AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
14.167

Bildoktorn på SVT

Sida 2 av 7
Jag tycker det är underbart med en riktig entusiast och sant original som gör ett icke-konventionellt program på ett underhållande sätt. Alla tips är kanske inte de bästa om man som jag är ytterst noga med resultatet och inte uppskattar vad jag kallar klåparlösningar. Ägg i kylaren är inte min grej så att säga... Däremot är programmet underbart sett ur entusiastperspektiv!

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
hehehe fan inte alls efter manus när grabben ringer in o undrar varför hans automatlåda går konstig när grabben häller i olja "från gammel volvon" hehehe kan fan inte sluta garva (kan bero på astt ja drukit) =) hehehe fyfan tillome min farsa (som knapt vet vart motorn sitter på en bil) vet att spill olja i SPILLOLJA(!) just därför namnet =)

fy fan säjjer ja barta =) rätt komiskt program IAF. hehehe

MVH Erik

(O==00==O)

02 rullar fetast
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
har sagt ett bra tag att Bildoktorn är P4:s bästa humorprogram....hehe
Han är minst sagt speciell men han är underhållande....

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
vek mig av skratt då jag kollade på kvällens avsnitt av bildoktorn.
det var en kvinna som var fundersam över bromsarna på sin bmw 5-serie (e34), hon tyckte att bilen kändes osäker, vibrerande ratt osv.
bosse frågar då om hon har gjort nån bromsservice på bilen under de fem år hon haft den, ägarrinnan svarar "näääe", bosse börjar att beklaga sig, kontentan av detta visar att framskivorna är blåa och att hon kört metall mot metall +ett kasst ok. bosse började "herregud osv", och sen hon: jaha är det därför jag tyckt att den kännts så osäker att köra
men inte bytt bromsar på 5 år +moms, hehehe, vad tänker man på då?

Member of "dimljusmaffian"!!!
LN
497
LNBT
S6Plus
Eller killen som försökte prångla ut hela avgassystemet ovan bakaxeln. Kapa den... ååhhh går det :-)

spar till en....
Länk
ant
Frågan är ju hur övrig service ser ut på den 5:an i sådana fall.
Jag menar om man inte har kapacitet att förstå att bromsar slits, förstår man då att olja blir gammal och att även andra delar slits i motorn under drift?

==========
Min bil:Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Undrar hur många år bromsbeläggslampan lyst på kvinnans E34...pust...
Det lyser en röd lampa..jaja..kan väl inte vara så farligt. Jag kör vidare..

Mvh
Patrik

BMW Lover
BMW 318 -99
Tycker det är kul att se på. Vanliga glada amatörer. Men visst vet han en hel del om bilar.
Men har man en BMW kör man till märkesverkstad!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vad är det för fördel med en märkesverkstad, det har jag aldrig förstått mig på??De bästa mekanikerna jobbar sällan där??
(finns undantag)
De är egna företagare eller jobbar på en mindre allbilsverkstad för att odla sin talang.De vill inte vara en i mängden på en större verkstad.Sedan är det ju Bosse bildoktorn som lär de unga killarna, han är visst yrkeslärare, läste jag nånstans.
I den mannen finns 100 fallt mer kunnande än de datoriserade reservdelsbytare som tyvärr det blir mera och mera av.

///MVH Hasso
Länk

Racing Mike
Som många andra, så trodde jag att det var en parodi först men sanningen var än mer skrämmande....

Laga en buckla på en ganska så ny BMW med lim, startgas och värme-pistol.. Hur jävla pantad får man bli, och det säger han att man kan göra hemma... TROLIGT.............Det är ju inte precis så det går till på en aktoriserad BMW verkstad!!!

/BMW Mek.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Håller med Hasso helt och fullt. Har enbart blivit dåligt bemött på de märkesverkstäder jag har besökt. De man träffar på är nyutexamiderade 18åringar som just gått fordon eller nåt i den stilen.

Nej, tacka vet jag en allverkstad där "Bosse 54 år" jobbar. Han har hållt på med bilar i hela sitt liv. Dyk in med bilen, vilken som helst, förklara problemet och han säger "ja, men det är ju den där grejen som inte funkar som den ska, det är förmodligen skit på grunkan med en moj på"... typ :-D
Aja, ni fattar!

o-hoj!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Racing Mike.Om BMW verkstan trycker ut bucklan från insidan eller om man drar den från utsidan, det är av mindre betydelse, det är bara från vad som är mest praktiskt.
Sedan anväder sig BMW och andra märkesverkstäder av de alternativa buckelrepartionsmetodern numera och vilken metod som är bäst det visar resultatet.
En metod är ju denna
Länk
BMW har ett servicemeddelande där det står att just sådana medoder ska användas i första hand för att spara pengar.

///MVH Hasso
Länk

Racing Mike
hasso. Ok, det verkade som att resultatet blev godkänt på "länken" och det är ju tveklöst ett billigt alternativ... Men det som bosse gjorde blev ju inte riktigt bra.. och om han inte kunde göra det helt hundra hur ska det då gå för någon som aldrig har gjort det förut..!?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Övning ger färdighet, bucklor är svårt att få till vet jag av egen erfarenhet och han tilllade ju att man skulle träna på nått gammalt först innan man ger sig på finbilen.
Helt perfekt blev det ju inte,men att avgöra hur mycket som syntes efteråt måste man se live för att kunna göra den bedömningen.
En annan sak är ju, att jag tjatat om att startgas är det bästa rengörningsmedel som finns,blev i allafall verifierat i TV nu :))

///MVH Hasso
Länk

hasso
Jodå,startgas är användbart till det mesta.
Eter använde dom som narkos för länge sen inom sjukvården,patienten vaknade med en sjuhelvetes huvudvärk(förmodligen som en hel del svenskar idag)så när det kom bättre medel så bytte dom,sånt som kallas eftervård? :)
Tri är annars ett mycket bra rengörningsmedel men kan vara aggresivt på en del lacker,för att inte tala om plaster,men på motordetaljer så är det i mitt tycke bland de bättre att få bort olja och fett.
Hälsovådligt?Förmodligen,men det är blyfri bensin med och det utsätter man sig för lite oftare.

Henrik
Woodman
Till "Bosse bildoktors" försvar ang uttalandet om Jaguaren som förekom i programmet så sades följande: Det kostar nästan ingenting alls att laga...."PÅ just det här exemplaret" då tidigare ägare redan bytt ut det mesta.
Bosse bildoktorn e ju en helskön gubbe! till och med mamma tycker programmet e bra : ) o tro mig hon har absolut inget intresse av bilar... Men visst funkar det att dra ut bucklor på bosses vis... tyvär är risken för lacksläpp ganska stor.... men e man riktigt nogran så blir det bra.... farsan gjorde det på sin bil... typ 5-6 bucklor varav 2-3 fick lacksläpp.... men det är ju snyggare med lacksläpp än bucklor... lacksläpp e ju anningen lättare att göra iordning dessutom... BOSSE BILDOKTOR ROCKAR!

12 tums ratt e MANLIGT :)
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Störtskön vokabulär: "den kom som en död häst!" om släpvagnskablaget. Tycker att han avdramatiserar en del, för en novis som mig. Om jag skulle demontera en släpvagnskoppling skulle jag nog ha tillbringat en helg med att svära över fastrostade muttrar innan jag fick loss skiten, men han tar bara fram vinkelslipen utan vidare spisning. Sånt gillar jag.
Skönt med ännu ett "måste-program" på TV, nu när Sopranos inte går längre.

Sök på forumet och du skall finna.
-BeeMWe-
Tror inte ni med nyare BMWs ska ta åt er alla tips, han jobbar juh med Classic Motor där det enbart är gamla bilar(samma tips där med). Hade jag en 03as BMW ringer jag nog hellre någon som hämtar min bil än häller ägg i kylaren :)
Om jag inte minns helt fel så skrev bosse bildoktorn i Automobil i början av 90-talet , det var skojiga reportage.
Även det han gör idag i classic motor är bra !!

Billy B-10
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.