AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.413

hjälp konstigt lukt :(

Kr
273
Kristijan
BMW 525iMk -01
Jag har en E36 98 och när jag har på ACC'n är allt OK.....Den funkar normalt o allt men sen när jag stänger av den så efter en stund luktar det konstigt , faktiskt obehagligt ....Vad kan det vara?
Använd sökfunktionen i forumet.

Då hittar du bl.a. denna tråd
Länk

Virkon kan köpas hos bl.a. Granngården
Tojne
Om det luktar gamla kläder så har du läcka i AC gasen.. Jag fick så på en bil efter att jag reparerat en läcka och fyllt upp den. men det gick över efter ett tag.

Har du fyllt upp systemet nyligen?

// Tojne
ba
141
backez
318i touring -96
många ac luktar gammal blöt hund när man stänger av den
varför? svar: vet ej.
Lösning: Låt ac:n alltid vara på, så sköter automatiken resten..
#backez

Och tanka lite oftare :-(

Spraya Klorin eller Virkon i friskluftsintaget så kan du stänga av AC:n när den inte behövs.
zi
31
zingonet1
bmw 320im
Att AC-n luktar när du stänger av den beror på att det bildas kondens på förångaren inne i bilen .det bildas lite alger på och runt förångaren som luktar gammal hund när det blir blött.

botemedel är att köpa ett algmedel som finns hos ac-reparatörer och liknande. nackdel.det kan förstöra förångaren.
det bästa är att alltid ha på ac-n så får den motion och det luktar inget.

zingo
Tojne
Cohlin:
Jag rekomenderar dig att ta kontakt med nån kylfirma eller bmw nånstans så du kan reda ut ditt problem lite mer seriöst.

Jag vet då att man ska kunna stänga av och slå på en ac utan att det ska lukta satan.. ingen läcka ingen lukt! Den som säger nåt annat kan ju tänka på sitt eget kylskåp hemma...
Luktar det satan när kompressorn stannat??.. nej där ser ni, för den läcker inte!!

AC:n är ett slutet system som inte ska behövas "fyllas på ibland".. dåligt säljtrick!..kylen och frysar har gått i 30 år eller mer och de funkar utan "påfyllning" då jävlar gör ac:n det med!.

Kompisens -87 735:a har ac och den har funkat utan "påfyllning" sen den var ny... och den luktar inte när man stänger av!!...

Nog om detta, hoppas det löser sig för dig Cohlin...

// Tojne
Tojne:

Tack för det utförliga svaret!

Dock var det inte min AC som luktade blöt hund utan Kristijans ;-)

Mitt inlägg var bara ett tip till en av många tidigare trådar ang. detta ämne.
Lösningen på den blöta hund-likten är att spraya ett medel i friskluftsintaget när fläkten är på med max värme. Medlet kan köpas för ca 500:- hos kylfirma, eller så använder man klorin (10% har jag för mig) och sprayar detta i luftintaget. Sedan finns ytterligare ett medel, Virkon, som är bättre äen Klorin då det inte skall vara agresivt mot metallerna i systemet och man slipper badhuslukten (som i och för sig inte sitter i mer än en timmme med klorin).
Jag har samma problem fast tvärtom, när jag startar Accn så luktar det äckligt, efter ett tag så blir det bättre.. nån som vet vad det kan vara? har bara varit så typ en vecka.

Mvh/Soki

stefannorr
Kan det inte bero på att man inte byter kupefiltret då enligt rek ?
Soki:

Läs vad som står i tidigare svar innan du frågar samma sak igen!
zingonet1 skriver ju vad lukten beror på (inlägg nr 6) och jag beskriver 3 ggr hur man åtgärdar problemet (inlägg nr. 2, 5 & 8) + tips om tidigare trådar i samma ämne.

Räcker inte det så vet jag inte vad...

Jag ger upp.

stefannorr:
Vist, det ät också en teori, algerna/svamparna eller vad det nu är kanske trivs i filtret också. Min 320 luktade hund utan filtret monterat. Men det betyder ju inte att filtret inte kan lukta illa.

Funkar inte klorin-/virkon-dusch så kan man ju prova med att byta fiter.
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Min AC luktar unket, men övergår till normalt eft, ett tag, vilket är helt normalt.
Har även AC i huset som beter sig likadant,den står sig helt enkelt, och luktar 'gammal hund' används den ofta så luktar den mindre.
Blir kondensvatten som luktar, och så kan filter mm lukta, men är i regel övergående.
Det behöver alltså ej vara ngt fel.
Den iskalla luften strömmar ju alltså genom rören, och vid avstängning av AC, kan det liknas med en avfrostning av ett kylskåp, det luktar unket helt enkelt.

///FrIIk///
Cohlin:

Läs mitt inlägg innan du rättar mig, jag sa att det jag hade hos mig var tvärtom. Luktar inte någonting när jag har stängtav bilen utan när jag startar bilen och lägger kallluft. (gäller endast kall luft) Har förövrigt altid Accn igång men vet inte om det spelar någonroll.

Läser altid alla inlägg innan svar samt söker men i denna tråd så verkade det inte vara som någon hade exakt samma problem som mig, finns många saker i bilar som kan gå sönder därför ville jag precisisera mitt problem.

Ursäkta om jag gjorde dig upprörd genom att ställa min nästan likadana fråga men jag är ju som många andra inte heller perfekt!

Mvh/Soki

Soki:

Sorry, fattar poängen. ;-)

Om AC´n alltid är på eller inte tror jag inte spelar någon roll för alger/svamp. När man stänger av motor och AC så blir ju evaporatorn varm liksom om man kör bilen med AC´n avstängd. Men de tidigare inläggen handlar om lukt som uppstår då AC´n stängs av och inte som i ditt fall.

Men jag tror ändå att lukten i ventilationssystemet beror på samma sak. Testa en dusch med lite klorin eller virkon så går det nog bort. Om inte så har du ju bara förlorat någon cl klorin.
Tojne
Cohlin:
Oj sorry Cohlin måste ha missat översta namnet Kristijan
i forumet.
Hoppas jag inte satt för mycket myror i huvudet på dig angåenede ett problem som inte du hade ens....

Ha en bra dag!
Cohlin:

Det är lungt. :) Ska testa med klorin. Blir bara så fundersam eftersomdetta bara kommer i ochmed kall luft. ://
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.