|
|
|
|---|---|
| E36. Är yttre och innre spindelleder ipressade i nedre bärarmen,eller klarar man att sätta dit dom själv? Några tips? | |
|
Fick själv nerslag på högeryttre spindelled, den sitter fasti länkarmen, den som håller fast skiten, förutom att den är dit pressad, är en låsmutter m8 om jag inte minns helt fel, antar att man måste plocka bort hela länkarmen och knacka till med slägga alt. använda press för att få ur den gamla resp. i med den nya. har inte haft tid att byta min än, men ska göra ett krafttag så snart tillfälle ges. lycka till! |
|
|
Kanske enklast köpa ny länkarm med ipressade spindlar, kostar en femhundring mer per sida. än att jaga någon med hydralpress och är det alltid dom yttre som slits (8200mil) standardfel? |
|
|
Det där beror på ekonomi, och hur mkt tid man vill lägga själv, ser man att tid är pengar så är det väl investerade pengar att köpa länkarmar och montera själv. |
|
|
Bytte nyligen spindellederna på bägge sidor på min. Ser likadant ut som på e36. Jag tog bort länkarmarna och pressade ur de gammla lederna med stort skruvstycke och värme. Satt som satan, men inga större problem att få bort om man har lite tålamod. man måsta använda lämpliga distanser för att kunna pressa ur dem. Jag använde några gamla kullager som passade bra mot länkarmen/leden. När jag skulle i med de nya så drog jag sönder skruvstycket (billigt skit från biltema som fått stå ut med mycket genom tiderna). Ett nytt smitt införskaffades från OBS för 200:- Dock använde jag inte det för att pressa i dem, utan jag tog en slägga och slog i dem. Slå dock inte direkt på leden, utan skaffa något lämpligt som distans (i mitt fall kullager). Totalt dröjde bägge sidorna ca 4h från början till slut med allt krångel inräknat. Ett tips är ju att ta bort länkarmarna och åka till närmsta verkstad och låta dem pressa i och ur dem för en hundring. Min bil: Länk |
|
| Tack för alla tips | |
|
hehe.. jag bytte mina själv. fick nerslag på yttre.. man behöver inte press men de underlättar.. jag byggde mig en egen av ett skruvstäd! lycka till. de tar några timmar om man gör de själv å 20min på bmw verkstad *suck* ---------------------- King of the road |
|
|
fick samma sak på min E 30. båda yttre spindellederna.. fick priset 3600:- på en märkesverkstad å 1900:- på en lokal verkstad.. "bensinmack" men han pressade ur dom gammla å i de nya.. är armarna ok så e de ju ingen ide å lägga onödiga pengar på nya sånna ju.. + de blir billigare i material men lite mer i arbetskostnad.. BMWMOTORSPORT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.