|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Har läst hela tråden och kom fram till det de 3 sista inläggen handalde om "timelleffekten" . Annars tycker jag det är intressant att titta på men är lite tveksamt till vissa saker. Men det mest negativa är ändå sändningstiden man missar ju alltid det. Mvh/ Daniel Länk |
|
|
När sänds det samt på 1:an eller 2:an? ____ En bil skall ha minst 6 burkar Länk |
|
|
Han e cool fick mig ett tips som jag inte visste tvätta torkar bladen med tvål funka kanon... Akta er för hojar som kommer i 200 runt kröken.... |
|
|
Doktorn sa även att gräsklipparmotorn absolut ska ha rak 30-olja eftersom den är luftkyld och blir väldigt varm (vilket jag även hört från fler håll). Jag skulle då vilja veta på vilka grunder en 20W-50 skulle vara ett sämre val i en gräsklippare. Jag kanske ska återgå till rak 20-olja i min VW -59 som instruktionsboken föreslår? :) |
|
|
Wath, du har rätt! Om det är för att det blir väldigt varmt i motorn (som han använde som argument för sitt oljeval), är en syntetisk olja med ett högt varmviskositetsvärde betydligt mer värmetålig än en rak mineralisk 30-olja! En syntetisk racingolja hade varit det bästa i en sådan situation. Anledningen till att B&S rekommenderar en rak 30-olja, är troligen att det är en mycket ålderdomlig motorkonstruktion och ett driftsförhållande som inte kräver en särskillt advancerad olja... Annars har "Bosse" en relativt vettig inställning till olja överlag på hemsidan: Länk Mvh Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En annan ålderdomlig konstruktion som vill ha rak olja av gammal sort är Harley-Davidsson ( är väl samma 30 tals-gjutjärn som Briggs & Stratton ....) Moderna oljor ger vanligen en tunnare film och i luftkylda äldre motorer är vanligen toleranserna större mellan t.ex kolv och cylinder för att undvika olyckor i och med värme utvidgningen av saker och ting en "för bra" olja ger då för "tunn" olje film mot vad man från början konstruerat motorn fö ( med risk för dålig smörjning och därvid vidhängande haveri...) Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Kvinnan i igår som skulle backa utför en backe hade bra smak tycker jag. En BMW endast tre år gammal! En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B! |
|
| Den silvergrå golfen var vrinful och äckelstylad med danmobility prylar... | |
| Är det bara jag eller är BMW klart överrepresenterat i Bosse Bildoktorn? Tycker det är en i var och varannat avsnitt. Ikväll tex, diamantsvart E30. | |
|
satan, missade man det igen vilka tider går det?? repriser? Mvh. Fredrik Bonat |
|
|
Är det verkligen smart att som Bosse Bildoktorn smeta på en massa kopparpasta på fälgens anliggningsyta mot navet? Denna yta har som bekant uppgiften att överföra momentet mellan fälg och nav. Hur bra är det att sänka friktionen på en sådan yta? "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
Deliq |
>bjoerck Det är inte anliggningsytan som överför momentet, det är hjulbultarna. Risken med att smeta (för mycket) pasta på den ytan är att fälgen inte kommer dikt an mot navet och därmed kan orsaka vibrationer. Annars ser jag det som en fördel med pastan då risken för att hjulet fastnar på navet minskar, allra helst då vinterns saltslask får tillträde till ytan genom fälgens hål/öppningar. M V H Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Kanske har tagits upp tidigare i tråden men måste Bosse (bete sig alternativt framställas) som en programledare på MTV från 1989?? Känns liksom helt fel om han nu som det verkar ibland kommer med bra tips. |
|
|
Det finns inga skruvförband som är konstruerade för att skruvarna skall ta upp vridmomentet. Hjulskruvarna klarar inte att föra över det moment som krävs. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
bjoerck: så du menar att hjulen skulle trilla av om där är för lite friktion mellan nav och fälg?? /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 Länk |
|
|
7/8 Potatismjölet gjorde susen... Han ÄR kung.. Två bilar är fler än en.. |
|
|
Haha, Bosse är grym ju. Mer socker! :-) /Micke |
|
|
Fredrik Larsson: Risken finns att skruvarna går av om anliggningsytan inte tar upp vridmomentet. Om skruvarna skall ta upp tvärkrafter krävs så kallad formbetingad överföring. Detta brukar dock sällan tillämpas. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Det är väl på ren Svenska så att du drar dem så hårt att du skapar en friktion så stark att du inte kan rotera hjulet från navet. Däremot tar ju Bultarna upp sidokrafter när du svänger. Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
LNBT: Antagligen blir friktionen tillräcklig trots kopparpasta. Vid sväng tar bultarna (eller skruvarna som det egentligen heter) upp normalkrafter. Det är skruvarnas jobb i ett skruvförband. Jag misstänker att Du menar den dragande kraften i skruven då du skriver "sidokraft"? "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.