|
|
|
|---|---|
|
Har börjat bli GRYMT trött på att min bil spårar och far över vägen som ett asplöv så nu funderar jag på att byta framdäcken till 215/40 -17 .. Har 235/40-17 på nu som är ganska slitna plus att jag ska göra en framvagns inställning samtidigt.. tror ni att detta hjälper eller får jag helt enkelt lida pga att jag har 17" ??? ------ "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A.P.D //Stefan | |
|
235 i fram är ju i bredaste laget, 225 är det bredaste som bmw själva monterar. Är dina puckar dessutom slitna så kan det göra saken värre. Dessutom kan det skilja enormt mellan däcksfabrikat! Gör en framvagnsinställning, sätt på max 225 breda och välj ett bra däck så bör det inte spåra alltför jävligt... Det är mitt tips. |
|
|
jag har oxå funderat på 215 fram.... men mina är ordentligt slitna så det förstärker effekten. Tycker det kändes mindre förra sommaren, men nu har oxå vägverket börjat spara på vägunderhåll som om dem ville straffa oss med bredda däck... En annan faktor jag har hört är att V mönstrade däck ger mer spårkänslighet. Ingen aning om det stämmer. _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Hade 225:or på min e36:a, sumitomo... Det var nästan nya och det spårade nå otroligt! Mina nuvarande Michelin i samma bredd och profil, visserligen på en nyare bil spårar inte alls mycket. Om det beror på bilarna, däcken eller en kombination är svårt att säga, har bara haft ett fabrikat på min nuvarande bmw? |
|
Cartén |
Jag hade samma problem med min Z3 - 97 som jag ägde för två år sedan. Det satt 235 fram på den också. Rådet jag fick var att byta framdäcken till 215 eller 205. 235 fram på denna bil är för brett. Har du inga bilder på din bil? Mvh Cartén |
|
Jag upplevde det precis tvärtom, med 215/45 18 for bilen härs och tvärs över vägen, med 225/40 18 går den superstadigt. Nu hann jag visserligen inte köra mer än några mil med de nya däcken innan jag gjorde en hjulinställning. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Fredrik, Du tror inte det berodde på däcken då (om det var olika fabrikat)? Normalt sett bör det vara precis tvärtom, ju bredare fram desto mer spårning... |
|
|
Har Michelin 225 fram och 245 bak och tycker det går alldeles utmärkt. Däckfabrikatet har allt en hel del att säga till om ! / Klevarn |
|
|
Vilka fälgar har du? (egentligen vilken inpressning (ET eller IS) på fälgarna...) Om du har fälgar som har lägre ET än original kommer bilen att bli mer spårkänslig pga ökad hävstångseffekt på styrleden, då centrumlinjen av hjulen hamnar längre ut i hjulhusen. Dessutom brukar slitna däck göra fenomenet värre.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fredrik M: jag drar slutsats att du byte däck pga slitage? Alltså dem nya däcken som inte är så slitna kränger minde. Kan det vara så? Johan B: med andra ord så borde mina spacers bidra till mer spårkänslighet, eller ? _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c 4 ever; om de tillsammans med fälgens inpressningsdjup gör att den totala inpressningen minskar i förhållande till originalfälgens inpressning - Ja! (Spacers minskar inpressningen med lika många millimeter som de är tjocka, Fälgens inpressning brukar stå ingjutet eller instansat på fälgen vid navet och/eller baksidan) Mvh |
|
|
Ja jag bytte framdäcken på grund av slitage, de var även väldigt snedslitna, så det var därför jag gjorde en hjulinställning. Med de nya däcken är det en helt annan bil att köra. Tänkte på en sak, en del däck har ju en väldigt kantig profil medan andra är mer rundade, det känns ju som däck med kantigare profil borde bidra till ökad spårkänslighet, men det är bara en egen teori. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Har satt på 215/40 -17 nu... Vilken GRYM skillnad .. Det är som natt och dag.. Är hel nöjd med bilen nu.. Spårar praktiskt taget inget nu.. Tack för alla svar... ------ "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A.P.D //Stefan |
|
|
Vad bra! Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Kul att det löste sig. Jag funderar som sagt i samma banor...men min spårning beror nog mer på att jag har 2cm spacer å varje sida fram. Och slitna däck... _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.