AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.008

rasslande ljud när man inte trycker ner kopplingen

tja!!! har ett problem med min 325a.. när man startar den så hörs ett rasslande ljud när man trycker ner kopplingen så försvinner det!!! kan de va urtrampningslagret eller e ja helt ute o cyklar????????????????
ant
Urtrampninglagret är det nog inget fel på, då det endast sätts i funktion när du trampar ur.
Däremot så är det troligen något lager i lådan som gett med sig.
Sök inlägg inehållandes ordet "bottenstock" så kanske du hittar lite info.

==========
Länk
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Jag tror ändå på urtramplagret. Brukar vara så att det rasslar o låter när det inte belastas. Brukar tystna när kopplingen trycks ned.
ant
Kan iofs vara sant som du säger Diesel.
Jag tänkte inte så långt tydligen.

==========
Länk
Jag och många med mig skulle säga att det inte är urtrampningslagret, utan lådan som låter. Du belastar ju U-lagret när du trycker in kopplingen, varför skulle det då bli tyst ifall det var dåligt? Det vanligaste är att det låter skumt med intryckt koppling ifall U-lagret är dåligt.
ba
141
backez
318i touring -96
det låter som det klassiska växellådsrasslet på bmw, inte mycket
men störande, vet inte hur det är på era, men på min rasslar det inte när bilen är kall bara när den är varm.
Förmodligen är det något av lagren till bottenstocken som rasslar
eller så är det som jag tror (frågade på bmw) att dreven på bottenstocken ligger och rasslar mot varandra, går förmodligen att avhjälpa delvis med en lite tjockare olja.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Extremt vanligt på E30 325. Har nog inte stött på en enda som varit helt tyst i lådan tror jag...

Kiip Spiiding!
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Jo min killes 325a är helt tyst =) Om man endå hade sån tur själv ..
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Kan nämna att min gamla bil, 325i-87, fortsatte att rassla även efter att tryckplatta, lamell och urtrampningslager byttes. M.a.o ej fel på urtrampningslagret, felet ligger i lådan.

mvh

MW-Guru
Brorsans gamla 87,a rasslade ingenting trots nästan 23000 mil på mätaren.
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Jag har samma problem på min också,när den är kall är det tyst,samma sak när man trampar ner kopplingen,det låter ju inte vackert direkt...
Det är väl inget mer efter växellådan som snurrar när man står på tomgång med växeln ur,tänkte mest på någonting i fördelningslådan ( iX ) ,men den snurrar väl bara när bilen är i rörelse!?

//Jörgen

325 iX - "weather or not"
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Lika på min med, och jag har nytt u-lager.

Min bil: Länk
Th
126
Thunderbolt
324 TDA Touring -91
324 TD -88

Hade en sierra (URK) med lika symptom, det var det lilla stödlagret i vevaxeln, det som växellådsaxeln sticks in i (hoppas ni fattar) som var helslut. det slutade med totalhaveri! Lagret blev så glappt till slut att det ramlade i bitar, vilket gjorde att det blev omöjligt att koppla ur (gissa hur lamellen dansade runt), det tog även med sig ingående lagret i växellådan och bröt sönder de två främre (övre och undre) dreven i växellådan.

Jag hann 100 mil ungefär med nyköpet... Säljaren hävdade som amen i kyrkan att det var urtrampningslagret, DET GÅR JAG INTE PÅ IGEN!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jörgen: Rätt, inget i fördelningslådan snurrar förrän bilen rör på sej.

Kiip Spiiding!
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Spiidfriik

Tackar,skönt att få det bekräftat,dom är ju inte billiga direkt har jag hört.

//Jörgen

325 iX - "weather or not"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.