AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
918

Avgassmällar och ryck

Nu har jag felsökt en massa på 525:an och inte hittat nått som får den att gå bättre. Nu gör den så att den huckrar och samtidigt ger den små avgassmällar och ibland lite större. Detta är vid acceleration främst. Någon som kan ha någon ide vad det kan vara. KAn tillägga att allt e bytt, soppafilter, luftfilter, tändstift, olja

_____
-ridern-
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
kan inte knasig katalysator orsaka avgassmällar odyl.?
JO
123
JOP
535i E34
Testa att byta tändkablar. Inspektera fördelarlock & rotor NOGA (småsprickor syns knappt, men märks).
Fördelarlocket kostar ju kvicksilver men rotorn kanske är lite mer humant prissatt? Byt då den! Det kan vara osynliga sprickor i ledaren i rotorn.
Om tändningen uteblir på ngn cylinder så blåser soppan ut i avgassystemet och antänds lite då & då.

Hmm... Ligger kamremmen rätt förresten? Kolla!

/JOP
Men hur e de med tändningen på 4 ventilsmotorn? E inte så insatt i den, men har den verkligen fördelare? Har den iunte hallgivare och helt elektronisk tändning?

Kamrem, har den inte kedja?

_____
-ridern-
Vart har vi alla BMW kunniga???

_____
-ridern-
Ingen som har några ideer...måste få till bilen rätt så fort om nu....

_____
-ridern-
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Är ingen E34 expert men sök på problemen vettja ! annars låter det som lambdasonden/erna är igentäppta av smuts , bara att rengöra eller byta ut ! prova att rengöra först då lär du ju märka om det blir nån skillnad en kompis 525i 24v 91:a hade det problemet och den gick ryckigt mellan 1000-3000 och sådär... ryckigt på tomgången men bra annars vid högre varv !

/Mvh Göran
Men om lamdan är kass så ska det ju inte spea någon roll på fullgas då den ska sättas ur spel och insprutningen går in i closed loop! Eller har jag fel?

_____
-ridern-
serben
vatten i tanken?
open air ?

man kan inte ha bra bil o bra brud
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
När uppstod problemet.hade du gjort nåt?nytankad etc.
FAF
Nope, inget open Air, allt är standard. Vatten i tanken tror jag inte..

Det har kommit lite smygande, det började lite i vintras och nu e den inte rolig att köra. Någon som vet vart man kan få tag på mätpunkter till tändningen!

En fråga till, är det exakt samma insprutning som en 325 med samma motor???

_____
-ridern-
Bilen går betydligt bättre då den är kall. När den är varm går den kasst som jag beskrev tidigare. Lufttempsensorn visar iaf rätt värden! Någon som vet vilka värden som TPS (trottelpositionssensorn) ska ge? Har värdena till 3-seriens motor 525 24v och dessa stämmer inte med de värden jag får på min TPS

_____
-ridern-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.