|
|
|
|---|---|
328an |
I vilka bilar sitter M52 motorn. Är det samma motor i E36 328 och E39 528. Om det är så. Kan man använda exempelvis vattenpump, kylare och termostathus från en 528 till en 328??? |
|
Det som skiljer M52 motorerna är att from e46 98 så kom motorn i en -TU version dvs med dubbelvanos. På E39 kom detta lite senare. En kvalificerad gissning är att delarna du nämner ovan skall passa rakt av. Dock inväntar jag tex Gurun med klackring (Hassos) Bedömning innan de är 100 % Det jag kan tänka mig skiljer är termostat huset eftersom e46 har haft problem med detta, men inte e36 o e39. (inte i samma utsträckning iaf) Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
dubbelvanos på t.ex Z3 kom först 99. _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
328an |
Okey. Men om man tar dem delarna från en tidig e39 så borde det passa rakt av alltså. Inväntar svar från nån som vet med säkerhet!!! |
|
Motordelarna borde passa om det är från en M52 enkelvanos,tveksam till kylaren då det är två olika bilmodeller. Henrik |
|
328an |
Men termostathuset, borde det passa från en e39? Och sedan när jag ska köpa termostat, skall det va till en e39 eller till en e36? |
|
Vattenpumpen är samma till dessa modeller: E36: M50 , M52 E34: M50 E38: M52 728i E39: M52 E39: M54 E46, Z3: M52, M54 Kylaren är jag också tveksam till, men nån som vet får väl svara... |
|
|
Termostaten ska du köpa till M52 (tom -09.98) i ditt fall. |
|
328an |
men själva termostathuset? från vilka bilmodeller kan jag använda det? |
|
Termostathus ser enligt listan ut att vara samma oavsett kaross. (Motornord) M52 09.98- Termostathus med termostat 88 grader. 11 53 1 437 040 - 465:- |
|
|
hmmm... Det där var visserligen modell senare men det verkar ju troligt att modellerna innan också ska vara samma oavsett kaross. Inte 100 alltså :/ |
|
328an |
Är det originaldelar hos motornord? Jag vill helst använda originaldelar. Hur mycket kostar original hos bmw? |
|
Original är det inte, det är bara bmw som har. Däremot är Motornord kända för att sälja schyssta reservdelar. Vet inte vad bmw tar för motsvarande. Ibland är det dubbelt upp hos bmw och ibland skiljer ingenting på reservdelar... Ring och kolla. |
|
328an |
Är det okey att köpa delar från bildemonteringar??? Jag har beställt vattenpump och kylare från bildemonteringar från bilar som har rullat max8000mil. Vad tycker du om det??? |
|
Har ingen större erfarenhet av skrotförsäljning men en kylare som ser schysst ut kan väl vara väl investerade pengar om den håller :) Någon annan kanske har erfarenhet av kylare från skroten? Vattenpumpen är inte så blodigt dyr, jag hade personligen satt dit en ny sådan. |
|
|
Kylare är ok om den är fräsh,pump skulle jag inte köpa beggad(om det inte var till min fiasko slängbil)för viktig komponent för att spara pengar på. Henrik |
|
328an |
Jag köper en ny vattenpump från bmw istället. det var bara 200kr skillnad efter fraktkostnaderna. Nån som vet vad en ny kylare kostar hos bmw??? |
|
Till E46 328 kostar en ny kylare 3500 kr. Skulle tro att de är i den häraden. Jag vet att kylaren är dyrare om du har klima. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Wendtan, 3500:- är till en kylare anpassad för Klima antar jag? Vilka 328:or har inte Klima, finns det? :)) (måste var sällsynt om inte annat) |
|
|
Anders: De stämmer. 3500 kr för en kylare till en 328 med klimatronic. De är tydligen en annan kylare för "manuell" klima. samt ännu en annan för icke ac bilar. och Ja de finns 328or utan ac/klima men de är ovanligt. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.