AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
535

Avgasvärden 540 - 93

vejbystrand
Hjälp!
Har problem med för höga avgasvärden. Har provat med 10 % K-sprit och värdena sjönk något. Nu Hc 120, Co 0,8, Lambda 0,86. Är det någon som har en bra formel för att klara sig igenom denna statliga myndighet.

magnus
Am
569
Ambush
540i/6-94
Hörde idag att en massa bilister fått pengar tillbaks sedan bilprovningen gjort avgasprover på deras bilar. Om jag förstått det rätt så får inte EU:s medlemsländer ha egna avgastester som förhindrar den fria rörligheten och därmed är bilprovningens avgastester olagliga.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det där vill man nog se i skrift först innan man tror på. I och för sig helt tänkbart men som vanligt en tolkningsfråga som allt annars när det gäller myndigheter. Så får du nys om var det finns i skrift så tala gärna om det.

Hasso
Har du kollat så att du inte har något läckage på avgassystemet före lamdasonden så att den känner av att det går lite magert och spär på med bränsle.Har du varit på nån verkstad och kört nån diagnos? Det är svårt att komma förbi myndigheterna jag vet jag jobbar där

Am
569
Ambush
540i/6-94
Hasso: Det kom som TT-nyhet 11:08 igår. Här är länken till DN:

Länk
Am
569
Ambush
540i/6-94
Fast på den här artikeln så verkar det mer troligt att det bara rör sig om ev. avgastester gjorda vid direktimport snarare än besiktningens tester.
vejbystrand
Tack för Era kommentarer, nu drar jag till bilprovningen med, 10 liter soppa, 3 liter K-sprit samt ev. en liter T-röd. Jag återkommer med resultatet framåt dagen

magnus
vejbystrand
Till min stora glädje är nu pärlan godkänd. Med tio liter soppa och tre liter K-sprit blev värdena, co 0,1 HC 071 CO 2500 0,0 Lambda 1,02.
Detta tycker jag är värt en liten fest så pärlan har idag fått 72 liter 98-oktanig soppa, tvätt med extra mjuk svamp, dammsugning vax och varmgarage i 8 timmar.
Tack för tipsen!

magnus
donner
Grattis!
Ett tips.Kör bilen RIKTIGT varm inna du kör in den på besiktningen,jag höll på att åka på samma fel som du.Hissar man upp bilen ser man ju att det sitter rejäla kattar som måste bli ordentligt matade för att funka ordentligt.Dessa bilar är ju gjorda för autobahn körning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.