AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.021

lack skiftning, skall "fade" behövas vid omlack?

Jag har en titansilvermetallic e46a som har fått förardörr omlackad för parkerings skada för några år sedan. De är en liten färgskiftning i dörren och jag tycker att de stör för mycket.
Jag åkte in och visade det för förenade bil som knappt tyckte att de såg skiftningen. Hur som haver så sa de att man måste lacka om dörren samt lägga en "fade" på bakdörren samt framskärmen.
Min fråga är: ska detta behövas?. Och kommer det synas på något sätt? Jag är obotligt pedant och ser minsta tvättrepor som en bra orsak att plocka fram putsprylarna.
Mao jag ser ofta lackskador som mäniskor måste stå o titta på i olika vinklar för att se.
Skalman eller någon annan kunnig mäniska borde kunna hjälpa mig med mitt problem.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Fick fronten på min Audi omlackad nyligen, efter närkontakt med virrig person i VW-pickis. Den är lackad i Audis titansilver, som ska vara en erkänt svår färg. Skärmarna och frontspoilern lackades, och lacken fadades (tonades är ett bra, svenskt ord) ut över framdörrarna, sen klarlackades hela dörrarna. Jag ser då ingen som helst skillnad, ändå brukar jag vara duktig på att upptäcka sånt. Ett kanonjobb.
Toningen debiterades försäkringsbolaget som meryta, standardförfarande som det lät på verkarn.

Sex på alla fyra, roligast så!
Hangaround: Jo att dom klarlackar om kaross delarna dom lägger fade på är en självklarhet. Att dom gick så långt bak som till förardörrarna när de lackar om fronten trodde jag dock inte.
Låter betryggande att de går att få 100% resultat. var lite orolig för detta. Jag tänker dock inte acceptera något annat än just 100% så även om bilen skall in i lackboxen 2 eller 3 gånger.

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Givetvis, ville bara vara tydlig om klarlacken :)

Att dom gick ända in på dörrarna berodde på att skärmarna behövde färg, även dom fick smaka på VW-plåt. Som jag förstod så går dom in över närmaste angränsande panel, i ditt fall skärmen och bakdörren, som du så riktigt säger.

Resultatet på min blev nästan för bra, även om resten av bilen blänker irriterar jag mig mer på småskadorna som finns på bakre delen av bilen numer :)

Givetvis ska resultatet bli bra. Är resten av bilen i mycket bra skick, ska omlacken motsvara det. Klargör gärna det tidigt, så slipper du förhoppningsvis att backa jobbet.

Sex på alla fyra, roligast så!
ormen
det blir bäst resultat om de tonar eller "drar" ut lacken på närliggande ytor - detta enligt mycket duktig lackare jag känner... har fått ett E34 tak omlackat en gång, blev kanon....

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Wendtan.

Metallic är svårt att dellackera utan nyanskillnad, fading brukar fungera bra om inte originallacken bilvit allt för blekt, då får man antingen acceptera detta, eller anlita en lackfirma som kan "Scanna" lacken. På så sätt så får man fram färgens nuvarande sammansättning i pigment, dvs man blandar den nya färgen med hänsyn till den blekning som med åren uppstått.
Resultatet after en sådan omlack är 100% överens stämmande med kringliggande gamla ytor.

Mvh
Skalman
Skalman: tack. jag pratade med förenade bil som påstog att min lack inte borde hunnit blekas nämnvärt. men att de var policy att göra en scanning av lacken i vilket fall. de hade något litet intstrument som de satte intill lacken.
Skönt att få veta att de ska bi 100%.
Tack för hjälpen.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Va bra wendtan! :)

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.