AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
14.163

Bildoktorn på SVT

Sida 7 av 7
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Fast det var en -78 och de e12-baserade 635:orna hade väl 4-kolvsok som standard.
Jag kollade med bilregistret och den har haft ganska många ägare varav den nuvarande inte var någon Harriet (hette hon väl?) i alla fall.
Fast man blir lite nyfiken, är det en Alpina så kunde dom gott ha kostat på sig ett litet reportage om den, eller i alla fall lite fler bilder.

/Fredrik
Kopparpasta i fälgcentrum på Alu-fälgar, nån mer än jag som blev väldigt villrådig efter programmet...
haimaul
Djupt meningslöst reportage om ferrariägande igår som bara gick ut på att tjejen fick säga GUUD VA HAERLIIIGT ATT KÔRA FERRARI! några gånger. Det hade ju varit intressant att få veta mer om vad som går sönder på en högprestandabil, hur de servas, vad det kostar och inte bara att det är dyrt och att den speciella momentnyckeln kostar 34'. Hur ofta bör man demontera toppen/renovera motorn? Hur ofta måste bussningar och packningar bytas? Vilken olja häller de i? Nu blev det inte mer än ett gammalt trafikmagasininslag av det - okunnigt av en lättimponerad reporter som inte ställde en enda vettig följdfråga.

__
When in this charming car,
this charming man...
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Äh, lägg ner.
Bosse Bildoktorn görs inte för oss, utan för sådan med mindre bil/motorintresse. Programmet har en helt annan målgrupp än oss här på autopower.

Tror knappast medelsvensson bryr sig hur ofta bussningar och packningar ska bytas på en ferrari ändå. Istället för att gnälla på bosse kan man byta kanal, eller skicka ett mail till SVT och begär ett program för oss biltokiga, faktatörstande putsnissar.

Är faktiskt lite konstigt att ingen gör program med oss som målgrupp....
kilroy
Jag tror man ska se Bosse Bildoktor som lite av ett "underhållningsprogram" och inte som ett superseriöst hightechprogram...Oavsett hur man utformar ett program som detta så kommer folk att ha olika åsikter om det...Historien med kopparpastan fick han ju äta upp...Jag tycker det är ett trevligt program med en programledare som kör sin egen stil...rätt skönt att slippa alla superstajlade programledare som hela tiden tittar framåt mot nästa steg på karriärstegen...Dessutom är han enligt min uppfattning rätt kunnig, han är ju en bilmekare av den gamla stammen men mycket av det han kan är ju i högsta grad användbart än idag...Mvh kilroy"Att diskutera med fruntimmer är som att läsa tidningen när det blåser" Herbert Tingsten

nxv
åter till bosses snack om att det är billigt att laga Jaguar..

yeeah, right. vi har en XJ6 från 91, och blinkersen på vänster fram gick sönder.
tydligen så anväder inte Jaugar sådan där banala saker som blinkersrelä, -nej.
det har satt 4 (!) datakort (ett i var ände på bilen) till blinker och hel/halvljus. denna box gick sönder för oss ch den kostar 2900+moms. bara för blinkersen. TACK!
Det är så i de flesta av dagen bilar, BMW inte minst. I E39 genereras t.ex blinksignalen i ljusmodulen (LKM). Den går väl som väl är inte sönder allt för ofta men kostar säkert i samma härad som till XJ6.
Det finns åtskilliga fördelar med system som hos t.ex BMW jämfört med konventionella reläsystem, jag går inte in på dessa just nu. Möjligt att Jaggan har ett annat system men man missbrukar ofta benämningen på moduler och system inte minst ute på verkstäderna, och man är livrädd för att felsöka, byter hellre en burk. Just databoxar, datakort, datorer, processorer osv används friskt i brist på rätta benämningar. Bosse B är ibland själv ute på hal is när han försöker förklara, man får ta det mest som underhållning som någon skrev tidigare.

FP
nxv
jojo, visst är det ett underhållningsprogram för småfixarna. men just att det är billigt med jaguar.- det är det inte. men jag gillar fortfarande de gmala traditionella reläna som tickar och ahr sig, då kan man knacka lite på dem så går de igång. helt underbart :)
Låter som Bosse B....)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.