AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.083

Varva ur motorn bli av med ventilslammer!

mikkke
Jag har gört följande- Om man kör mycket stadstrafik kan det få till följd att ventilslammer uppstår. Varva då ur motorn på varje växel några gånger och så kan det försvinna! Någon mer som hört detta. Akta sliten kamaxel bara!!
Scheckheft
Hej, klapprandet kan uppstå av flera olika orsaker, bl a mycket stadskörning. Klapprande vid kallstart kan bero på motoroljans viskositet. Orsaken att det klapprar vid korta körningar är att när motorn står stilla kommer varm olja ur det hydrauliska ventilspelselementet och kamaxelbryggan in i cylindertoppen. Motorn svalnar, oljan dra ihop sig, luft kommer in i systemet. Vid kallstart kan då luften komma in i det hydrauliska ventilspelet när oljetrycket ökar. Har haft/har fenomenet på både mina 740. Fick ett klapprande de senaste dagarna efter två månader med mycket stadskörning. Enligt BMW är det dock ingen fara för motorn. Läste någonstans att man kan släppa ut luften igen. Någon som vet hur?

Mvh
Scheckheft

Visa användare
52
Arrow

1802 -72 Blivande busbil.
Z3 2,8 us-imp.
Det finns ingen urluftningsfunktion förutom att köra motorn riktigt genomvarm (inte så att tempmätaren pekar rakt upp, det behövs mycket mer än så).. Kan även som mikkke säger hjälpa med att varva häftigt, men att man ska behöva tokvarva på varje växel till varvstopp är både onödigt och farligt både för hälsan och kortet.. Det går lika bra att stå still.. helst då någonstans där man är lite ensam.. Folk har en tendens att muttla saker om galenskap om man står mitt inne i stan och håller bilen på 3 000- 4 000v/min... Inte heller direkt populärt bland grannar om man kör med fullflödessystem.. =/ Upphör inte slammret kan det hjälpa med ett oljebyte.. Om inte så kan det vara så att en eller ett par lyftare har tackat för sig.. Lycka till!

// Arrow
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.