AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.205

Bmw 3.0Si problem

Har en Si-75 som hackar väldigt när man drar på samt drar väldigt mycket bensin(1.8l/mil). Den har också börjat gå upp till ca.3500 varv och gå ner igen för att nästan dö för att sedan pendla upp igen. Har rengjort samtliga spridare bytt impulsgivaren i fördelardosan. Har även haft den hos Bosch som sa att insprutningen (D-jetronic) var som den skulle. En annan kille kolla på den och sa att kallstatrtsventilen med tillhörande relä. inte slutade att spruta in bensin efter start utan fortsatte. Detta kan väl då nästan vara fel på vad som helst vad jag kan förstå. Funderade på vaccumregulatorn samt att jag vet att någon har varit i boxen.
Bilen användes som bruksbil till framför två år sedan och har
sedan dess strulat. Har ni något förslag om vad det låter som eller vet någon guru så låt mig få veta det.

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Ej guru, men: Kolla vad du har för bränsletryck innan spridarraden. Har du för högt tryck där så kan det vara bränsletrycksregulatorn. För högt tryck gör att bilen får för mycket bränsle och stannar pga det.

Dock så vet jag inte hur ett D-jetronic ser ut men antar att det är likt övriga elektroniska Bosch-system. På tex L-jetronic så ska bränsletrycket vara ca 3 bar. Men kolla i instruktionsboken för exakt info.

good luck
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ingen guru heller :)

Men: Kallstartventilen styrs väl antagligen via en termokontakt(el dyl)...där har du kanske felet.
Oxid genererar dålig kontakt eller oxå fel på själva kontakten.Ligger "på" s.a.s hela tiden istället för ett fåtal sekunder..

Konstigt att Bosch verkstaden inte hittade något iofs.

Mvh Janne.
Tack skall ni ha, skall använda mig av era tips. Är det förresten någon som har en aning om vilket relä som är vilket på en d-jetronic. Sitter två stycken under tryckregulatorn(tror jag det är) framför föraren.

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Ring eller besäk BMW och ställ samma fråga till dom. De ska kunna hjälpa dig!
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Är det inte bsara att rycka kabeln till kallstartsspridaren för att stänga av den så att säga och testa om den ändrar sitt beteende?

/Anders C
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Anders C: Håller med...personligen tror jag INTE att det är den, alldels för hög förbrukning för det...
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Lite länkar som behandlar D-jet, kanske kan vara
till nytta?

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

När jag hade liknande förbrukning så var det en trilskande kontakt till kallstarten som var felet..Men jag har ingen aning hur D-jetronicens styrning av kallstarten fungerar..Men lovers länktips låter ju bra..

Mvh Janne.
Låter som bra tips har inte haft tid att använda mig av dom än och D-jetronic sajten var mkt bra. Men vet någon varför den pendlar så mycket på tomgången vad kan det bero på.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Pendlande tomgång brukar skadade bälgar orsaka i många fall.
M.a.o kolla först alla gummibälgar för ev tjuvluft...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Förtydligar lite:Insugets gummibälgar med tillhörande slangar menar jag mera precist.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.