AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
806

Reportaget i Trafikmagasinet = Framtida problem!?

Sida 1 av 2
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Vill först och främst säga att jag inte är negativa på något sätt utan detta är endast en allmän fundering som jag kom att tänka på idag.

Många av oss hittade säkert BMWPower av ren slump, via en vän, eller vid sökandet efter ett BMW-forum. Men efter reportaget i Trafikmagasinet tycker jag att det har kommit in flertalet personer med dålig alternativt mindre trevlig attityd. De som kanske är för "bekväma" för att utnyttja dels diverse sökfunktioner på Internet, dels forumets sökfunktion, som inte heller hade upptäckt forumet utan reportaget söker sig hit utan att ta reda på någon fakta och utan att pröva med en sökning innan man ställer frågan. Och personer ifrån "mindre gästvänligare forum" som t.ex Z***y med dålig attityd. Då det är enklare att slänga in en fråga än att vara något konstruktiv och söka först.

Vill ännu en gång understryka att jag tycker verkligen inte att det var dumt att siten blev omtalad så att de kommer fler folk hit, tvärtom då de flesta har bra och trevlig attityd och besitter en stor mängd kunskaper inom olika områden och det bara är ett fåtal som kan/vill vara trevliga. Bara något jag funderat över, hoppas ni förstår hur jag menar, om inte fråga gärna så ska jag försöka förklara det på något annat sätt. Vad tror ni om min fundering?

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
har du inte sök på gamla inlägg innan du skriver va??!? *S*

Skämt åsido vi pratade lite om detta i denna tråden ( lite OT från trådens ursprung kanske...) : Länk

btw: sett att jag fått på mörka rutor på E39an??

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Magnus18:

De ev nya som har tillkommit till detta enimenta forum har som jag ser det till större delen frågat realivt bra frågor. Men visst kan jag hålla med om att några mindre icke korrekta frågor alt frågor som det redan finns svar på har även kommit upp igen:))

Man får oxså tänka på att vi alla är nybörjare nångång eller hur-?
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Gasar-Magnus: Se jag är inte bättre själv... ;)

Mvh Magnus

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håller med till viss del men tycker nog som Starre att dom allra flesta kommer med bra frågor. Visst är det många som inte gör en sökning det första dom gör, men det är inte så jädra lätt att veta hur det funkar direkt. Jag tror inte att så många surfar runt som "trainees" ett tag innan dom blir användare av forumet om man säger så. :))

Sen kan jag mycket väl hålla med om att det är sk*tjobbigt att frågan om vad som händer när man vrider om nyckeln och trycker på tripmätaren är för något. För 17:e gången samma vecka...

Nä, mest positivt är det iaf med många nya användare :)

Ok, jag skall lugna ner mig Magnus18... ;-)

Nej, men seriöst jag såg inte ens Trafikmagasinet den dagen. Ändå bestämde jag mig för att blir medlem ett kort tag efter, enbart pga. många timmars läsning på forumet tidigare.

Men visst finns här minde seriösa individer, håller helt klart med.
Nån som vet var jag hittar vita fram blinker till min E34??

Varför inte dimljus+ halvljus??

Hur byter jag språk i BC/CC??

Va dbetyder det att dom gröna har slocknat och nu lyser bara en röd??

Nån som menade dessa kanske??

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Eller "vad ska jag köpa för motorolja"...........Johan B måste ju hållas sysselsatt :)
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Tror att de flesta "seriösa" användare har ett par lik i garderoben de med...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Solen har ju som bekant även den fläckar ( vilket jag brukar påtala för solen....)

Kan inte BMWpower crew kleta in stort som bara den när man registrerar - SÖK INLÄGG iom att alla stör sig? Det är väl inte så lätt att veta när man är ny, knappast något attityd problem anser jag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror nog att de flesta lär sig forumets anda och funktion rätt snabbt!
Att man missar att söka bland äldre inlägg innan man skriver en egen fråga är inte hela världen! Ibland kan det leda till att nya intressanta diskussioner startas och ny kunskap tillförs till forumsdeltagarna.
(...och lite nya oljefrågor piggar alltid upp! ;oDDD)

Då tycker jag att det är värre med de som lägger in annonser och är allmänt otrevliga mot allt och alla.
Men de rensar nog ut sig själva vad det lider.... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Kan det inte vara så att det blev en anhopning av "trainees" strax efter detta program och att det därför känns som om det kom ett antal personer som ställer frågor vi disskuterat tidigare. Vi andra som pulat på ett tag kom ju utspridda under en längre tid och inte i en klump.
Ha lite is i magen så ordnar det nog till sig. Alla måste ha chansen att ställa en och annan fråga som varit uppe tidigare. Som regel blir de ju upplysta om sökfunktionen. Vi kan väl hjälpas åt att visa var den finns och hur den fungerar på ett trevligt sätt. För som jag ser det så kan det vara bra med stor samlad kunskap. Alla kan säkert tillföra något.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Missförstå mig inte, jag tycker det är trevligt/kul med nya medlemmar och den kunskap dessa kan tillföra. Att alla inte söker först är inget jag hänger upp mig på eftersom det ibland kan vara svårt att veta vad man skall söka på om man tidigare inte läst i tråden.
Det är snarare hårda ord och smutskastning jag menar, även om det inte förekommer här i speciellt stor utsträckning.
Greenberg's förslag var kanske inte helt dumt, eller vad säger ni i crew:en?

Jag skulle även vilja tacka crew:en för deras fina arbete med siten.
Hade det inte varit för denna site hade jag nog inte haft BMW och kanske inte vågat mig på så stora projekt. Men ett inlägg här och förr eller senare får man hjälp. Tror även det är fler som resonerar som mig i detta fallet.

TACK! Det kommer ifrån hjärtat.

Mvh Magnus

Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Vill förstås även tacka alla andra medlemmar på forumet som delger sina kunskaper och verkligen offrar sig för att kontrollera uppgifter eller t.ex ta foton till folk.

Mvh magnus

Länk
ant
Jag kan hålla med till viss del. Det blev en del frågor om det ena och det andra..
Några nykommlingar hittade hit visste allt om väldigt mycket, förhoppningsvis stannar dom kvar.
Andra valde att ge sken av att veta allt vilket genomskådades rätt så fort. Tycker det blev en rätt ok utökning av nya användare.

Att denna sida är guld värd, kan jag hålla med om!
Jag gör vad jag kan för att hjälpa andra och uppskattar det mer än mycket, när andra gör det samma.
Utan denna sida hade jag nog förmodligen inte valt som jag gjorde när jag köpte min bil.

Jag lägger in en länk av vikt här, för sidans fortsatta framgång.
Länk

==========
Länk
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på er alla!

Jag är nog en av de minst aktiva medlemmarna på forumet med endast 40 inlägg på sedan slutet på år 2000. Detta beror dock mest på att jag oftast får svar på mina frågor genom att läsa andras inlägg och genom sökning. En annan anledning är också att jag inte har tillräckligt avancerade kunskaper om BMW och kan därför inte alltid bidra tips och råd som ingen annan redan hunnit med innan. Med andra ord, behöver jag mer hjälp än jag kan bidra med.

Självfallet är en sökning bland besvarade inlägg alltid bra att börja med, men trots att frågan kan ha varit ställd flera gånger innan i olika formuleringar, kan det ibland vara svårt att känna igen det egna problemet och därmed är alla svar mer eller mindre irrelevanta. I såna fall, tycker jag dock att man borde få lov att formulera om frågan och ställa den på nytt!

På senare tid och inte minst i vad debatten här ovan antyder, ser jag dock ofta att flera frågor besvaras med hänvisningar till sökfunktionen och att återkommande frågor genererar en viss irritation. Jag håller dock med om att frågor typ ”Vilken servo olja?” eller ”Vad köper jag Mobile 1?”, borde redan ha besvarats på ett tillfredsställande sätt flera gånger om.

Ett annat exempel på en ofta återkommande fråga handlar om ”Varför det luktar det illa i bilen efter att kylningsfunktionen på AC:n har används”. Detta är dock ett lysande exempel på att det kan ta flera varv innan det kommer nåt vettigt ut ur diskussionerna. Jag har själv sökt svar på detta på länge, men det är först nu på senare tid som det här med att man kan spreja med klorinlösning har föreslagits, vilket är betydligt billigare än de 500 kronors medel som föreslagits tidigare.

Smaken är som baken, som man säger, så själv tycker jag att inlägg som handlar om ”Att sänka bilen utan frugans tillstånd”, eller ”Vilken bensinstation man tankar sin BMW på”, eller ”Vilka nationaliteter det finns på forumet”, inte är direkt attraktiva eller intressanta, men det finns tydligen medlemmar som gör det för i annat fall hade de inte genererat så mycket efterföljande diskussioner.

Jag uppfattar BMWPower som en site för både BMW-noviser och BMW-proffs, där artighet och respekt för varandra skall råda och där det inte är enbart proffsen som byter idéer med varandra, utan även noviserna skall få tillåtelse att ställa ”duma” frågor och förhoppningsviss få de besvarade av proffsen.

Lev gott

Ellinas
Ellinas: Må säga att det var ett klockrent inlägg.
Dina åsikter delas till 100%.

Har dock knäckt 100-gränsen :-))

Trevlig låååång helg
Instämmer.
Problemen som nämns kommer och går i vågor verkar det. Av de forum som finns och är något att tala om tycker jag nog att BMWpower tillhör de allra bästa, vilket det verkar som om TV-folket också hade kommit fram till. Ett betyg så bra som något, eller hur och all heder till vårt crew som ligger bakom siten.

FP
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bara att instämma. De gånger man inte hittat det man söker eller behövt ett akut svar så är det inte sällan svar inom 10 minuter!!

Bra fråga, tydlig rubrik och trevlig ödmjuk ton i inlägget så kommer garanterat frågan få ett bra svar. Hittar man inte ett svar som är tillfredställande tycker jag det är helt okej att kanske skriva en ny frågeställning eller dra upp det gamla liket för något förståsigpåare att tugga igenom igen.

Bra jobbat alla flitiga :o)
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Håller oxå med dig Ellinas. Dock tycker jag att många "proffs" här skulle sätta sig in i frågeställaren situation innan de svarar. Tycker att det är lite trist när man läser frågor från oftast yngre, med svag ekonomi som försöker laga sin bil så billigt som möjligt och som bara får svar som "jag skulle aldrig sätta dit en begagnad del", "köp nytt", "lämna in den på verkstad" o.dyl istället för att försöka hjälpa dem att för så billig peng som möjligt få fortsätta njuta av sin BMW. Själv köper jag oftast originaldelar och kostar oftast på bilen "mer än nödvändigt" när jag reparerar den, men jag tvekar ändå inte att lära ut alla möjliga "bilhandlartrix" för att folk som inte har den möjligheten ska kunna fortsätta åka med sin bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.