|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om man måste åka till BMW för att byta batteri i nyckeldosan eller om detta är ett standard batteri som man kan köpa på järnhandel och byta ut själv? _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! | |
| Är normalt ett standardbatteri typ "hörapparat". | |
|
Det finns flera olika batterier beroende på nyckeltyp. Jag köpte det hos BMW för ett någon tia och de bytte det åt mig medans jag väntade. Om man inte har jättelångt till närmaste BMW-handlare finns det ingen anledning att krångla själv. |
|
|
Mats: jag önskar jag läste din inlägg innan jag gick till järnhandeln. Det kostade mig 52 kronor att köpa en 2016 batteri... _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
HUGA, 52 spänn för CR2016.. För kännedom ang, fjärrnycklar: På senare E39, och förmodligen flera modeller är batteriet av laddbar typ, möjligen Li-Ion och laddas induktivt när nyckeln sitter i tändningslåset (och bilen används). Dessa har inte heller evigt liv, jag har inte testat att öppna någon nyckel (än..), nån som har behövt byta på senare E39? FP |
|
|
Jag råkade ut för en "lustig" episod för någon månad sedan. Ringde till BMW och frågade om batteri och glödlampa fanns som reservdel till min nyckel men fick till svar att man måste byta ut hela enheten. Gav dem mitt bilnummer och efter några dagar så ringde de och sa att de fått hem prylen. När jag kom dit och skulle hämta den så tyckte jag att den inte såg ut att passa. Eftersom jag tog mercan dit så hade jag ju inte BMW-nyckeln med mig, men de bedyrade att enligt mitt bilnummer så skulle insatsen passa. Resultatet blev att jag tog med mig den hem bara för att konstatera att den inte passade. Ringde tbx och förklarade hur den såg ut och han hittade en annan typ av nyckelbelysning som det borde vara. Efter några dagar så dök även denna upp. Väl hemkommen så upptäckte jag att den var ganska lik, men att den inte heller passade. Efter en del undersökning så inser jag att glödlampan och batteriet ser lika ut som det i min nyckel och eftersom jag börjar bli ganska less på det här så får jag iden att plocka isär nyckelbelysningen och flytta över glödlampa och batteri till min nyckel. Eftersom jag vid det här laget är ganska upprörd så lyckas jag såklart tappa glödlampan så attt den går sönder. När jag sedan sitter där uppgiven så bläddrar jag lite förstrött i monteringsanvisningen för nyckelbelysningen och stelnar till när jag läser raderna "glödlampa och batteri kan erhållas som reservdel från BMW"!!!! Ringer till BMW igen och efter en tredje resa dit så kunde jag lycklig, saligt leendes sitta och lysa med min nyckel igen... |
|
|
folke: vetefan om det stämmer. Min nyckel till Z3 är identisk med den jag hade till E39an. alltså borde det vara samma teknologi där, men likförbannat dog batteitet efter fyra års bruk _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Visst, alla batterier dör förr eller senare, laddbara eller primärceller, spelar ingen roll. Innebär att sedan -99 har det varit den rombformade 3-knappsnyckeln till E39 då med transponder för startspärr osv? Fick du se hur batteriet såg ut, beteckning? FP |
|
|
det stog 2016 på den...är den beteckningen du menar? _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Om nyckeln laddas när den sitter i tändningslåset så får man väl relativt kort livslängd om man har många i och urtagningar per dag då det är antal laddningar som dödar ett batteri. 1 långkörning per dag,1 laddning. 6 kortkörningar,6 laddningar. Eller sitter det någon laddstyrning i nyckeln/batteriet som inte startar laddningen förrän det behövs? Henrik |
|
|
Vi reder ut: 2016 (CR2016) är en icke laddningsbar litiumcell, 2mm tjock och 16mm i dia. Denna kan inte sitta i nya E39 m.fl som har en laddningsbar cell. Dessa har div. beteckningar och former. En NiCd-cell kan klara upp till något tusental cykler eller bättre, nyare NiMh-celler är lite sämre och självurladdar dessutom snabbare (tomt efter c:a 3 månader). Dessa celler behöver hela cykler för att må bra, gillar inte småladdning då och då. Laddstyrning vore önskvärt, men inte så troligt i den trånga nyckeln. Men troligen sitter det laddningsbart Li-Ion eller polymer i dessa nyare nycklar, en fördel med dessa är att de kan laddas när som helst, det blir alltså inga djupa cykler vilket är bra för cellen. FP |
|
|
folke Men även Li-Ion och polymer livslängden styrs väl oxå av antal laddningar,eller klarar dom obegränsat antal? Om så är fallet och det inte finns någon styrning av laddningen så kommer väl körsättet att sätta livslängden på batteriet,eller är jag ute och vimsar runt nu? Henrik |
|
|
Inte alls. Som jag skrev, alla batterier (laddbara) tjänar ut nån gång. Fördelen med Li-Ion och Li-Pol är att de mår bra av att vara laddade hela tiden (utom vid lagring) och inte behöver cyklas fullt ut som NiCd och NiMH. Man brukar ange 600-800 cykler vid cyklisk drift för Li-Ion, men vid en användning som i nyckeln blir det tiden som spelar in i stället, 3-5 år kanske eller ännu bättre eftersom man inte behöver utnyttja full kapacitet på cellen. FP |
|
|
Jag har bytt mitt batteri i min E39 -00:a för c:a ett år sedan. Ingen aning om vilket batteri det var, men det kostade någon tia och BMW Solna bytte det medan jag väntade. Enligt reservdelskillen fanns det flera olika batterier för samma årsmodell. Min bil hade stått hos BMW-handlare nästan ett års tid innan jag köpte den vilket bör vara negativt på batteriets livslängd om det är laddbart. Dessutom är det endast en nyckel som batteriet har bytts i. Frugans nyckel fungerar strålande utan byte. /Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.