|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag märkte i förrgår att jag hade en pöl med vatten under bilen, tänkte att det kunde omöjligt ha kommit från min bil och brydde mig inte mer över det. Resan till och från jobbet igår (4 mil *2) gick oxå bra tills jag kom hem. Jag hade poppat lite med stereon så jag hade inte hört några ljud, men när jag stängde av bilen så hörde jag ett j-a väsen under huven och märkte att bilen blåst ut allt vatten från expansionskärlet genom dräneringsslangen. Det hade runnit vatten ett par hundra meter såg jag, men det verkade ha gått fort för temp mätaren hade inte reagerat nämvärt. Chansade på att termostaten hade hängt sig och bytte den igår, och efter nytt vatten och luftning så går bilen helt OK igen. Inget bubbel i kärlet finns, och inga tecken på vatten i oljan. Man är ju ändå lite orolig och tror på det värsta, sprucken topp eller dålig packning. Fläkten snurrar oxå... Behöver jag oroa mig? Kan det bara ha kommit luft i systemet eller liknande? MVH Patrik | |
|
Har haft samma problem och det verkade vara otätt kylarlock. Nu har jag bytt expansionskärl till ett med det nyare platslocket och nu är det tryck i systemet igen och vattnet stannar kvar hittills. (Fast jag har inte hunnit testa så mycket än så jag ska inte ropa hej ännu) |
|
| Jag tror inte mitt lock läcker något. Dräneringsslangarna går ut strax under locket, och det var från dem som allt sprutade ut. | |
| Hade samma fenomen på min 535:a förra året och det avhjälptes oxå med ett termostatbyte så du behöver nog inte oroa dig. Min temp.mätare var oxå helt normal men sen upptäckte jag att den nedre kylarslangen inte blev varm och en kontroll på den övre slangen gav värden nära kokpunkten så cirkulationen fungerade inte och som sagt, efter termostatbytet så har den fungerat normalt igen. | |
| Jag vill inte vara överdrivet negativ, men kolla för säkerhets skull ordentligt var vattnet kommer ut under bilen. Dräneringsslangen mynnar ju ut vid bakkant av höger innerskärm. Skulle det rinna vatten i skarven mellan motor och växellåda så är risken stor att toppackningen har gått. Detta hände mig på 535:an. Just vid bakre kortsidan av packningen, har den ett kanalhål som sitter väldigt nära kanten. När packningen går sönder här så sprutar kylvattnet ut på torpedvägg och växellåda. Inget vatten går dock in i cylindern och oljekanalerna sitter en bit ifrån, så någon olja i vattnet blir det inte. Motorn fortsätter också att gå bra. | |
| Jag såg när vattnet sprutade ur slangen vid skärmen, så det är inga tvivel att det kom därifrån. Bilen har funkat helt Ok nu i ett par dar, så jag är inte så orolig längre. Jag ska nog försöka göra ett CO test på vattnet framöver iof. Man tackar för svaren! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.