöka söka sig till ställen där folk som är intresserade av styling hänger. Bilsport här i Sverige?

Annars som övriga säger svårvärderad bil runt 400k kanske med flyt?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej Qvarnis,

redan dags att sälja? du har väl knappt hunnit köra in den? Skämt åsido, rätt köpare betalar säkert mycket för den. tror att en -01:a kostar runt 400' i originalskick, sedan får du troligen en del för alla specialgrejer. Jag tror att med rätt köpare kanske runt 450' men om du inte hittar den köparen går den nog ner under 400'-strecket. jag tror som ovan att de flesta vet hur du kör, så ditt främsta försäljningsargument borde vara att du inte har hunnit köra så mycket med den... :-)

mvh Johan
Jag är absolut ingen expert men just denna bil skulle jag ge MER för än en orginal.

- Fanatisk bmwpower besökare -

Min bil: Länk
Jag tror inte att de fyra första bilderna i bildarkivet på hemsidan höjer priset direkt. Kanske för vissa, men inte för en sån som jag!
VIP
Speciellt den 4:de bilden åt höger ovan, där drar man öronen åt sig direkt....
Tyvärr måste jag säga.. Mindre än vad man hade betalat för en som var original..
Gillar inte detta styckmord på bilen..
Men det är min uppfattning.. inte någon annans
Sedan skiter jag hur du kört bilen,, för jag brukar kolla upp sakerna jag skall köpa,, bilen är säkert inte sämre bara för att man pressar sakerna då o då!! ( Om man sköter grejerna)
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Personligen tycker jag dina modifikationer höjer värdet.

Det är bara att vänta på "rätt" köpare. Fast den lär du inte hitta här inne verkar det som ;)

_____
När saknaden blir för stor
Länk
Min bil ser inte "orginal" ut.. och när jag skulle titta på den här bilen så visste jag att jag ville ha just denna på lååååångt avstånd!

Du kan nog lägga på en del pengar mot org. värdet. För det finns köpare som är beredda att betala för stylade bilar, det garanterar jag. Men det kan ju dröja länge innan den rätta köparen letar bil och råkar hitta just din =)

- Fanatisk bmwpower besökare -

Min bil: Länk
Rocky Balboa & VIP:

Det är klart att det inte höjer värdet att man gör en burnis. Men klarar M5orna av att åka ca 20 varv om dagen på Nurburgring som Ring-Taxi ska de nog klara av en sväng nere i Frihamnen..;)

Man kansks ska sälja i bitar?

Qvarnis
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Instämmer också i skaran som tror att det går att få ut mer än i originalutförande, men det kan ta lite tid.
Det gäller att hitta ngn som gillar en speciell bil och dessutom är villig och har möjligheten att lägga ner så pass mycket pengar på en bil.
Men den är verkligen läcker! Lycka till!
VIP och Rocky

Skall man köpa bil bara för att ligga o fisa i kan man lika gärna köpa en 518 eller nåt i den stilen. M5 är byggd för att gasas med, om man blir avskräckt för att nån lägger en rökare på en bild med en M5 skall man nog som sagt se efter en 518 istället.
Ni tror inte nån har burnat med någon av era tidigare bilar?

Sen tror jag att man får uppemot 500 för denna av rätt köpare. Handlare begär mellan 450-530 på bytbil för orginal, och denna har ju en o annan krona nerplöjt i sej.

Men som sagt....att fråga värde på den här sidan på bilar som är stylade är inget vidare.....det skall vara svenskt, inget som sticker ut med andra ord.

//Bimmerman
Zim Zimma here's ma bimma
Länk
"Men som sagt....att fråga värde på den här sidan på bilar som är stylade är inget vidare.....det skall vara svenskt, inget som sticker ut med andra ord."

Jag värderar inte utifrån att jag själv tycker om stylade bilar eller inte, utan vad jag tror att de kan vara värda. Hur ska jag som enskild kunna påverka vad en stor population anser om stylade bilar? Ska jag medvetet värdera upp för att vara "snäll"...? Om svaret är ja på den sista frågan faller hela meningen med detta forum.

/Simon
Meningen med att styla en bil är med största sannolikhet att göra den mer individuell och personlig. Att sälja en sådan bil måste anses svårare då kundgruppen som kan vara villiga att köpa bilen måste ha likadan smak som stylaren och dessutom vara beredda att betala för det. Min erfarenhet är att stylade bilar säljs till priser under repektive modells riktvärden.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Nu blir det lite OT här men....

Det verkar som att på den här sidan är det verkligen att häda och styla en bil, så fort nån visar kort å sin bil eller frågar värde så är det massor av kommentarer som..."urk...hur kan man förstöra en bil så" "den är inte orginal längre så den är inte värd nåt" mm mm mm. Alla skall tydligen åka orginal, usch va tråkigt. Byter man till vita blinkers så är man riktigt stygg men det går an för då sticker man inte ut för mkt.
Tänk om jag som gillar stylade bilar skulle dra ner värde på alla orginalbilar bara för att den inte är stylad och jag tycker dom har ett lägre värde för det.

Visst är kundkretsen mindre...MEN...även antalet av såna bilar så procentuellt kanske inte det är så stor skillnad.

//Bimmerman
Zim Zimma here's ma bimma
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.