|
|
|
|---|---|
| Finns det nåt sätt att kolla en lambda sond om den är hel utan att mäta när den sitter på bilen??, har ett par beggade som jag skulle vilja kontrollera innan jag monterar dom... | |
| ingen som vet?? | |
|
Tjenare MrD! Lambdasonden eller som den igentligen heter syresensorn mäter ju syrehalten i avgaserna.Den ger en signal på mellan 0,1 och 0,9 volt till styrenheten just beroende på syrehalten i avgaserna. Att kolla den utan att montera den på bilen kräver säkert en del specialutrustning.Kanske någon motorelektronikfirma typ Bosch kan hjälpa dig.Kan tyvärr inte hjälpa dig mer.Men har du dom monterade på bilen är funktionen ganska enkel att kolla.Du måste koppla in en voltmeter och se att voltkurvan ligger och varierar lite upp och ner hela tiden ,då jobbar den.Ligger den på en rak linje hela tiden när motorn är varm så kan det vara fel på sonden.Finns så mycket mer att tänka på,men det tar flera spaltmeter. |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag har utarbetat en "vedbodkontroll" av lambdor. Anslut +/- till uttag 3 å 4. Har ingen betydelse vilken. Det är till för förvärmningen. Anslut så en DIGITAL- voltmätare till uttag 1 + 2. (Jag menar nu i lambdans originalkontakthus d v s den som skruvas mot kontakten under bilen. Kör så in allt så långt det går i avgasröret - ca 30 cm. Anslut +/- strömmen och vänta 3 min. Starta. Efter en halv minut kan du gasa litet försiktigt varvid voltmätaren skall visa kraftigt varierande utslag mellan ca 0,2 - 0,8. Enligt min mening tror jag då att lambdan fungerar. MVH /// Paap R IP: 213.67.154.56 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.