AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.381

Gnisslar under inbromsning IGEN!?!

Hej!

Min bil gnisslar igen under inbromsning. Åtgärdade detta för en månad sedan och det blev bra. Har nyss bytt ledarm,tvärbalk,länkarm och styrarm också. Kan gnisslet uppstått iochmed nya fälgar? Den här plastringen som man fäster på fälgensbaksida kan den orsaka sådant? Jag var och ombalanserade ena bakdäcketoch de märkte att ringen var lite för stor, vet inte riktigt om dom bytte el filade ner min men efter det kan gnisslet uppstått. Kan det stämma?

Mvh/Soki

Måste tillägga att det gnisslar endast när man kör 30km/h el under. Ej i högre farter. :/

Mvh/Soki

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det enda som egentligen kan gnissla eller skrika just vid inbromsning är bromsarna. Ofta kan man lägga ett lager fett bakom bromsbeläggen eller använda sig att så kallade skrikbrickor för att bli av med detta...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

okej, så det är nog inte så farligt med andra ord? Hade inspektion2 för ca en månad sedan. Måste man montera bort däcken för att kunna lägga fett bakom bromsbeläggen el kan man bara spraya på något? Har rätt lite tid och ork för sådant.

Mvh/Soki

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bromsbeläggen måste demonteras för att komma åt anliggningsytorna...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Hej!
Jesperado är inne på helt rätt linje,skrickplattor har jag själv dålig erfarenhet av,dom brukar lova mer än dom håller.Ett tunnt lager kopparpasta mellan belägg och kolvar brukar göra susen.
PS Glöm ej den lilla metallkanten uppe och nere på beläggen som ligger an mot oket.
Göran Berg
Har upptäckt en detalj som orsakade gnissel på min 740 vbid låga farter över typ kullersten, nämligen metall mot metall där handbromsvajern är upphängd i en o-rings genomföring stax framför vä bakhjul.

Titta efter och se om gummitätningen i genomföring är intakt. Om inte kan jag lova dig att det genererar ett gnissel.

BMW verkstäder som undrrsökt mitt gnissel hittade ej detta fel utan det ringade besiktningsmannen in vid senaste besöket hos SBP. Tacknämlig service!

göran berg:
mm kan kanske vara det då eftersom det är vänster bak som låter... får väl låta nån expert titta på det oxå. tack för svaren.

Mvh/Soki

Göran Berg
Soki....lägg dig ner på marken och titta in under bilen så att du ser vä.hjulupphängning bak. Följ handbromsvajerns väg mot hjulet så hittar du lätt den genomföring jag pratar om. Skaver kabeln mot hålet så syns det tydligt....

Kan vara en trevlig sysselsättning så här på nationaldagen!

Lycka till.

Göran:

Ska sticka o hissa upp bilen idag och försöka hitta detta, är det ett storthål vi pratar om el?

Nationaldag idag? Sådant glömmer man lätt bort när bimmern krånglar. ;)

Mvh/Soki

Göran Berg
..du kan inte missa genomföringen om du följer handbromsvajern mot vä. bakhjul.

Det sitter ett fäste i chassit som har till funktion att hålla vajern på plats inann den leds fram till hjulet/bromsen.

Ett mycket enkelt fix om det nu är ursprunget till till gnissel. Jag var förvånad att man inte fann denna felkälla när jag bad min BMW verkstad leta efter mitt gnissel. Besiktningskillen hittade felet på 30 sekunder när han skakade bilen vid kontroll an hjulupphängningen.

BMW Kungen
Har oxå problem med gnissel i vä. bak på 840:n vid mjukinbromsning i låg fart. men det kan försvinna i flera dagar och sedan komma tillbaka. jobbigt, får demontera beläggen igen tror jag.

Mvh
/// Kungen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.