|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E46-01 med nya 2.2 liters sexan på 170hk och 210nm Skulle vilja ha lite mera bett och kraft i mellanregister men det verkar svårt att hitta någon som mappat om denna motor? Vad kan man göra för en rimlig peng för att få lite bättre vrid och effekt? Tacksam för svar! MVH Kenta | |
|
Kenta: Jeg har inntrykk av at det ikke er så mycke å hente ut av denne motoren ettersom dens potensiale er bra utnyttet, det er hva jeg har hørt.. Du har jo chip, filter, avgas etc. Det kanskje hjelper lite. Men mest på ljudet? Generelt om chip blir det vel sagt at man får en bedre dreimomentskurve (bl.a bedre vrid på lavere varv), men om det er verdt pengene er omdiskutert, og mange mener det er å kaste pengene ut av vinduet (hvilket jeg velger å tro på. Ihvertfall om man snakker om mer "pulver"). Jeg er absolutt ingen ekspert, men (!) jeg mener å ha hørt at just denne motoren allerede fikk en mer optimert styreenhet (chip) i 01-oppgraderingen jamfört med den gamle 2,0. Tar jeg feil? Alternativt har du jo dyrere løsninger (som kompressor etc.), men da er det bedre å gå for en bil med større motor istedet! Er du inte nøyd 2,2 egentligen? "Life sucks - and then you get a wife that doesn't.." |
|
|
De flesta chip är bara att glömma det är mest lurendrejeri. Nästa steg är mekanisk bearbetning, sk konventionell trimning. NAckdelen brukar vara att antingen förlorar man vrid på låga varv eller tomgångsegenskaper mm. Återstår då överladdning. Se reportage till vänster under "Reportage" då jag besökte ESS i Norge. Förvisso kanske jag kan kallas partisk men det är faktiskt prisvärt det ESS monterar. Som morten säger kanske en 330 kan vara ett bättre alternativ om inte annat? Eller kliv in i överladdade världen. Bara fråga tex Z3 coupe vad han tycker:) Mvh Asken |
|
|
Jeg leste nettopp en artikkel i et blad om denne 2,2 liter motoren. Refererer til denne, siden jeg inte har egen erfaring: Det sto noe slik ... motoren har en flat (altså flatere enn foregående 2,0) effektkurve og bra drag på mellanregisteret. Hm..tenkte kanskje dette bektreftet det jeg sa om at motorens (styreenhet/chip) potensiale allerede er bra utnyttet. Kenta: Jeg er (nesten) overbevisst om at du heller bør spare pengene til en annen bil med større motor, og glemme trimming, om du inte er nøyd. Asken: Tror inte Kenta er den överladdade typen :) Kan for ordens skyld legge til at chipping kan være en ide dersom man har turbo - der er det som kjent ofte mye å hente. |
|
|
tackar för svaren! Detta bekräffatar vad jag läst tidigare att mappning av denna motor inte ger så mycket. I stort sätt är jag nöjd motorn men man vill alltid ha lite mer! Jag tror inte jag vill lägga ut pengarna det kostar att sätt in en kompresor, fast det skulle ge kärran en rejäl knuff! Mvh Kenta |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.