AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
400

Ett problem med en 323:a

De
8
Demakill
323 -85
För typ 25 dagar sen köpte jag en jättefin BMW 323 -85, och nu har motorn rasat i stort sett. Topplockspackningen måste bytas, sen var det mängdfördelaren som också var defekt. Det var något ytterligare också så notan slutade på 10 friska lakan, vilket jag verkligen inte har råd med. Kan konsumentverket hjälpa mig i det här fallet möjligen? För man känner sig onekligen lurad på nåt sätt. Och om dom inte kan göra någonting, vad är det värt att göra med bilen, totalrenovera motorn för ca 10 lök eller köpa en begagnad motor för typ 4-5000 och pilla dit den istället? Väldit tacksam för svar.

Mvh Micke
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Kan ju vara lite svårt att få rätt om du inte har någon slags garanti på bilen..Har du köpt den privat? Vet inte om konsumentverket kan göra så mycket åt det.När något är begagnat så är det ju svårt..Om du inte lyckas upphäva köpet så är det väl bara att bita i det sura äpplet och köpa en beg motor då det är det vettigaste alternativet tycker jag..Lycka till

hjorten
Skruva själv??Byta toppackning själv är inte så blodigt svårt om man inte har tummen mitt i handen!!!Annars kan ja tipsa dig om en kille som säljer en krockad 323i -86,lite vandaliserad,men kanon fräsch motor o drivlina för en billig peng,ungefär för de pengarna du skriver för motorn!!Bilen finns dock i sthlm,om den nu inte e såld redan...
Rico80
även om amn köper bil privat har man alltid 1månad på sig att lämna tillbaka bilen om det är fel på den som fanns vid köptillfället och som ägaren borde ha vetat om men inte meddelat dig om!!! går inte att komma ifrån detta även om man säljer bilen privat!!!

*Gaspedalen har bara ett läge i botten*
De
8
Demakill
323 -85
Rico! har du svart på vitt att det är så det ligger till? VÄLDIGT tacksam för svar
stefannorr
knappast.........
då ska de stå ifyllt i något papper om de är privat annars är de kört.
är det privata försäljningar så köper du ju varan "i befintligt skick", finns det fel så måste du hitta dom och påtala dom för säljaren, du kan inte komma efter att du köpt bilen och säga att det är fel på den och be att köpet skall hävas då du köpte den i befintligt skick och därmed accepterade skicket...

ovanstående gäller ju inte om det tecknas ett kontrakt där andra villkor framgår...

BMW, Bayerische Motoren Werke
De
8
Demakill
323 -85
jahaja.. då är det väl bara att ta tag i det sura äpplet och äta upp det då.. har iaf hittat en motor.

tack så mycket för informationen
Rico80
lagen om återköps rätt går inte att komma ifrån varesig du köper privat eller inte fanns felen där när du köpte bilen akn du lämna tillbaka den o få tillbaka pengarna men ett visst avdrag för slitage och sånt!!! hör med ett m-center hur du ska gå till väga!!! 99.9% säker på att det är så!! lycka till

*Gaspedalen har bara ett läge i botten*
svintoleffe
Står det i kvittot att bilen är köpt i befeintligt skick så går dte inte att lämna tillbaka den.,

Leffe
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Rico80 finns ingen lag eller garanti vid privatköp i bef skick.

Demakill det är sånt här som kallas ´lärpengar´.Du ska se att det ordnar sig ändå ,bilen är ju inte värdelös bara för att motorn är lite def.

mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
uttrycket "befintligt skick" kan vara lite luddigt att använda, kan tolkas på olika sätt av olika personer (vissa tror att skicket gäller fortfarande t.ex 2 mån efter köp om bilens motor rasar eller nåt), säkrare är då att använda är uttrycket "uppvisat skick", som bevisar att man köpt bilen i uppvisat skick med eventuella begynnande fel och man har svårare för att klaga om nått lämnat in!!!

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förr fanns termen "befintligt skick" i lagen, detta sätt för säljaren att "gardera" sig är numera borttagen. Lagen säger att säljaren är skyldig att redovisa samtliga brister han känner till på fordonet . Kände säljaren alltså till att motorn var defekt och inte upplyste om detta har du rätt till återköp, inte annars. Problemet brukar vara att bevisa att säljaren verkligen kände till bristerna vid försäljningen.

Det kan ju också vara så att du bara hade otur, bilen "råkade" gå sönder precis efter det att du köpt den...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

De
8
Demakill
323 -85
På kvittensen står förvisso att jag godkänner objektets skick och pris, verkade som finstilt mumbojumbo, men som sagt blev det en hyfsat dyr läxa för mig. Bilen är fruktansvärt snygg så jag vill absolut ha den kvar, så jag ska ta ett till lån å pilla i en annan motor helt enkelt.. inte mycket att göra åt liksom. Men jag får tacka så mycket för hjälpen :)

mvh Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.