|
|
|
|---|---|
|
Funderade ett tag om jag ska posta detta på bilvård forumet eller här. Valde här för att det är inte helt bilvårdfråga utan mer av fråga om råd angående problem som drabbar min BMW på försommaren , alltså mer fråga som hör hit.. Jag har en hyrd parkeringsplats som omges av något sort låg trädväxt (jag kan inte så bra detta med växtsorter, ett asfaltbarn som jag är) Under perioden mitten på maj till mitten på juni blommar fanskapen nåt fruktansvärd. Det ligger grönt pollen på hela bilen, det tar bara nån timma så är bilen täkt med grönt. Det känns meningslöst att tvätta bilen för jag vet ju att på kvällen när jag kommer hem så blir det skitigt igen. Å andra sidan så vill jag ha en ren bil. Dessutom så misstänker jag att pollen är inte bra för lacken. Har jag rätt att kräva att träden ska bort? Eller har jag åtminstone rätt till mindre avgift för maj och juni? Jag hyr platsen från grannbostadsrättsförening eftersom vårt hus har inte egen p-plats. _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! | |
|
Utan att vara expert så tror jag knappast att du har rätt att kräva nåt alls, om det inte står nåt särskilt om det i avtalet, vilket det knappast gör. Jag vet hur det känns, har samma problem hemma, det enda som funkar är regelbunden vaxning, då fastnar skiten inte så lätt utan det mesta blåser av, sen tar jag fram högtryckstvätten säkert varannan dag och far över bilen under den värsta säsongen. Det är ett otyg, och skiten kommer från träd på kommunens mark. |
|
|
Utan att vara expert så tror jag knappast att du har rätt att kräva nåt alls, om det inte står nåt särskilt om det i avtalet, vilket det knappast gör. Jag vet hur det känns, har samma problem hemma, det enda som funkar är regelbunden vaxning, då fastnar skiten inte så lätt utan det mesta blåser av, sen tar jag fram högtryckstvätten säkert varannan dag och far över bilen under den värsta säsongen. Det är ett otyg, och skiten kommer från träd på kommunens mark. |
|
Bimmer7er |
Har samma problem jag oxå, i mitt fall är det bara att acceptera eländet eller byta P-plats. Träden omringar P-platsen som en stor j-vla djungel : / /// Bimmer7er ______________ Länk |
|
ARGH!!! Jag har samma problem!!!!! Jag tvättar bilen 4-5 ggr i veckan för allt jäkla pollen =( Skitjobbigt - Fanatisk bmwpower besökare - Min bil: Länk |
|
|
Z3c4 ever: Nix det får du inte(99%säker)däremot kan du höra dig för om de kan ta bort vissa grenar men då får du nog betala den kostnadenur egen ficka. Någon reducerad hyra för de månader som du förlåt bilen blir drabbad har jag mkt svårt att tro att du får. ps.jag vet hur det är..... |
|
|
tack för era inlägg! Jag får nog acceptera det då. Men vad tror ni om det: Funderar på att bygga om ett gammat tält till en konstruktion av typ "garage på p-plats." Tror ni att sånt kräver särskilld tillstånd? Detta kunde ju oxå funka fint under vintrarna... _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Veckans I-lands problem? Vad är det för fel på ett alldeles vanligt carcover? /Per |
|
|
Bilöverdragen repar bilen när det blåser. Fick lacken totalförstörd av ett sådant då bilen stod ute. funkar bara som dammskydd i garage. Du behöver åtminstone tillåtelse från BRF för att sätta upp tält kring bilen. Plus att det nog inte funkar när det blåser. |
|
NOLL7NOLL |
Problemet när man frågar är att man kan få ett nej. Bättre o chansa o ta problemet efteråt. Kapa trädet :) Så får du en ren bil. Eventuella meningsskilljaktigheter tar du sedan... skyll på sinnesförvirring "Stolt som medlem av skaran BMW-Ägare |
|
Måste väl finnas bilöverdrag som håller sig på plats även om det blåser lite, eller? Jag har långt gångna funderingar på antingen ett garage eller ett överdrag. Sök på forumet och du skall finna. |
|
|
Kapa först och fråga sen tyckte jag var en rolig ide... Du kan ju anlite en trädnappare som snor trädet en natt... (hände faktiskt för ett par år sedan i en park här) |
|
|
gå till granngården ( fd odal) fråga efter nåt som tar död på allt vad växtlighet heter och köp det.... behandla en mörk sommarnatt när månen är täckt :)....... kanske funkar med roundupp (osäker stavning) vet att det funkar bra på ogräs men se upp för det sprids i vinden när man sprutar det på ogräs.....morsans rosenbuskar gillade det inte..... Frazze |
|
|
hmm..kapa låter lite drastiskt. Finns inte några kemikalier man kan hälla på rotsystemet ? _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Slå i ett par kopparspikar så dör trädet garanterat. Tyvärr så misstänker jag att det tar ett par år eller nåt =(. Annars är det väl bara att dränka det i RoundUp eller vad det heter. | |
M-Mag |
Det är nog bara till att acceptera problemet, pollensäsongen är dessutom snart över. "gilla läget på sant militäriskt vis" Mvh Magnus "Your Toyota is not fantastic." |
|
Ja, pollenproblemet är rent ut sagt för J********T! Spolar av min varje dag, och sen fram med sämskinnet.......... Ett tips om trädet>>>>>> Köp en burk med Rot-ätare och sprid det runt stammen, kanske slå ett hål med nåt vasst, och trädet skall ramla omkull eft, nån vecka, mån.... (Men jag avsäger mig allt ansvar)hä,hä ;-) ///FrIIk/// |
|
|
K.Kierkegaard: Enl. lagen om allting jä****het så faller trädet då rakt över bilen och totalkvaddar den :-( Mvh Patrik ________________________________ Träff i Karlskrona! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.