|
|
|
|---|---|
|
Lämnade in bilen till Micol idag för ett kopplingsbyte... Har köpte Sasch sport koppling med en förlängd tryckplatta.. av en en kille här på BMWpower.. Han har haft den monterad på en 3,8L M5:a.. Killen på bilmeken ringer och är fundersam 2 gånger eftersom grejorna ej verkar passa riktigt... Han säger att tryckplattan är fel.. Jag ringer BMW och undrar om 3,8L koppling passar på min 3,6:a men det gick inte alls kom han fram till efter ett tag... Sen mumla han nått om att det inte är dubbelmasse nånting på 3,6L.. Så nu står jag utan bil.. kul.. Är det någon här som VET att en 3,8L koppling passar? Har också läst på forumet att det ej ska gå att beställa en 3,6L koppling.. men det kunde då killen på BMW i Gävle göra ialla fall.. gr... /Jimmy Länk | |
| Kopplingen på min fd M5 byttes av BMW i Uppsala o de satte dit en original om man får tro fakturan!!Om ja inte minns helt fel så står de nåt om nåt "conversion kit" eller va de nu stod...Ring BMW Assistna på 020210000 o spåna me dem!BMW har kopplingen som passar,garanterat!Skillanden mella 3,6 koppling o 3,8 e att 3,8 e lättare att trycka ner....det e de man känner i vart fall! | |
|
Efter samtal med 4 olika snubbar fick jag nu klart för mig att tryckplattan ej passar från en 3,8L.. så det blev att beställa en Orginal som de sa skulle hålla.. Så nu står jag här med en Sportkopplingssats till en 3,8L.. nån som vill köpa? Sporttryckplattan från BMW skulle kosta bara den nästan 5000:- så det kändes lite overkill... Enligt killen som byter koppling åt mig så såg kopplingen OK ut.. det fanns gott om lammeler kvar.. men tryckplattan såg "lite skum ut"? Så vad kan ha orsakat att bilen slirade på kopplingen förut? hardyskivan var dålig och även den ska bytas ut.. /Jimmy Länk |
|
|
allt bytt.. Koppling + hardyskiva + jobb landade på 6900 :- Tyvärr så var kopplingsbytet lite onödigt då det fanns gott om lammel kvar men hardyskivan såg väldigt misshandlad ut.. Den nya kopplingen var mycket mer lätt trampad än den gamla.. han dock bara köra bilen 2 mil innan den såldes.. /Jimmy Länk |
|
|
Jag har nu läst att flera som bytt koppling på sina 3,6 har fått den mer lätt trampade varianten, finns inte den hårt trampade kvar i sortimentet längre?? Är ju en av sakerna som karaktäriserar 3,6 liters M5. //Sniffer ______ Svenskt E34 M5 Limousine register under uppbyggnad |
|
|
Funderade på samma grej faktiskt som sniffer...Macho koppling hade ju 3,6:an från start så att säga :) Mvh Janne. |
|
|
Enligt BMW gävle så skulle det visst vara orginal grejer och vad han förstod så ska det vara samma som bilen levererades med.. men jag tror inte riktigt på honom... Kopplingen kändes som på en skoda typ... slapp.. /Jimmy Länk |
|
|
Jag har visserligen inte någon M5, men jag hämtade ut min bil från verkstan för 3 timmar sedan. Då bytte jag koppling + allt annat som följde med i kopplingspaketet jag köpte hos BMW. Även jag upplever kopplingen som mycker mera lätt trampad, kan det inte bero på att man bytt till ett nytt och fräscht urtrampningslager då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.