AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.092

Diskant i A-stolpe vs. Backspegelfäste?

Hejsan. Vilket är bäst? Och hur ska man rikta diskanterna i respektive fall för att få bäst ljud?
D enklaste sättet att kolla vad som funkar bäst för DIG är att helt enkelt testa.
Sätt lite dubbelhäftande tejp el nåe annat "klistrigt" bakom diskanten o pröva dig fram.
En bra "utgångspunkt" brukar vara att d ska vara riktade in mot mitten av bilen,MEN oftast så får man sitta o "finjustera" för att hitta "rätt" ställe...
Personligen försöker jag få högt så långt ifrån mig som möjligt, dvs på instr brädan, men d är vad JAG föredrar...

Ps! ett flertal av d bilar som tävlar i sasca idag har sina diskanter i spegelfästet, MEN d har oxå tilgång till tidskomp...

Mvh
Rutger

Okej. Vart har du då placerat dina diskanter? I A-stolpen lr?
Johan_G
jag har satt mina på backspegelfästet. gjorde det i dag.. blev kanon.

DLS Power
Ok, kanske blir den lösningen då. :)
Nått tips på vad för bas låde lösning man ska bygga?
jag har så kallade coaxialer, dvs att diskant och mellanbas är i samma chassi.
Coaxialerna har jag sedan satt uppe på instr brädan, riktade med tanke på hur min cd är uppbyggd (har en Sony som har något man skulle kunna kalla "sittpositionsväljare", dvs v fram, h fram, båda front eller bara bak).
Denna "positionsväljare" är en enklare typ av tidskomp...
Men som jag sagt tidigare, pröva dig fram vad som funkar bäst för DIG, Du kanske tycker det låter bäst med disk i a-stolpe, då ska Du ha disk där för d är Du som bestämmer vad som låter bäst i Dina öron.
Ska Du börja tävla däremot, då kan d bli aktuellt att eventuellt sätta disk där domarna anser att d låter bäst, men ska Du inte tävla, låt Dina öron bestämma.
Vart ett långt inlägg det här :-)

Mvh
Rutger
Ok, för dom på hifi butiken tyckte att jag skulle köpa ett 2delat system och sätta diskanten i orginalhålet i dörren, men det blir ju så långt ner så det kan väll inte bli någe bra, lr? Tips?
ok, så Du har varit in på en bilstereobutik...Bra.
Lyssna då på deras råd, d bör ju veta vad d pratar om...
Kom ihåg bara att d är Din plånbok pengarna kommer ifrån, så tycker Du någe annat än butikspersonalen, säg d då.

Risken med ett 2-delat system är att du kan få fasfel,dvs att man hör att det verkligen är 2 olika källor som ger ifrån sig ljud.
D kan iofs justeras till ibland genom att skifta + o -.
Fördelen med ett 2-vägs system är att Du kan rikta diskanten mycket lättare jämfört med en coaxial.
Dvs, Du kan pröva att ha diskanten på olika ställen, bara för att kolla hur det låter. D är egentligen bara Din egen fantasi (och öron) som sätter gränserna för var Du kan montera dem.
Fördelen med att använda "färdig-gjorda-hål", dvs originalhål, är att Du slipper göra en massa hål själv i dörrsidan.

Fråga butiken Du var in på om dem vet någon som har stoppat in saker på de ställen d rekomenderar, o om man får provlyssna hur d blev. Har dem d o Du blir imponerad av ljudet i den bilen, låt då firman montera in sakerna på samma sätt i Din bil.

mvh
Rutger

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.